Grumsete vann

Hei,

jeg har et 200-liters som har stått og gått med fisk i ca 3 måneder. Langsomt har det bare blitt verre og verre sikt i det, og jeg er noe usikker på hva det kan være som "grumset" består av, og hvordan jeg får has på svineriet. Fisken ser ut til å ha det bra, men jeg vil jo gjerne se den . Noen viktige opplysninger:

- Grumset er gråhvitt, bittelitt grønnskjær
- Kanskje litt mye fisk, noe over 1 cm fisk/liter, norske fisker (hovedsakelig sørv, suter, flire)
- Suterne elsker å grave i bunnsubstratet (Biltemasand)
- Hadde litt problem med alger på veggene en stund, men dette har roet seg helt for noen uker tilbake
- Godt dimensjonert innvendig filter (Jewel 1000-pumpe). Har det noe å si at svampene ikke dekker vegg-til-vegg 100% i filteret, med tanke på hva som fanges opp?
- Tror ikke jeg forer for mye...
- Ble lurt til å kjøpe Clearol for en ukes tid siden. Hadde oppi foreskrevet mengde, dette skulle få grumset til å klumpe seg, men det skjedde altså ikke...
- Bytter litt vann i blant, dette hjelper bittelitt, men blir like ille innen et par dager
- Vannverdier virker ok.

Har vurdert å kjøpe UV-filter, men dette vil vel være bortkastet hvis grumset ikke er levende og kan kverkes? Har også en plan om å mørklegge karet i fire døgn siden jeg skal reise bort snart, og se om det hjelper.

Er det andre som kan gi noen gode tips her?
Du kan jo sjekke denne tråden hvor samme problemet ble løst.
Takk for tips, jeg har faktisk sterkt vurdert å skaffe en sånn, men med tanke på at den faktisk koster litt, tenkte jeg å få utelukket muligheten for at den ikke vil hjelpe. Er dette en ubegrunnet frykt?
Slik jeg ser det er UV lys det beste - men du kan også mørklegge karet en stund.

Green killing... ble teste ut på de problemene som du nevner - og funket perfekt.
OK, da hiver jeg et teppe over, og prøver å finne en billig drapsmaskin i Tyskland
Kom over en 9w massemorder på akvariebutikken.dk til DKK 280,- + 170,- i frakt, og bestilte denne. Virker som en ok pris
Kort sagt; dette funker! Nå har den stått på i fire timer, og jeg ser allerede en klar(!) forskjell. Blir gøy å se hvor bra det er i morgen!
Ja du merker en stor forskjell etter et døgn
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap