Sølvi sine coryer og litt til :) (side 111)

Jepp ,ikke gøy i det hele tatt ,heldigvis første gang det har skjedd hos oss men kjedelig likevel
Regner med å få erstattet innholdet fra forsikrings-selskapet, men en føler jo seg litt hjelpeløs uten fryser da ,spesiellt når en ikke har frys i kjøleskapet heller
Må i første omgang få tak i en liten reisefrys så fiskene får den maten de trenger.
Ja ,fiskene kommer i første rekke uansett he he
Endelig et par dager med smak av sommer og det beste av alt ,slipper å tenke på at det skal bli for varmt i karene.
Bare å sette varmepumpen på kjøling og vips behagelig temperatur for alle

Tror dette må være noe av det beste vi har invesert i .



Ellers fant jeg 2 døde tiger-reker i går og var overhodet ikke kjekkt. Vanskelig å finne årsaken til dette når det gjelder reker synes jeg. Har fine verdier ,forer veldig llite ,skifter ikke så ofte vann og bruker aquasafe ved vannbytte. Eikeløv og mineralstein er det også i karet så føler jeg følger oppskriften på hvordan disse rekene vil ha det. Krysser fingrene for at de resterende overlever og formerer seg .Har jo en reke med rogn så håpet er jo der.



Varmepumpe er ganialt.
Fikk i dag noen sverddragere av noen som skulle på ferie så de står til tilvenning.
Får håpe du får til de flotte rekene.

Den kålroten du har hatt i karene. Er den al dente eller gjennomkokt?

Espen

Håper og at rekene overlever ,de er skikkelig flotte.

Men ,det var altså ikke kålrot jeg hadde oppi karene, men gulrot ,og kokt

Håper du lykkes med sverddragerne ,flotte fisker som jeg ikke fikk til den gang jeg prøvde meg på de.
Black_Flys
Varmepumpe er ganialt. :) Fikk i dag noen sverddragere av noen som skulle på ferie så de står til tilvenning. Får håpe du får til de flotte rekene. Den kålroten du har hatt i karene. Er den al dente eller gjennomkokt? Espen


Det var to som hadde gjemt seg så dei har noe hele karet for seg sjølv.. Spiser for harde livet av desse her infusionene våre..
De små søte grønne vokser som bare det..

Vi skal til Stavanger no en uke så eg håper virkelig det går fint med de den uken..
Det var godt å høre og en uke alene er ikke noe problem

Kanskje jeg skulle prøvd meg på sverddrager igjen
nå var jeg hjemme etter to fantastiske uker i spania så ville bare si grattis med nytt barnebarn! så kjekt da!
Takk skal du ha Anders og velkommen hjem igjen

Her i huset har det vært en skikelig akvarie-jobbe-helg.
Lørdag tok jeg omsider for meg 222 literen som har vært en pest og plage pga. penselalger.
Har prøvd i mange uker med dette antialgemiddelet uten så veldig stor effekt.
Litt har det nok vært siden algene satt løsere etter hvert ,men kvitt det har jeg ikke blitt.
Tok ut den store roten ,skrubbet den,spylte den og helte masse glovarmt vann over til slutt. Så langt ser den fin ut ,spørs bare hvor lenge. Tok vekk litt blader på plantene som var angrepet,men plantene har faktisk kommet seg ,ikke så mye å se på de.
Luket litt på innsuget og utblåsingsrøret samt bakveggen,her er det nok litt igjen men satser på at Garra-fiskene klarer dette når jeg bare får solet meg til å flyte disse over.




I går gikk hele dagen med å få saltvannskaret på fote igjen. Nå var det så ille igjen med disse penselalgene at det var bare å bestemme seg for å starte på nytt.

Siden vi har mistet noen fisker og solgt noen ,så var karet nå fisketomt og muligheten til å gjøre noe drastisk.

Alt av levende stein ble tatt ut ,skrubbet og høytrykksspylt ,dvs det er nå død stein .
grusen ble ikke gjort noe med da denne så fin ut ,så litt liv vil det jo være her.
Steinen ble så plassert på nytt i karet og litt ommøblering gjort.

Ellers er det fremdeles en kråkebolle pluss noen snegler og litt mykkoraller igjen.

Så nå er det bare å vente på at oppstartsplagene skal begynne,grønnalger og etterpå brunalger. Men dette er til å leve med da det er helt vanlig ved oppstart.

Kommer nok til å prøve å få tak i noen flere snegler som kan gjøre vedlikeholdsarbeid ,så denne prossen kanskje kan gå litt mer "smertefritt"

Trasig å måtte gå til dette tiltaket, men nok var nok ,var ikke noe gøy å se på dette karet lenger og etter å ha prøvd mye annet ,var det ikke noe annet å gjøre.



ja ikke noe kjekt med omstart men av å til er det faktisk det eneste som hjelper desverre måtte jo det samme med 110L min. men kan tenke meg det er litt værre for deg med et så stort kar, og ikke minst saltvann i tillegg..

men du kan trøste deg med at nå blir det nok fint etterpå da
Satser på det ,ellers blir jeg skikkelig sur og oppgitt
Midtun Åsane hadde masse saltvannsfisk, reker, snegler osv sist jeg var der.
And you got mail.

Espen
Hei

Vi skal til Stavanger neste uke om du trenger tilskudd utenfra

Det var noe å tenke på ,hadde trengt litt nytt blod i stammen min
Hvor lenge skal dere være der da?
Black_Flys
Midtun Åsane hadde masse saltvannsfisk, reker, snegler osv sist jeg var der. ;) And you got mail. Espen



Fisk er ikke aktuellt før etter ferien tidligst,men snegler kunne jeg trengt
Får se om jeg får tatt turen ut der en dag,takk for tipset.
Sølvi Gullaksen
Det var noe å tenke på ,hadde trengt litt nytt blod i stammen min;) Hvor lenge skal dere være der da?


Neste lørdag setter vi oss i bilen heimover att
Arghhhh ,det passet dårlig ,reiser nemlig på ferie neste søndag formiddag

Får gå i tenkeboksen litt.
Ja. Dei kan jo være her hos oss , men da klare vi vel ikkje skille dei fra dei vi kjøpte av deg..
Sølvi Gullaksen
Arghhhh ,det passet dårlig ,reiser nemlig på ferie neste søndag formiddag :( Får gå i tenkeboksen litt.


Innkjøp av ny fisk før ferie er en vanlig greie her i huset Det går stort sett fint, men er jo en risk å ta.
Det er nok det ,så tenker så det knaker .Blir jo borte i nesten 3 uker og det er ikke bare ,bare for fiskepasserne og passe på ny-innkjøpte fisker og det som kan følge med

Alternativet er jo hvis Tone og Ivar kan passe de imens ,selv om jeg føler at det blir ikke helt riktig det heller. Men er jo veldig imponert hvor hjelpsomme folk kan være i denn fiskeverdenen ,tusen takk for tilbudet Tone



Kommer forrsten noe nye fisker i hus i morgen hvis alt går som det skal.
Disse har jeg da nærmere 2 uker på meg til å følge med ,så det bør gå greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap