Sølvi sine coryer og litt til :) (side 11)

Har du noen aning om hvor store de er nå? De på 5 mnd?

Synes mine (med unntak av paleatusene, men de vokser som ugress uansett hehe) er så små... selv om det er en stund frem til 5 mnd sitter jeg liksom og lurer på hvordan i all verden disse tassene noen gang skal bli like store som sin mor og far :p
Vanskelig å si ,de står jo ikke rolig så jeg får målt de
Men ca. 2,5-3+cm,de variere veldig ,regner med at det er hanene som er mye mindre. Ellers så er vel ike dette en cory som blir så veldig stor tror jeg.Foreldrene er det ikke så ihverfall så langt.
Men synes også de vokser litt seint. Men husker da jeg kjøpe de så var de ikke så store men det gikk ikke mer enn 4 mnd.så la de egg. trodde ikke den gang de var gamle nok ,så der kan en bare se
Ser ikke noe særlig forskjell på green laserne i dag heller ,så nå har jeg gitt de Wormer plus i stedenfor .Håper dette hjelper bedre enn Esha2000
Ser kanskje en liten forbedring i dag hvis det ikke er ønsketenking da .
Mister stadig en liten en dessverre.
Ang Sp.black så ser det ut til å minske på dødsfallene heldigvis. Men har kun 6 stk. igjen av første kullet og 26 stk. av det siste. Men noen av disse er veldig små så har min tvil om de vil klare seg.

Ellers er det full egglegging på gang igjen i dag på ed svarte ,så kanskje det lykkes bedre denne gangen .

De grønne som går i 110 literen ser det ut til å gå bra med dvs. oppdaget en aom hadde sammenklistret hale så den ble flyttet over i karet med de andre syke. I foreldrekaret går det 5 stk. fine yngel .Ser disse vokser fortere enn de andre men det er jo vanlig.

Legger ved bilde av en grønn som begynner å få farge + 2 svarte ,en liten og en stor.
Prøvde og å få tatt et bilde av de sammenklistrete finnene men som vanlig får jeg ikke så gode bilder dessverre
Ikke så mange egg som sist men det gjør forsåvidt ingenting ,endel er ubefruktete og . Men håper de klekker fint og holder seg friske.

Tenkte ellers å skifte litt vann i green laserkaret med osmosevann for å få ned ghèn litt .Denne ligger på 7 ,skjønner ikke hvorfor for i alle andre kar ligger den på 4. Må jo bare prøve meg frem med forskjellige ting for å se om det kan ha noe med saken å gjøre. Har forresten ikke hatt noen dødsfall de 2 siste dagen (bank i bordet) men noen nevneverdig forskjell på halene ser jeg ikke .Et par sp.black har også denne halen men ikke så mye som de grønne.

Ellers så så jeg fine små kirsebærrekebarn i rekekaret i dag. Nå er det lenge siden jeg har hatt det så det var gøy . Ser det er flere hunner med egg under magen
Fant en til green laseryngel død i dag
Men 2 stk. så ut til å være fine så de tok jeg over i 110 literen sammen med de andre friske .Tror det skal være 8 stk. der nå . Vanskelig å telle da de svinser hit og dit og under eikeløv.

Ingen av de befruktete svarte er mugnet i hvertfall ,så det er jo bra.

Men nå skal jeg plukke egg fra Green laserne
Håper de eller ihverfall noen er befruktet denne gangen.Siste egglegging var helt uten befruktete egg. Men har ihvertfall sett t-stilling noen ganger så det er jo håp .
Da har sp.black begynt å klekke,håper det går bedre denne gangen.

Det ser ikke ut som det gikk så bra med de grønne denne gangen heller ,hva er det med de for tiden

Blir litt oppgitt av å plukke egg som ikke blir noe av ,men kan jo ikke la være heller for plutselig så er det noen befruktete.

Har forresten plukket 70 egg fra de i dag, men har vel egentlig ikke så store forhåpninger lenger.


Mister stadig flere yngel og så er litt frustrert og oppgitt for tiden.

Burde egentlig tatt CW023 i eget kar for der er det 2 trillrunde hunner som kankje trenger til litt egglegging. Men sånn som det er nå ,så tør jeg nesten ikke ta sjansen selv om jeg gjerne skulle ha fått noen yngel fra se og. Avventer situasjonen litt til og ser hva som skjer.

Inaktiv bruker
Så synd med så mange dødsfall blant yngelen da. Ikke greit å vite hva man skal gjøre nei. Har ingen råd å gi deg, får bare håpe det går seg til etterhvert.
Ja ,det er bare så fortvilende å ikke vite hva som er galt
Klekker flere og flere av de svarte ,men erfaring fra tidligere viser at enkelte har litt problemer med å komme ut av skallet. Men gir de en dag til før jeg "hjelper litt til ".

Er litt mer optimistisk med sp.green lasere-eggene som ble lagt i går.Det kan se ut til at det er noen befruktete odenne gangen,ikke så mange men dog ,noen er bedre enn ingen.

Ellers holder jeg på å rense kar i dag.Har så langt tømt karet med green laser-yngelene .Det var kun 4 stk. igjen og de har haleproblemer.Så disse ble tatt over i et plastkar med rent vann .Tenkte å gi de en solid kur med Esha2000 igjen.

Dette karet har nå fått en solid runde med rengjøring ,gjort reint filteret ,modifisert det med blåfiltermatte for å slippe strømpe på pumpen og tatt nytt gørr fra et av de andre karene.
Her har nå de svarte ynglene som ser bra ut ,kun 12 stk. dessverre , kommer over i. De som ikke så bra ut ,har jeg tatt over i plasttanken de grønne er i. Så får vi se om det er til noe hjelp.

Så nå skal jeg igang med å ta en grundig vask av det andre karet .
Det flyter overalt føler jeg men det må jo bare til.
Kommer til å modifisere denne pumpen også. Tenkte her å ha nye yngel i og håpe på at det ikke skal være noe i karene som forårsaker disse problemene.

Da var det gjort ,tok likegodt å modifiserte en Fluval 3 i samme slengen. Denne er i et 6.kantet kar på 64 liter med Sterbais i . Siden nå filterkapasiteten blir bedre tar jeg å setter Gold laserne(CW010) sammen med de , så får Cw 023 et kar for seg selv .Håper jo på lek der og selv om det ikke har gått så bra i det siste. En gang må det vel snu håper jeg.

Men først skal det settes inn en innvendig bakgrunn i 64 literen .Har tenkt så lenge på å gjøre det men har liksom aldri blitt noe av .Fiskene må da gå i en balje med pumpe i et par dager så silikonen får luftet fra seg.
Det blir bare en enkel svart Juwelbakgrunn ,har ikke lyst på noe som bygger for mye i dette karet.
Samtidig tenkte jeg å prøve å bli kvitt noen penselalger på en stor rot der når jeg først er i gang. Har noe ala aquasafe jeg tenkte å smøre den inn med .Leste om en som hadde hell med dette.


Ser forresten ut til at sp.black-yngelen ble litt mer aktiv i det nye karet ,håper det er et godt tegn.
Hold oss oppdatert på kombinasjonen aquasafe og penselalger da! Høres spennende ut , dersom det funker.
Det skal jeg nok gjøre ,håper det hjelper .
Nå har jeg endelig fått oppdatert meg i tråden din etter juleferien. Trist å høre om yngelene. Jeg føler med deg!
En tanke: hos guppyer er sammenklemte halefinner et tegn på en innvendig parasitt at et eller annet slag. Kanskje det er noe lignende dine utsettes for?
Alle innspill på hva det kan være mottas med takk. Har jo vært inne på tanken med parasitter og medisinerte med Wormer Pluss mot dette men det hjalp ikke det heller. Burde kanskje prøvd med en omgang til .
Var innom Troyas`zoo i dag for å handle litt småting ,bakgrunnen jeg skulle kjøpe hadde de selvfølgelig ikke.

Men så noen flotte Corydoraser der som jeg ikke har sett i butikk før ,Corydoras Delphax ,skikkelig flotte coryer
Da har jeg talt 25 befruktete egg fra sp.green laserne ,endelig ser det ut til å komme noen nye yngel derfra

Legger ved 2 bilder av den største av de som har levd opp ,de er vel ca.2 cm nå (med hale) Nå kan en tydelig se den grønne stripen på de.
Så langt har det ikke blitt noen flere frafall siden de svarte fikk nytt,rent kar ,håper det fortsetter sånn. De som ble isolert ser det ikke noe særlig bra ut for dessverre ,har mistet noen flere der så det er kun to grønne og to svarte igjen

Eggene til green laserne ser fremdeles fine ut .De har lagt noen flere i dag så nå er jeg spent på om det er noen gode egg denne gangen også.

Yngelen til sp.black har det også bra ,satser på at det går bedre denne gangen med disse også .
Forsøkte å telle sp. black yngelen i kveld ,det er ihverfall 60 stk. Å så jeg håper det går bedre denne gangen .
Moro å lese og se bilder av mer drevne akvarister som får til dette med lek og oppdrett på Cory. Må være gøy å få til lek på både black og green laser. Det er to drømme Cory som jeg har siklet etter fra første stund.
Inspirerende tråd fra start til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap