Tetra test gh og kh??
Postet 27.10.08 kl 19:35
Postet 27.10.08 kl 19:44
Postet 27.10.08 kl 19:47
Rettelse:
KH skifter fra blå til gul
GH skifter fra rød til grønn.
Husk å tell dråpene, for det gjenspeiler verdien på vannet.
Drypp en og en, rist på glasset mellom hver dråpe. Når vannet skifter farge har du funnet verdien på vannet.
Postet 27.10.08 kl 19:49
Postet 27.10.08 kl 19:50
Postet 27.10.08 kl 19:56
Postet 27.10.08 kl 19:59
Postet 27.10.08 kl 20:00
Postet 27.10.08 kl 20:04
Heisann!
Ingen av dei to testane har fargeskala,her gjeld det antall dråpar før første fargen skiftar til den andre.
Eg kjøpte testarane separat,den eine står på tysk , den andre på svensk,men er likelydande i teksten:
Testmåte:
1: Skyll målebegeret med vatnet som skal testast.
2: Fyll målebegeret til 5ml.
3: Hold flaska rett over begeret og drypp i dråpe for dråpe.
4: Rist begeret lett mellom kvar dråpe og tell antall dråpar til det blir farge- endring.
For KH blir det antal dråpar ved fargeskifte frå blå til gul.
For GH blir det fargeskifte frå raud til grøn.
Håper dette var til litt hjelp,eg har skrive av det som fulgte med testarane mine.Lykke til!
Mvh
Ingen av dei to testane har fargeskala,her gjeld det antall dråpar før første fargen skiftar til den andre.
Eg kjøpte testarane separat,den eine står på tysk , den andre på svensk,men er likelydande i teksten:
Testmåte:
1: Skyll målebegeret med vatnet som skal testast.
2: Fyll målebegeret til 5ml.
3: Hold flaska rett over begeret og drypp i dråpe for dråpe.
4: Rist begeret lett mellom kvar dråpe og tell antall dråpar til det blir farge- endring.
For KH blir det antal dråpar ved fargeskifte frå blå til gul.
For GH blir det fargeskifte frå raud til grøn.
Håper dette var til litt hjelp,eg har skrive av det som fulgte med testarane mine.Lykke til!
Mvh
Postet 27.10.08 kl 20:09
Postet 27.10.08 kl 20:10
Postet 27.10.08 kl 20:16
Det betyr at din GH er på 3 og KH er på 4.
KH og GH testene er annerledes enn de andre (som er tilsett x antall dråper, vent 2-10 minutter og les av svar på skalaen).
Med KH og GH er det antall dråper som er den verdien du har i karet ditt.
Hadde du måttet bruke 6 dråper før KH skiftet farge, og 10 dråper før GH skiftet farge, hadde du hatt KH = 6 og GH=10.
KH og GH testene er annerledes enn de andre (som er tilsett x antall dråper, vent 2-10 minutter og les av svar på skalaen).
Med KH og GH er det antall dråper som er den verdien du har i karet ditt.
Hadde du måttet bruke 6 dråper før KH skiftet farge, og 10 dråper før GH skiftet farge, hadde du hatt KH = 6 og GH=10.
Postet 27.10.08 kl 20:27
Postet 27.10.08 kl 20:34
Postet 27.10.08 kl 20:58
Fyll målebegeret med 5 ml.
Ved første dråpe skal du få en svak rødfarge.
Ha i en dråpe til, og rist litt. Er den fortsatt rød, ha i en dråpe til (tell hvor mange dråper du har i). Skifter den til grønn på den 5. dråpen er din GH 5.
GH og KH måles i grader, og antall dråper = antall grader. Værre er det ikke
Skulle den bli grønn med en gang (første dråpe) istedet for å først bli rød, og skifte til grønn etter x dråper, så er GH mindre enn en (fordi du får sluttfargen med en gang).
Samme opplegget med KH, bare at da er fargene annerledes (fra blå til gul)
Ved første dråpe skal du få en svak rødfarge.
Ha i en dråpe til, og rist litt. Er den fortsatt rød, ha i en dråpe til (tell hvor mange dråper du har i). Skifter den til grønn på den 5. dråpen er din GH 5.
GH og KH måles i grader, og antall dråper = antall grader. Værre er det ikke
Skulle den bli grønn med en gang (første dråpe) istedet for å først bli rød, og skifte til grønn etter x dråper, så er GH mindre enn en (fordi du får sluttfargen med en gang).
Samme opplegget med KH, bare at da er fargene annerledes (fra blå til gul)
Postet 27.10.08 kl 21:18
Postet 27.10.08 kl 21:21
Høres egentlig helt vanlig ut hvis du har kranvann (og ikke brønn/borrevann). Vannet i norske kraner er generelt veldig bløtt (lav GH). (og dermed perfekt for fisk fra søramerika, mens man må tilsette gips eller GH-salt for å øhe GH når man har f.eks fisk fra malawi).
Egentlig veldig greit, siden det er forholdsvis uproblematisk å øke GH, men å senke GH er kostbart (osmoseanlegg) eller krever iherdig innsamling av regnvann hehe.
Jeg har en GH på 4 her, så jeg får rødfargen (veldig svak) på første dråpen, også skifter vannet til grønt i det jeg har oppi den 4. dråpen
Egentlig veldig greit, siden det er forholdsvis uproblematisk å øke GH, men å senke GH er kostbart (osmoseanlegg) eller krever iherdig innsamling av regnvann hehe.
Jeg har en GH på 4 her, så jeg får rødfargen (veldig svak) på første dråpen, også skifter vannet til grønt i det jeg har oppi den 4. dråpen
Postet 27.10.08 kl 21:23
Endret: 27.10.08 kl 21:24
No har eg målt igjen. Akvarievatnet har en GH på 4,0
Og ph ligg på 5,0 - 5,5
Så målte eg springvatnet. GH 2,0 og ph 7,0
Når eg målte GH av akvarievatnet så fekk eg først en svak raudfarge.
No endelig forstår eg dette.
Kva sei desse vannverdiane? bra el. dårlig.
Er nødd å lære dette før eg starta opp 325L.
Postet 27.10.08 kl 21:37