Deling av 30 liters kar og sette i DIY hjørnefilter.

Kan hende at jeg legger denne tråden i feil forum, men jeg prøver.

Jeg har ett 30-liters akvarie som jeg vil dele av. Har en glassplate som passer perfekt. Men for å få sirkulasjon i begge kammere vil jeg ha 3-4 runde rister.

Men problemet er: Glassplaten jeg har er for høy i forhold til akvariet, så jeg må kutte av en del av glassplaten. I tillegg må jeg lage hull til de runde ristene.

Hva slags verktøy må jeg bruke til dette? Er det noen som har no tips for å hjelpe meg?


Filtreringen vil bli nogenlunde slik som på bildet: (Frihåndstegning på paint)

Blå ruten på høyre side skal være hjørnefilter med blåsvamp.
Rødt "rør" skal være en tykkere silikonslange som fungerer som utblås fra pumpe.
Teorien er at utblåset er i motsatte kammer, som får vannet til å gå fra venstre til høyre, hvor hjørnefilteret er.

Er ikkje så veldi kjent me å jobbe med glass, men for hullene vilde eg brukt diamant hullsag. Det viktigeste å huske når du borer i glass er god kjøling og så å si 0 press på boren. Dette vil ta en liten stund
Når det gjelder kutting kan du se på : http://www.wikihow.com/Cut-Glass
Blir spennendes å se hvordan det går
Lukke til!!!
Er det enklere å bruke plexiglass?

Hvor får man evt. tak i det?

er det andre som har satt i slike runde rister i skillevegger?
Plexiglass er helt klart lettest å jobbe med, men i min mening er det finere med glass. Plexiglass får du kjøpt hos de fleste byggvare butikker.
Angående det med ristene kan ikkje eg utale meg siden eg aldri har prøvd
Ristene skal jeg nok klare å fikse.
Har de plexiglass som er 0,5 cm tykke da?
kan du ikke få tak i ei fruktkurv fra rema eller en fruktdisk å sett litt filtersvamp mellom en dobbel vegg i akvariet, da har du både filter og
skillevegg.
Kunne gått, men jeg satser heller på den opprinnelige planen
ok tenkte bare siden reker er litt ømfintlige.
Det er ikke for reker. Hovedsaklig som oppforingskar for yngel
tippet reker fordi det var det som stemte dest i hodet mitt (merkes det at jeg ønsker meg reker eller)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap