- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Lys
Lys
Jeg har lurt litt på det med hvor lenge man skal la lyset stå på. Jeg har lest et sted at det skal stå på så mye som mulig og et annet sted maks 8 timer.
Jeg driver ikke med noe avl av fisk eller planter eller noe. Har det kun for at det er koselig å se på samt holde på med.
Men siden jeg bryr meg om fiskene så vil jeg jo at de skal ha det bra og hva anbefaller da folk med antall timer lys?
Noen tips?
Jeg driver ikke med noe avl av fisk eller planter eller noe. Har det kun for at det er koselig å se på samt holde på med.
Men siden jeg bryr meg om fiskene så vil jeg jo at de skal ha det bra og hva anbefaller da folk med antall timer lys?
Noen tips?
Postet 29.10.08 kl 15:14
Postet 29.10.08 kl 15:28
Postet 29.10.08 kl 18:37
fiskenes kan de klare seg en uke i totalt mørke for den del... men hvis du skal være så "nøye" som mulig, ville jeg sjekket hvor mange timer med dagslys fiskene dine har i det fri (med unntak av skumring osv da selvfølgelig :P ) og der er vel også svaret sånn ca fra 8 til 10 de fleste stedene i verden
Postet 29.10.08 kl 21:15
De fleste tropiske fisk og planter holder jo til rundt ekvator og der er det nødvendigvis ca. 12 timer sol i døgnet. Selv sikter jeg derfor på 12 timer lys daglig. Men man må justere i forhold til algevekst selvsagt. Har du lys på i 8 timer daglig over en periode og du ikke får spesielt mye alger, kjør opp til 10. Får du alger da justerer du ned til 9. Slik kan du prøve deg frem...
Postet 29.10.08 kl 21:22
Postet 29.10.08 kl 22:02
Postet 30.10.08 kl 12:01