Sølvi sine coryer og litt til :) (side 12)

Tusen takk for fine ord , alltid kjekkt å få litt tilbakemeldinger og at folk stikker innom tråden

Kan godt forstå at du har sp.black og green laser på ønskelisten din. Det var de som sto høyest på min også så jeg er veldig glad for å ha fått tak i de og enda mer fornøyd med å ha fått de i lek.


Ellers så var eggene fra i går hvite i dag ,men var egentlig forberedt på det så ble ikke så veldig overrasket.

Eggene fra green laserne begynner vel å nærme seg klekketid nå ,så går å kikker på de stadig vekk. Tenker på å ta de oppi karet som står klart nå så de kan klekke der. Dette med bar tank er ikke akkuret min greie selv om jeg kanskje burde prøvd det en gang til Prøvde det en gang da jeg hadde mitt første oppdrett med C.Kanei og da fungerte det ikke i det hele tatt.
Men det er jo en stund siden og kunnskapene har jo økt siden den gang ,så kanskje,kanskje
Da har de første klekket
Tok 10 egg over i en boks for seg selv ,prøver bar tank en gang til for å se om det fungerer denne gangen.
Bare vær fryktelig nøye med renholdet, så vil det gå bra

Skrubb det rent med en ren og ny dott med filtervatt hver dag. Ikke bruk samme om igjen, ta en ny hver gang.
Skyll boksen i veldig varmt vann noen ganger, la den stå en stund med dette varme vannet i, og når vannet har blitt såpass nedkjølt at du greier å stikke hendene i det, så vasker du det. Tørk med tørkepapir etterpå (jeg bruker ikke håndklær e.l., jeg vil være sikker på at det er helt rent og ikke noe bakterier eller skitt på det jeg tørker med).

Skal prøve på det ja ,har gjort den første tanken skikkelig rein før eggene kom oppi så nå får vi bare se.
Knipset noen bilder i dag av de svarte. Det første av noen dager gamle yngel,så et med yngel fra 3.5 uker til den eldste på 5.5 uke(kun 1) som graver litt i sanden

Et bilde av den største grønne laseren ,vokser ganske så fort og blir flottere og flotere for hvar dag som går.
Ser ut til at det har stabilisert seg nå i black-karet ,ingen døde de siste dagene ,men det er jo kun 9 stk. igjen så det er ikke allverden å skryte over.
Så må bare satse på at det går bedre med det nye kullet ,er vel en 60-70 stk. av de.

De grønne fortsette å legge egg ,noen på søndag og noen på mandag. Av de som ble lagt på søndag ser det ut til å være endel fine egg,men de på mandag ser det ikke så bra ut med. Men er jo fornøyd med hvert eneste befruktet egg jeg

Har 14 stk. gående i bar tank for å teste dette ut igjen,så langt går det bra.


Så forresten en liten reke sammen med sp.black-yngelen ,lurer på hvordan den har havnet der ?

Oppdaget ellers noe oppløftende i går ,i sp.black-karet har det vært masse pestsnegler i til min store forargelse ,så for et par dager siden puttet jeg oppi en jegersnegle for å se om det kune hjelpe. Det ser det jammen ut til ,for i løpet av bare 2 dager så ser jeg veldig lite snegler igjen. Håper dette er varer ,er så inderlig lei av disse pestsneglene .



Så godt å høre (lese hehe) at det går bedre hos deg, Sølvi! Får håpe det fortsetter slik, og at det blir mange grønne små hos deg også
Ja det håper jeg også ,hadde vært veldig kjekkt . Er litt lei av motgang nå så trenger at det går litt positivt nå .
Det skjønner jeg veldig godt Skal krysse både fingre og tær og gleder meg til fortsettelsen!
Takk skal du ha ,trenger det nå .
I dag var det dessverre en liten død yngel i bar bunn tanken

Har ikke mistet flere sp. black-yngel ,men ser at det fremdeles er noen med finneproblemer hm ,synes de så fine ut tidligere ,men nå er det symtomer igjen. Hadde jeg bare visst hva som feilte de ,men nå har jeg brukt Esha2000 i flere omganger og Wormer Plus mot parasitter uten å få has på dette her. Der er vel neppe noe mer å gjøre ,får bare ha hyppige vannbytter og se hvordan det går. Håpet mitt er nå at det nye kullet skal bli friske og fine .
Hold motet oppe, Sølvi!

Det er veldig inspirerende å lese tråden her. Eg må innrømme at eg først begynte å besøke dette forumet for noen måneder siden. Da så eg ett bilde at Corydoras "green laser", som igjen lenket meg videre til din (og mona o sin?) tråd. Det engasjementet og kjærligheten dere tydelig har til akvaristikken har smittet, og eg har nå begynt å lete etter gode tilbud på akvarier og utstyr som passer hjemme hos meg.

Er som nybegynner veldig usikker på hvor mye eg må legge inn i utstyr, og hvor mye jobb det er å holde det fritt for sykdommer, som jo tråden din vitner om kan være frustrerende (men kanskje yngel er mest utsatt?).

Lurer på hvilke vannverdier du har rett fra springen, og om du er nødt til å (evt burde) bruke filtre (kull, osmose, UV o.l.) for å forbehandle vannet du etterfyller tankene med? ...Tror nemlig at vi har vann ifra samme vannforsyning, så er litt spent på om det er godt "akvaristikk"-vann.

Mvh, MrK.
Hold motet oppe, Sølvi!

Det er veldig inspirerende å lese tråden her. Eg må innrømme at eg først begynte å besøke dette forumet for noen måneder siden. Da så eg ett bilde at Corydoras "green laser", som igjen lenket meg videre til din (og mona o sin?) tråd. Det engasjementet og kjærligheten dere tydelig har til akvaristikken har smittet, og eg har nå begynt å lete etter gode tilbud på akvarier og utstyr som passer hjemme hos meg.

Er som nybegynner veldig usikker på hvor mye eg må legge inn i utstyr, og hvor mye jobb det er å holde det fritt for sykdommer, som jo tråden din vitner om kan være frustrerende (men kanskje yngel er mest utsatt?).

Lurer på hvilke vannverdier du har rett fra springen, og om du er nødt til å (evt burde) bruke filtre (kull, osmose, UV o.l.) for å forbehandle vannet du etterfyller tankene med? ...Tror nemlig at vi har vann ifra samme vannforsyning, så er litt spent på om det er godt "akvaristikk"-vann.

Mvh, MrK.


Hei MrK og takk for at du besøker siden min ,veldig kjekkt
Velkommen også inn i fiskenes verden ,du kommer nok ikke til å angre på det.

Når det gjelder sykdom og problemer på det området ,så har jeg vært utrolig heldig kanskje ,har nesten aldri hatt sykdom hos fiskene mine. Men som du da kanskje har lest her så fikk de grønne laserne parasitter som nesten tok livet av de pluss at yngelene for tiden har skapt meg mye hodebry og frustrasjon. Ellers så går ting greit uten for mye arbeid ,regelmessige vannbytter og foring er stort sett det som skal til. Tester ikke i hytt og pine ,kun hvis jeg ser at det er noe ikke ikke er som det skal være.

Springvannet her ligger på 7 i ph og de fleste karene ligger på 6,5.Bruker ikke noe vanntilsetning til vanlig ,bytter med kanldt springvann. Det eneste er når jeg har yngel ,da brukes det mellomlagret temperert vann.

Håper du legger ut litt om deg selv også og hvilke fisker du har planer om å holde
Takk for velkomsten!

Har startet en tråd i akvaskaping forumet, der eg mest stiller spørsmål målrettet for hvordan eg vil ha karet eg vil anskaffe meg. Men eg tenker ett Corydoras-spørsmål hører mer hjemme her hos dere Cory-spesialister;

Graver Corydoras opp planter ifra bunnen? Har delvis planer om å dekke litt over halvparten av bunnen med planter og ha sand og stein på den andre delen. Vil Corydoraser holde seg på sand-delen og la plantene være i fred?

Beklager om eg gjør feil ved å "kuppe" tråden din med spørsmål, Sølvi, er litt ny med forumer også, så ikke nøl med å si ifra...

Håper eg kan få kjøpe noen små grønne lasere av deg når eg har fått ett etablert kar! (Så ønsker deg lykke til med eggleggingen "din"
Nå har jeg ikke så mye planter da ,mest mose i forskjellige varianter. Men i oppvekstkaret har jeg nå tenkt å ha endel planter og de jeg har nå får lov til å være i fred . Så tror nok det skal gå bra ,du kan jo legge noe over røttene tildess de har fått festet seg skikkelig.

Når det gjelder de grønne ,så blir det nok en stund til de er store nok for salg
Enn videre må jeg jo bare se om jeg klarer å fore opp disse ynglene ,har problemer med disse og de svarte. Så dessverre at de nye kullene på begge arter har tendenser til opoverbøyd hale de og .Fatter ikke hva som skjer her ,men gav de i dag en ny omgang med Wormer plus i håpe om bedring.

Lurer også på om det kan være en ide å senke phèn litt,den ligger nå på 6,5 kanskje det er for høyt for disse ?
I går ga jeg alle yngelene fra de bitte små til de største en ny omgang med Wormer plus ,må bare prøve igjen. Litt rart at de "nyfødte" også ser ut til å ha haleproblemer . Skulle nesten tro det var noe i vannet her som forårsaket det for de minste har gått i bar tank og har vært utrolig nøye med renhold.Tok forresten en omgang på alle bokser og utstyr jeg bruker i går ,vasket dem i kokende vann og deretter i frysen .

Er så lei dette her ,men nå får vi se om det hjelper denne gangen. Har ellers latt være å ha lys på over disse karene.Mener det var Mona som nevnte det en gang at enkelte parasitter liker lys.Prøver i allefall.

Så er det siste kullet med egg fra de grønne begynt å klekke ,vet ikke helt om jeg gleder meg lenger sånn som det er.Men er vel evig optimist
Ikke det at jeg har så mye peiling på akkurat yngel og slikt, men om du ikke bruker vannforbedring til vanlig så kan du kanskje bare prøve med det bare for å utelukke at det ikke er noe uhumskheter i vannet som plager de. Bare en tanke
At ikke jeg har tenkt på det selv ,det må jeg selvfølgelig prøve.Takk skal du ha
Da har det klekker 21 stk. green laser yngel,den siste så dessverre ut til å være litt redusert så regner ikke egentlig med at den klarer seg. Prøver igjen med bbt ,har tilsatt vanforbedringsmiddel i håp om at dette vil hjelpe.

Har ikke hatt noen flere frafall, men det tar jeg med en klype salt.Har vært optimist så mange ganger nå at jeg innser å måtte bare ta en dag om gangen og håpe det beste.

Men i foreldrekaret til de grønne dukker det stadig opp noen nye små babyer og det er jo kjekkt

Ellers har jeg solgt de fleste Gold-laser ungdommene nå ,litt trist da selvfølgelig , men sånn blir det jo bare,en kan ikke ha alle til evig tid. Tror de kom til gode hjem,og det betyr jo ganske mye.
Så langt alt vel , green laserne er igang igjen De er heisen til å legge egg selv om det er så ymse med om det blir noe av eggene.


Sp.black yngelene på 2 uker går det også fint med ser det ut til.

Legger ved et bilde av noen runde,gode damer ,de må vel snart trykke ut noen egg for ikke å sprekke

Et bilde av de flotte grønne laserbarna og ,eldstemann er nå 8 uker gammel.

Sterbaiene har fått fart på veksten etter de kom i 110 literen ,de er nå 9,5 uke gammel.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap