Deling av 30 liters kar og sette i DIY hjørnefilter.
Kan hende at jeg legger denne tråden i feil forum, men jeg prøver.
Jeg har ett 30-liters akvarie som jeg vil dele av. Har en glassplate som passer perfekt. Men for å få sirkulasjon i begge kammere vil jeg ha 3-4 runde rister.
Men problemet er: Glassplaten jeg har er for høy i forhold til akvariet, så jeg må kutte av en del av glassplaten. I tillegg må jeg lage hull til de runde ristene.
Hva slags verktøy må jeg bruke til dette? Er det noen som har no tips for å hjelpe meg?
Filtreringen vil bli nogenlunde slik som på bildet: (Frihåndstegning på paint)
Blå ruten på høyre side skal være hjørnefilter med blåsvamp.
Rødt "rør" skal være en tykkere silikonslange som fungerer som utblås fra pumpe.
Teorien er at utblåset er i motsatte kammer, som får vannet til å gå fra venstre til høyre, hvor hjørnefilteret er.
Jeg har ett 30-liters akvarie som jeg vil dele av. Har en glassplate som passer perfekt. Men for å få sirkulasjon i begge kammere vil jeg ha 3-4 runde rister.
Men problemet er: Glassplaten jeg har er for høy i forhold til akvariet, så jeg må kutte av en del av glassplaten. I tillegg må jeg lage hull til de runde ristene.
Hva slags verktøy må jeg bruke til dette? Er det noen som har no tips for å hjelpe meg?
Filtreringen vil bli nogenlunde slik som på bildet: (Frihåndstegning på paint)
Blå ruten på høyre side skal være hjørnefilter med blåsvamp.
Rødt "rør" skal være en tykkere silikonslange som fungerer som utblås fra pumpe.
Teorien er at utblåset er i motsatte kammer, som får vannet til å gå fra venstre til høyre, hvor hjørnefilteret er.
Postet 26.10.08 kl 23:10
Endret: 26.10.08 kl 23:24
Er ikkje så veldi kjent me å jobbe med glass, men for hullene vilde eg brukt diamant hullsag. Det viktigeste å huske når du borer i glass er god kjøling og så å si 0 press på boren. Dette vil ta en liten stund
Når det gjelder kutting kan du se på : http://www.wikihow.com/Cut-Glass
Blir spennendes å se hvordan det går
Lukke til!!!
Når det gjelder kutting kan du se på : http://www.wikihow.com/Cut-Glass
Blir spennendes å se hvordan det går
Lukke til!!!
Postet 27.10.08 kl 00:15
Postet 27.10.08 kl 01:31
Postet 27.10.08 kl 16:22
Postet 27.10.08 kl 22:41
Postet 28.10.08 kl 00:06
Postet 28.10.08 kl 10:09