Sølvi sine coryer og litt til :) (side 112)

Vet ikke helt hva som skjer her i kveld ,men et innlegg og en annonse kom ikke med her i sted ,så måtte ta det på nytt igjen nå.

Ellers så er et kar til på vei ut av huset

Har tømt 110 literenfor fisk og vann og satt det på terassen for å bli rengjort.
Det er ikke verdens fineste kar da det er litt riper i fronten,men veldig greit til oppdrettskar .Litt synd med de ripene for karet har en flott skifer bagrunn som det var masse arbeid med å pusle og lime sammen.Men,men sånn er det nå en gang når man ikke visste bedre og brukte algeskraper he he.

Skapet det sto på har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med .Det hører egentlig til et Juwel180 liters kar og med god og lydisolert plass inni for evt. sump.
Trenger sånn sett et skap, men da må det nesten stå et kar oppå det hmmmm ,nei får se hva det blir til
Du fpr gi ein lyd når du bestemme deg.. Kan fint være her hos oss ei stund. Om han ikkje skal ha kjempemye får vi vurdere kjøpe dei vi om du ikkje vil ha de Blir vel ikkje ny tur før neste år evt..
I dag kom det en flokk med Japan blue Endlers over fjellet fra Rita og Atle ,nydelige fisker.
Det var en voksen han ,to ungdommer og 6 ungpiker

Skal legge ut bilde av de så snart jeg får dressert de til å stå stille he he
De er jammen ikke lett å få tatt skikkelige bilder av disse Guppyene og Endlersene, ihvertfall ikke med mitt kamera. Men tar jeg mange nok ,så må det vel bli et par brukbare.
Jeg har lest meg opp igjen etter ferien. Hva skjedde med saltvannsfiskene dine?
Ja det kan du si ,du så jo hvordan det så ut i karet da du var her ,alle trådalgene ,ikke helt bra
Så tanken ble etterhvert å gjøre noe drastisk for å ta knekken på dette. Beslutningen da var å tømme karet for fisk for at de ikke skulle lide når karet ble tømt .Det frigjøres jo masse med dritt når steinene blir tatt ut . Noen fisker ble solgt og noen mistet vi ,tror nok vi hadde litt for mye uhumskheter i karet .
Men nok var nok ,orket ikke bare å ha det sånn lenger.Mykkorallene ser forresten ut til å ha det bedre enn på lenge .Tror spyling av steinene pluss et kraftig vannbytte gjorde bra for de.
Så da er det bare å håpe at ting retter på seg og at det kommer fisk i karet igjen etter ferien.
Det var ikke så lett å dressere Japan blueène ,så det får holde med disse bildene i første omgang.

[External Image]



[External Image]

[External Image]
de var jammen flott! håper du får oppdrett på de ja!
Nei disse levendeføderene er bortimot helt umulige. Det er jo morsomt da, med liv i akvariet, men de kunne vel ta bare en bitteliten pust i bakken en bitteliten stund så autofokusen rekker å autofokusere! Nå har jeg dameløse milleriherrer gående for seg selv, kanskje det blir litt ro i krokene da ;o)

Så vi får bruke fantasien og fylle inn det kameraet ikke fikk med seg, fantastisk vakker fisk!
Anders Damm
de var jammen flott! håper du får oppdrett på de ja! :D




Håper det ja ,gjør ingenting om flokken blir større og at andre også kan få glede av sånne flotte fisker
Gartulerar med fin fisk!
Ja, det är nog en del människor som ser fram emot dessa fiskar på storauktionen i höst (förutsatt att det blir en).
Linda & Ove
Nei disse levendeføderene er bortimot helt umulige. Det er jo morsomt da, med liv i akvariet, men de kunne vel ta bare en bitteliten pust i bakken en bitteliten stund så autofokusen rekker å autofokusere! Nå har jeg dameløse milleriherrer gående for seg selv, kanskje det blir litt ro i krokene da ;o) Så vi får bruke fantasien og fylle inn det kameraet ikke fikk med seg, fantastisk vakker fisk!



Joda veldig kjekkt med litt liv i karet ,var jo en av grunnene til at jeg ville ha de ,er jo bare bunnfisk(Corydoras) ellers ,så sånn sett er det jo helt topp.
Men som du sier ,en liten pust i bakken, for fotografens skyld i det minste,hadde vært fint

I går kveld så jeg 3 nyfødte full red Endlers-babyer
Like glad hver gang det dukker opp noen nye små,.
Det fødes ikke mange hver gang ,ihvertfall ikke hos meg, så da er det ekstra gøy med flere. Men det begynner å komme seg etterhvert ,en fin gjeng nå.
Er så fasinert av den metalliske fargen som er på hannene både når det gjelder de røde og de blå Endlersene .Disse synes jeg forresten er mer turkis enn blå ,en fantastisk farge
Nå så jeg 6 stykker av de ,jippi,aldri hatt så "stort" kull på de før ,begynner å komme seg nå
Ser også noen små røde posthornsnegler der ,så de har visst beynt å formere seg de og . Litt rart egentlig for de få voksne som er i karet ,har jeg nesten ikke sett noe til .Så det var litt gøy det og ,små fargeklatter som de er
Må bare fortelle at det nå er minst 16 yngel å se,er kjempefornøyd

Men har funnet ut at tidligere har de bare sluppet noen yngel av gangen,ikke alle sammen. For nå er hunnene helt slanke igjen og det har de ikke vært ved tidligere .

Så regner med at de nå har funnet ro og trygghet i karet slik at de tør å slippe all yngel på en gang
I dag har jeg holdt på med det jeg hater å gjøre ,nemlig fange corydoraser. Å se de i full panikk for å slippe unnå hoven er bare helt forferdelig.

Men siden det snart er ferie og karene ikke får de ukentlige vannbytter ,så tenkte jeg å redusere antall fisk i 222 literen. Denne er rimelig tungt belastet av coryer ,så derfor tenkte jeg å ta ut noen av de.

Valget ble C121 Burgessi ,ihvertfall 6 stk. av de ,har vel 13-14 stk. så halverte mengden .

Disse skal få gå sammen med de blå tiger-rekene ihvertfall til over ferien.
En av grunnene til at jeg vil ha de her ,er at jeg har mistet noen reker og ser at det har kommet noen planarier i dette karet.
Nå er jo dette ikke noe uvanlig i et fiskeløst kar ,men er litt usikker på om de kan skade rekene. Synes jeg har lest litt om usikkerhet om dette.

Siden det heller ikke blir så mye foring i ferien, så tror jeg at dette kan være en god løsning både for fisk og reker. Imbiller meg ihverfall det .

Så etter masse styr ,måtte til slutt ta ut røttene ,så klarte jeg til slutt å få tak i 6 stk. som nå står til akklimatisering.
hehe.
Aldri enkelt å fange corydoras i vil fart over hele akvariet.
Du får ha en flott ferie Sølvi.

Håper rekene produserer i sommer, så får jeg kommet meg en tur for kaffe og akvarieprat.

Espen
Black_Flys
hehe. Aldri enkelt å fange corydoras i vil fart over hele akvariet. Du får ha en flott ferie Sølvi. :) Håper rekene produserer i sommer, så får jeg kommet meg en tur for kaffe og akvarieprat. Espen



Takk skal du ha Espen

Reker har jeg endel av både smått og stort ,så håper de klarer seg mens vi er vekke.
De kommer nok ikke til å lide nød, men det er rart med det når en ikke har kontroll på ting og tang selv
Inger Anne
Hvor skal du på ferie?



Skal til campingvognen vår i Danmark og denne gangen skal hunden være med og .
Kvir meg litt med tanke på lang kjøring over fjellet med henne. Ikke liker hun å kjøre bil og ihvertfall ikke i bur. Så det blir mange stopp på veien pluss overnatting

Men bedre det enn å ta båten fra Bergen for på Fjordline er det umenneskelige eller uhundelige forhold de har å tilby.

Båten over til Hirtshals tar kun 2 t og et kvarter ,men det kan være lenge nok hvis sjøen er høy. Så krysser fingrer og tær for en rolig overfart.

.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap