Hvilke tre-typer kan man bruke i akvariet?

Hvilke tre-typer kan man bruke og ikke bruke i akvariet?

Takker for svar!
Unngå nåletrær og giftige prydbusker, så kan du nok bruke de fleste andre vil jeg tro!
mona o
[I]Jeg[/I] ville ikke plassert noen slike røtter eller grener i akvariet mitt, om jeg ikke visste hva slags treslag det var eller hvor uttørkede de var. Jo ferskere tre, jo mer mugg eller sopp vil de gi, og i tillegg er det slik at en del treslag råtner mye, mye fortere enn andre. Du vet derfor ikke noe som helst hvordan disse du har funnet vil påvirke vannet i akvariet ditt. Eik og teak er to treslag som egner seg godt til bruk i akvarier fordi dette er veldig hardt treverk som langsomt brytes ned. Har lest at enkelte bruker tørre grener fra einer i større akvarier. Men de eksemplene jeg har sett, har gjerne vært mange hundre liter eller opptil flere tusen liters kar. Da har ikke treverket så mye å si heller, siden vannmengden er så stor. Jo mindre akvariet er, jo mer vil evt forråtnelse gå ut over vannet.
Jeg har iallfall hørt at bjørk osp og eik vil gå bra. Var på foredrag om innredning, så jeg har det fra Håvard Støre.

Trestokkene må barkes, og deretter vannes ut i noen uker til sevja er borte.
Man kan drille huler i treet med flatborr.
Einerøtter har en veldig vakker struktur og er harde, noen som har erfaring med bruk av det?
Jeg burde vel sagt at det var ferdig tørket tre jeg mente, men du har jo fått god forklaring ellers!

NB! Jeg har en grein av einer i karet til Gullfiskene (kaldtvann), men den har ligget lenge i ei myr, og har tørket i mer enn 20 år, så den avgir minimalt med tjærestoffer om noen i det hele. Det funker i det karet, men jeg ville ikke brukt ny tørket einer.

Tjære/terpentin blir frigjort når treverket blir liggende i temperert vann, som det er i de fleste akvarier!

Alle Norske nåletrær inneholder tjærestoffer, og jeg vil tro det også gjelder andre nåletrær.

Røtter fra Bjørk ol. som er soltørket og avbarket bør gå bra. Har Bjørkerot i ciklidekaret, og det går kjempebra, og ser stilig ut.
einerøtter fungerer helt utmerket
Hatt ei sånn i 3-4 mnd, men den tok såpass mye plass at jeg gikk lei etterhvert.
Har einerrøtter i mange av mine kar, de ser utrolig bra ut synes jeg

Jeg henter de i vannmagasiner som er nedtappet, de røttene jeg finner da har vært under vann i åresvis og kan legges rett i karet

De tynne her er einerrøtter i ene karet mitt:
[External Image]

Or og Svartor er det norske treslaget som holder best i vatn.
Ospa er og bra.
De fleste løvtrær kan brukes relativt ferske etter barking og noen ukers modning i vann. Treverk fra nåletrær er i utgangspunktet giftig, men når de har ligget i vann i flere tiår sier det seg selv at de blir utvasket nok til å kunne brukes. Å putte nåletrær i en stamp i noen uker holder ikke.
Uansett rot pleier jeg å koke dem ut, både for å forhindre missfarging og for å få vanntrukket dem fortere. Vil tro en kan koke ut det meste av det som kan frigjøres til vann også .
Digi
Uansett rot pleier jeg å koke dem ut, både for å forhindre missfarging og for å få vanntrukket dem fortere. Vil tro en kan koke ut det meste av det som kan frigjøres til vann også .


Da har du vel bare små røtter i akvariet ditt da?
BIGBrother
Da har du vel bare små røtter i akvariet ditt da?


Nja, ikke så alt for store, men bruker stor kjele og snur og vender på dem (trenger jo ikke koke alt på en gang). Men skal skaffe medg en skikkelig stor kjele før mitt neste prosjekt så jeg får kokt enda større røtter.

Er jo også greit å koke i og med at man da kan forme de fleste tresorter slik en vil (om rota ikke er for tykk)
Ok. Faller det av små trebiter fra rota i akvariet når du koker dem da?
Nei, ingen av de jeg har kokt har gjort det, og ikke pleier det å falle av serlig i ettertid når en varmebehandler tre. Det som er løst ramler av under kokinga.
Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap