- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Utvendig pumpe
Utvendig pumpe
Postet 26.10.08 kl 11:05
Postet 26.10.08 kl 11:10
Utvendige pumper må som regel renses veldig sjeldent (du reser bare når gjennomstrømningen er merkbart lavere, som på et innvendig filter).
De utvendige jeg har vært borti har kraner på slangene som du stenger når du skal rense, slik at det ikke renner noe vann ut
Ser mange operere med at de bare renser sine utvendige en eller to ganger per år, men det kommer selvfølgelig an på belastningen i karet, og filterets kapasitet sammenliknet med størrelsen på karet
De utvendige jeg har vært borti har kraner på slangene som du stenger når du skal rense, slik at det ikke renner noe vann ut
Ser mange operere med at de bare renser sine utvendige en eller to ganger per år, men det kommer selvfølgelig an på belastningen i karet, og filterets kapasitet sammenliknet med størrelsen på karet
Postet 26.10.08 kl 11:12
Dette er en billig og bra pumpe som passer utmerket til karet ditt. Det er fire kurver i filterbøtta hvor du kan legge inn det filtermaterialet du ønsker. Som nevnt så renser du bare filterene når dem begynner og bli tette. Jeg har ikke greid å søle vann med tetratecfilteret mitt ennå.
Jon
Jon
Postet 26.10.08 kl 11:15
Postet 26.10.08 kl 11:30
Postet 26.10.08 kl 11:33
Jon Bruce[URLBLOCK1] er en billig og bra pumpe som passer utmerket til karet ditt. Det er fire kurver i filterbøtta hvor du kan legge inn det filtermaterialet du ønsker. Som nevnt så renser du bare filterene når dem begynner og bli tette. Jeg har ikke greid å søle vann med tetratecfilteret mitt ennå. Jon
Jeg ville gått for modellen over, Ex1200 til et 180liters kar. Har brukt Ex700 i en 160liter og det var knapt...
Postet 26.10.08 kl 12:26
SindreKulEin ting eg alltid har lurt på angåande utvendig pumpe. Er det mulig å koble ei pumpe på fleire kar? Eg har ingen kar som eigentleg trenge utvendig pumpe. Men det høyrets så praktisk ut, og om eg kunne ha kobla fleire kar på ei pumpe så ville jo det ha vore maks:)
Er uenig i att det ikke lar seg gjøre. Teoretisk er det faktisk forholdsvis lett, men ikke hennsiktsmessig, og har en del ugunstige konsekvenser (spredning av sykdommer f.eks)
Postet 26.10.08 kl 12:29
Postet 26.10.08 kl 16:40