Snegler og malawi

Har en 300 liter som snart skal settes opp. Har bestilt rådasand, planter og skaffet en del stein. Har lest at hvis man har sand så er det smart å ha sandsnegler for at den graver i sanden og gjør så den ikke pakker seg så tett sammen.
Da er spørsmålet mitt: Kan man ha sandsnegler sammen med malawifisk? Eller en annen type snegler?
De fleste malawi-ciklidene graver selv de. Spesielt de fra mbuna-gruppen kan endevende et kar med sand. graver huler og siler sand for å finne mat.
Tror nok de gjør en bedre jobb enn sneglene

En annen ting er at du trenger jo ikke ha så veldig tykt lag med sand.
Ok, d er jo sant... Men kan man ha snegler sammen med malawi-ciklider?? sånn hvis man har lyst??
Klart du kan, men malawiene vil forsyne seg straks de får sjangsen
ej he lyst å ha eplesnegla oppi...kan ej det? eller blir dei spist sakte men sikkert...????
Jeg har eplesnegler og sandsnegler sammen med mine malawi og det går bra. Jeg har kjempe eplesnegler og noen små eplesnegler og de var litt nysgjerrig til og begynne med men nå går det bra. Det kan vel hende det kommer litt an på sorten malawi du har? Jeg har golden, hongi, venustus, så har jeg blå acara, sebra ciklider. Den som har nappet mest var blå acara men den har gitt seg den også nå. Du får bare prøve deg fram. Jeg måtte ta ut de to største kjempe eplesneglene mine. De som er mindre lar de gå i fred.
Heidi Ingdal
Jeg har golden, hongi, venustus, så har jeg blå acara, sebra ciklider.

Har du disse i samme karet?

Noen av disse artene er veldig ulike i matveien og flere av dem bør ikke holdes sammen.
Golden lever av krepsdyr og noe alger i det fri.
Hongi er en ren algeeter.
Veustus er en rovfisk som vil ha et høyere innhold av protein i kosten en de to over.
Disse tre artene er fra malawi og bør ha en Ph mellom 7,8-8,4.

Acara og Sebra er sør-amerikanere og bør ha lavere PH og mykere vann. Disse lever av små insekter og mindre fisk.
Sør-amerikansk fisk er veldig glad i røde mygglarver, noe malawi'ene ikke tåler.

Lønner seg å sette seg inn i hva de forskjellig artene man velger å holde i et akvarium krever før man setter de sammen.
For uannsett hvordan du mater disse er det en eller fler som får feil kosthold.

Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap