Litt usikker jeg.
jeg er helt nybegynner når det gjelder akvarie fisk og lurer på om mine er syke.
jeg har en gullfisk,en slørhale, tre guppy og en malle(hadde også ti bittesmå tetra med de ble spist av gullfisken)
de har begynt å oppføre seg rart, gullfisken har fått masse prikker på finnene(ikke på kroppen) og den og slørhalen(ikke hvite prikker) ligger endel på bunnen å slapper av de er forsatt veldig sultene og virker egentlig ikke syke(så fort du banker litt på glasset så svømmer de rundt som vanlig).
to av guppyene ligger også endel på bunnen men de ser vel egentlig gravide ut(har blitt plutslig stor rundt magen)den siste som jeg tror er hannen er aktiv og livlig i vannskorpa og leker rundt.ingen av de har hvite prikker.
har lest litt her inne om hvitprikker og da står det at de får det på kroppen også men så leste jeg at gullfisken får det også i leksesong så da ble jeg jo egentlig ikke noe klokere.gullfisken har hatt prikker nå en ukes tid uten at noen andre har fått det,er heller ingen som har dødd.
er det noen som kan hjelpe meg?hvis de er syke så må jeg jo få tak på medisin
jeg har en gullfisk,en slørhale, tre guppy og en malle(hadde også ti bittesmå tetra med de ble spist av gullfisken)
de har begynt å oppføre seg rart, gullfisken har fått masse prikker på finnene(ikke på kroppen) og den og slørhalen(ikke hvite prikker) ligger endel på bunnen å slapper av de er forsatt veldig sultene og virker egentlig ikke syke(så fort du banker litt på glasset så svømmer de rundt som vanlig).
to av guppyene ligger også endel på bunnen men de ser vel egentlig gravide ut(har blitt plutslig stor rundt magen)den siste som jeg tror er hannen er aktiv og livlig i vannskorpa og leker rundt.ingen av de har hvite prikker.
har lest litt her inne om hvitprikker og da står det at de får det på kroppen også men så leste jeg at gullfisken får det også i leksesong så da ble jeg jo egentlig ikke noe klokere.gullfisken har hatt prikker nå en ukes tid uten at noen andre har fått det,er heller ingen som har dødd.
er det noen som kan hjelpe meg?hvis de er syke så må jeg jo få tak på medisin
Postet 29.10.08 kl 08:06
Høres ut som hvitprikk. I sykdomsartikkelen står det dette om behandling:
Du finner hele artikkelen ved å klikke 'artikler' øverst på siden og deretter 'om sykdom'.
Varmebehandling fungerer helt fint på gullfisker, behandler selv gullfisker for hvitprikk for tiden. Forøvrig er slørhale en oppdrettsvariant av den vanlige gullfisken, så de er samme art.
Siden du sier du er nybegynner mistenker jeg at det er vannverdiene dine som gjør at fiskene dine har blitt syke. Med mindre du lot filteret kjøre seg inn i 4-5 uker før du puttet fisk i karet, vil ammoniakk og nitritt bygge seg opp i vannet og gjøre fiskene syke og stresset.
Du burde kjøpe dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat, og teste hver dag fremover og bytte 30-50% hver dag til du har 0 i nitritt og utslag på nitrat.
Innkjøring og oppstart av kar kan du lese mer om her.
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.
Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Du finner hele artikkelen ved å klikke 'artikler' øverst på siden og deretter 'om sykdom'.
Varmebehandling fungerer helt fint på gullfisker, behandler selv gullfisker for hvitprikk for tiden. Forøvrig er slørhale en oppdrettsvariant av den vanlige gullfisken, så de er samme art.
Siden du sier du er nybegynner mistenker jeg at det er vannverdiene dine som gjør at fiskene dine har blitt syke. Med mindre du lot filteret kjøre seg inn i 4-5 uker før du puttet fisk i karet, vil ammoniakk og nitritt bygge seg opp i vannet og gjøre fiskene syke og stresset.
Du burde kjøpe dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat, og teste hver dag fremover og bytte 30-50% hver dag til du har 0 i nitritt og utslag på nitrat.
Innkjøring og oppstart av kar kan du lese mer om her.
Postet 29.10.08 kl 08:18
Endret: 29.10.08 kl 08:20
Postet 29.10.08 kl 08:29
Det burde gå helt fint med guppyene, bare sørg for at filteret lager litt bevegelse i overflaten. Varmt vann har nemlig lavere oksygeninnhold enn kjøligere vann, så ekstra bevegelse i overflaten gjør at det blir tatt opp mer oksygen i vannet.
Dersom de testet med strips i butikken er de ikke noe særlig å stole på, dråpetester er mye mer nøyaktige. Dessuten når de sier de er 'fine' er det ikke sikkert de er fine likevel, så det er lurt å be om de nøyaktige verdiene.
Dersom de testet med strips i butikken er de ikke noe særlig å stole på, dråpetester er mye mer nøyaktige. Dessuten når de sier de er 'fine' er det ikke sikkert de er fine likevel, så det er lurt å be om de nøyaktige verdiene.
Postet 29.10.08 kl 08:52
de tester med dråper på den butikken(det er den eneste butikken her som faktisk vet hva de driver med tror jeg, er også den eneste som har saltvannsfisk)
kan regulere luftinntaket på pumpen så har nå satt den opp litt,men har en varmekolbe som bare går til 32 grader leste ett sted at det skulle være mer ved varmebehandling,stemmer det?
tusen takk for all hjelp.
kan regulere luftinntaket på pumpen så har nå satt den opp litt,men har en varmekolbe som bare går til 32 grader leste ett sted at det skulle være mer ved varmebehandling,stemmer det?
tusen takk for all hjelp.
Postet 29.10.08 kl 13:27
når jeg kom hjem nå i kveld så var den guppy hannen død og det var jo den som så friskest ut.
har satt opp tempraturen til 28 grader(tar to grader pr time skjønte at det var greit)synes det allerede er mindre prikker på gullfisken men den algespiseren jeg har har plutselig fått masse(den lever inne i en rot så ser den ikke så ofte)
håper at dette hjelper så fisken kan bli frisk igjen.
har satt opp tempraturen til 28 grader(tar to grader pr time skjønte at det var greit)synes det allerede er mindre prikker på gullfisken men den algespiseren jeg har har plutselig fått masse(den lever inne i en rot så ser den ikke så ofte)
håper at dette hjelper så fisken kan bli frisk igjen.
Postet 29.10.08 kl 20:21
Postet 30.10.08 kl 14:02
Medisin og varmekur sammen er ikke annbefalt, blir for mye påkjenning på en gang, velg en av delene... 32 grader er den riktige temperaturen, om du kjører varmekur bør du holde temperaturen på 32 i 3 dager etter at de siste prikkene er borte... Siden du alt har kjøpt exit er det bare å gå tilbake til normal temperatur igjen og medisiner da. Men om det er kullfilter i pumpa di ville jeg fjernet det (har hørt både att exit går greit med kullfilter og det motsatte, så jeg hadde ikke tatt sjangsen, kullfilter fjerner medisiner i stor grad...)
Postet 30.10.08 kl 14:36
Endret: 30.10.08 kl 14:39
Postet 31.10.08 kl 20:20