Sølvi sine coryer og litt til :) (side 114)

Det er det som er med saltvannsfisk ,de ser ut til å være malt med ht. mønstre og farger. Er like imponert selv når jeg ser de forskjelige farger og mønstre på de .


Sølvi Gullaksen
Håper dere finner veien til akvarieklubben på onsdag,hadde vært kjekkt om mange hadde kommet og vi kunne fått klubben "oppegående" igjen med mange medlemmer:) Det er veldig kjekkt med en klubb der man kan komme et sted og bare snakke fisk uten at noen ser rart på en ;)


Onsdager er den dårligste dagen i uken for min del. Jobber 90% av onsdagene seinvakt, inkludert den som kommer. Skal til Italia på lørdag så greit å ikke få for mye ny fisk før jeg reiser.
Men som du sier er høsten her og jeg får ta meg en tur ut og besøke deg en dag. Har fri imorgen og skal høre om en jeg skal hente 2 stk L-204 hos er hjemme på Sotra. Blir da å stikke innom Sartor å se en tur også.-

Espen
Er ikke lett å få det til å passe nei, merker det selv og ,men denne gangen ser det ut til å klaffe

Har fri i morgen men har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre,så du kan jo gi en lyd når du er på Sotra for evt. et besøk.


Fikk ellers noen flotte sverddragere fra Tone og Ivar i hus i dag,telte 12 stk. så noen ekstra hadde nok sneket seg med

Lurer på hvor store de må være for å se kjønn på de ,forløpig ser alle ut som hunner men de er kanskje for små til å kjønnsbestemme.
god kveld i ståvo! lurte på om jeg kunne komme på besøk en dag for litt fiskeprat og en titt! har jo ikke sett det nye avlange karet enda merker at det blir litt værre med kontakten når jeg ikke jobber på Sparkjøp lengre

Det må vi jo få til vet du ,har du ikke sett favorittkaret mitt, det er litt for gale .
Er det virkelig så lenge siden du har vært her hmm.
Jo du har faktisk vært her ,men tror ikke dere (Mari var med)kom lenger enn til hallen da dere hadde litt dårlig tid etter hva jeg forsto.

Gir deg en lyd jeg,håper ellers du/dere kan gå på akvariemøte på onsdag.

hm ja det kan kansje stemme. men men vi får ta en dag torsdag kansje ? passer det?
Torsdag blir det litt vanskelig ,tror nesten at vi må vente til mandag-tirsdag,men det kan vi ta på SMS.


I dag har jeg forresten satt opp kjøkkenkaret igjen
Prøver å få noen av de grønne laserne til å komme igang med lek igjen.Fikk jo tak i 4 voksne nå nylig for å få litt nytt blod i stammen. Så har tatt 2-3 av de og 2-3 av de gamle. Litt vanskelig å fange og luke ut akkurat de du har tenkt så er ikke helt sikker på hvilke det ble eller hvor mange.
Har bare fyllt karet havveis med vann ,langt en Fluval3 i bunnen og hevet oppi en diger sverdplante som skjul pluss litt mose.Forer de godt med røde myggiser for så senere å fylle opp med kaldt vann.
Håper det kan trigge de selv om mone egentlig helst vil legge egg i perioden des-jan/febr.
Lar de gå her noen dager og ser hva som skjer ,skjer det ingenting lar jeg de bare komme tilbake i langkaret igjen for så å prøve senere.
høres da bra ut dette her blir spennende å følge med som alltid!
I dag fylte jeg karet nesten helt opp med kaldt vann og ga de rikelig med røde mygglarver etterpå. De har vært veldig hyper etterpå ,men har ikke skjedd noe mer ennå. Så får ta det som det kommer ,men kan jo håpe da

Men det var visst Sterbaiene jeg skulle gjort forsøk på denne gangen.For de har plutselig fått det for seg å legge egg .Litt merkelig egentlig for de pleier aldri å legge egg i selskapskaret .De går i 222 literen sammen med masse andre fisker, så sjansen til å få tak i noen er ikke så stor. Men noen har jeg klart å lure meg til ,så da er det bare å håpe på gode egg.
Men blir alltid like forbauset over hvor rolig og sindige disse er når de holder på med egglegging,et egg nå og et egg da.Ikke som de andre coryene som blir helt spinnvild og fyker hit og dit i ett sett.
Gøy iallefall at noe har begynt å skje rundt om i karene

Sterbaiene mine er også ganske rolige under lek, dvs. rolig i forhold til andre coryer. Litt stressa er de selvsagt. Jeg får alltid lyst til å knipse vekk de innpåslitne hannene.
Sterbaiene er nå bare noe for seg selv de ,både på den ene og den andre måten
Om jeg har aldri så mange flotte og skjeldne coryer ,så har disse coryene en veldig spesiell plass hos meg . Det er noe med de som jeg ikke helt kan forklare ,store og flotte er de jo ,men de har et aller annet med seg som er helt spesiellt. Disse var vel nr. 2 i rekken av de coryene jeg har fått i hus så de begynner jo å bli ganske mange år etterhvert ,håper jeg får beholde de i mange,mange år ennå.
De har en helt spesiell plass i hjertet mitt også, og særlig de opprinnelige VF individene. Jeg har bare mistet én på de 5-6 årene jeg har hatt dem.. Hos meg var de de første coryene mine, og det har nok litt å si. Men de er utrolig flotte coryer å se på også, og de har en fin personlighet. Og så liker jeg selvfølgelig de store coryene også, jeg da.
Må si meg enig der ,store coryer er noe jeg også synes om. Hadde forresten noen på besøk som skulle kjøpe noen coryer av meg og samboer til vedkommende var ikke interessert i coryer i det hele tatt.Men da han så sterbaiene,som forøvrig også er viltfangete, så ble han veldig fasinert "kan de bli så store "
Men jeg liker ikke langsnutete i,hvilket du liker ,jeg liker de runde og fine
Sterbaiene er flotte ja. De jeg har er nesten dobbelt så store som voksne adolfoier. Får komme og besøke deg etter ferie turen min Sølvi. Italia.
Det får du gjøre ,god tur

Ser ut til at noen av eggene er ok ihvertfall
Gjorde nettopp en gledelig oppdagelse ang. penselalger. Dette har jeg jo slitt med i 222 literen og prøvd masse forskjellig uten resultat.Kjøpte noen Garra-fisker som skulle ta disse men har ikke vært imponert så langt.
Men i dag så jeg masse avplukkete alger ligge på sanden og trodde at nå hadde de skjøn det og begynt å beite på de.
Men neida,sto og følgte med en god stund og hva ser jeg ,jo sverddragerne plukket og plukket
Så da har jeg fått flotte fisker som tilogmed gjør nytte for seg

Tror nesten jeg må legge dette ut i en tråd for seg selv for å høre om andre har opplevd det samme.
Jeg er overhodet ikke forbauset over at garraene ikke tar penselalger. Jeg har aldri hørt at de skulle kunne gjøre det. Til det trenger du SAE. Men jeg har heller aldri hørt at sverddragere skal kunne gjøre det, så den er ny! Det er forresten morsomt å se på SAE som spiser penselalger. Det er ikke noe gnaging som man forventer av en algespiser. Neida, de tar tak og napper dem av. Jeg er ganske fascinert av dem, der de holder på.
Det er sånn sverddragerne gjør det og ,artig

Jeg skulle kjøpe Saeèr, men ble anbefalt disse istedenfor ,så .tenkte ,jaja,hvorfor ikke prøve.Men det ble nok et bomkjøp på den måten,men artige fisker likevel .
virker som de fleste levendefødere spiser alger. Særlig hvis det er lite mat å få.
SAE er utrolig flinke, men hos meg er det bare de små som fungerer. De store finner mat til de andre fiskene mye bedre..
Alger ja, men penselalger har jeg ikke hørt om at de spiser. Disse er jo noe hærk å bli kvitt så kanskje dette kan hjelpe andre og
Tilfeldig bekjentskap
© Grrrotle
Reklame for plussmedlemskap