Sølvi sine coryer og litt til :) (side 121)

Pussereker er geie sånn ja ,så håper jeg kommer over noen.
Bra at det ser ut til å gå fint med dine da Inger Anne
Har vært hektisk i heimen den siste tiden ,så lite tid til hobbyen.
Sønnen vår m/familie flytter nemlig tilbake til Sotra og mye skulle på plass til den tid. Flyttelasset kom på lørdag og de kommer i kveld. Skal bli kjekkt å få de hit og kunne følge med de små

Til og begynne med skal de bo i hageleiligheten her hos oss.Men de må nok finne seg noe større etterhvert da det blir litt trangt for 4 mennesker .
Så det blir yrende liv her en stund fremmover


Dessverre har de fleste eggene fra Weitzmaniene mugnet ,men noen har klekket i dag.Så noen nyfødte pile avgårde fra fødekassen og ut i det store havet ,he he 43 literen
Så da er det bare å krysse fingrene for at de klarer å vokse opp her.
De som går i kjøkkenkaret vokser og har det bra ,har begynt å det fine mønsteret so de voksne har.



Hvordan går det med prikkene?
Det ser ut til å gå bra ,ser ikke noe for øyeblikket heldigvis.
Ble forresten kjempefornøyd i går kveld ved foringstid. Da pleier jeg å gi de frossent /opptint Artemia og det går som vanlig ned på høykant. Mandarinen har jeg ikke sett spist det da ,men de andre er spinnvill. I går sto jeg å så på de etter at foret var sluppet oppi og Mandarinen så seg forvirret omkring på artemiaen som fløy omkring. Den er jo så forsiktig av seg og glor seg halvt i hel før den spiser det den finner.Men plustelig da det fløy en artemia forbi den ,så skyndtet den seg etter og jammen spiste den det
Så da er jeg veldig fornøyn med at den spiser frossent for.
Kommer nok til å ta av sirkulasjonespumpene nå ved foring ,så den klarer å få lettere tak i det. Dette gjør jeg normalt ikke da de andre fiskene fint klarer å fange maten selv om det er stor sirkulasjon. Problemet mitt er at jeg er så redd for å glemme å sette de på igjen. Jeg blir så lett distrahert og da er alt annet vekke enn det jeg holder på med akkurat der og da . Får vel sette en lapp på glasset for å minne meg selv på det
Sølvi Gullaksen
Problemet mitt er at jeg er så redd for å glemme å sette de på igjen. Jeg blir så lett distrahert og da er alt annet vekke enn det jeg holder på med akkurat der og da . Får vel sette en lapp på glasset for å minne meg selv på det ;)


Eggtimer i lomma med veldig høy lyd! Lapper detter av og "jeg skal bare...". Mye vannskift her innimellom ;o)
Sølvi Gullaksen
Den er jo så forsiktig av seg og glor seg halvt i hel før den spiser det den finner.Men plustelig da det fløy en artemia forbi den ,så skyndtet den seg etter og jammen spiste den det :)

Hehehe! Jeg kjenner igjen det at den glor på maten, ja. Men min er heldigvis en ganske glupsk sak når det kommer til stykket. Den tusler nemlig rundt og småspiser hele tiden. Men i mandarintempo, selvsagt. Er mandarinen din VF? I så fall er det knallbra om den tar frossenfôr!
Småspiser på de steinene gjør den hele tiden,så ser mye til den.Men så veldig greit om den tar til seg frossentfor i tillegg.

Regner med den er viltfanget ,har ikke hørt noe annet. Har nemlig kjøpt den "brukt" he he altså fra en privatperson og disse pleier jo som regel å være viltfangete.Den tok ikke artemia der den kom fra så er veldig fornøyd
Flott den spiser!
Spiser de både kjøtt(artemia) og alger?

Kan huske når jeg dykket i egypt så beitet de fleste fiskene på alger før ettermiddagen/kvelden kom, da var fiskene mer skvetten, og rovfiskene som trivally`s, barracuda og haier kom fram
Men så aldri mandarinfisk, derfor lurer jeg på om den spiser både kjøttføde og alger

Emil
Etter at jeg fikk mandarinen i hus, har det blitt betydelig mer fôring med frossenfôr. Dermed stiller jeg meg selv spørsmålet for tiden: hva skal jeg gjøre med alt tørrfôret jeg har i hus? Jeg vet ikke hvordan jeg har klart det, men jeg har ikke mindre enn 4 forskjellige typer tørrfôr, fordelt på 6 forskjellige bokser (de to siste boksene kom med noe annet jeg kjøpte, og derfor har jeg altså to bokser av to av fôrtypene). Og for å gjøre det hele enda mer tåpelig: da jeg bestilte formula one og formula two, syntes jeg det hørtes skrekkelig lite ut med de små boksene, så jeg bestilte de store. Og da de kom i hus! Oisann! Størrelsen var ikke akkurat tilpasset det lille forbruket jeg har på saltvannskaret. :-P Så jeg har saltvannfôr til langt inn i neste århundre. Egentlig er det bare to av fiskene mine (klovnene) som spiser tørrfôr! Ja, det er lov å le av meg!
Emil Engø
Spiser de både kjøtt(artemia) og alger? :)

Mandariner spiser ikke alger. Det er nemlig maten som er problemet med disse. Det er absolutt vanligst med VF mandariner, og VF mandariner er svært vanskelige å få til å ta noe annet enn levendefôr. Dermed er man avhengig av å ha et stort akvarium, som er godt innkjørt, slik at det er nok smådyr der som mandarinen kan leve av.
Åja
Takk for svar!

Ja, forstår det at det må være vanskelig å få dem til å ta til seg føde !
Bra du får den til å spise da Sølvi!

Men når man har på "strømmen" i vannet fyker jo de frem og tilbake, vil ikke det gjøre at den blir mer interessert, ettersom de ofte bare vil ha levende for, og levende for beveger jo på seg

Emil
Det kan være at du har rett i det Emil ,men vil prøve å se hvordan det går .Siden Mandarinen er så treig av seg så tenkte jeg at hvis maten landet foran den ,så var det lettere for den å "kapre" maten. Så får bare se hva som fungerer best.
Det er jo bare å prøve seg fram! ^^
Så har roen senket seg i huset ,barnedåpen gikk fint ,hun oppførte seg eksemplarisk i kirken og selskapet etterpå var veldig fint.
Men med så mange mennesker(9 utenom oss ) i huset i 4 dager så sliter det jo litt og dessverre ser det ut til at Dottyback èn har stresset litt med alt trøkket foran karet hele tiden (karet står rett foran inngangen til kjøkkenet)
Så denne har fått et kraftig tilbakeslag når det gjelder hvitprikken ,den er ganske så kraftig angrepet nå ,håper bare den klare seg.

C121 har lagt egg igjen, men har ikke fått gjort noe med de. Det ser ikke ut til at jeg klarer å få yngel til å vokse opp i dette karet ,tror eggene blir spist like før klekking.
Men håper jo alltid at det skal lykkes da ,har forresten hatt en ny forsyning med eikeblad oppi der slik at det skal bli flere gjemesteder. Dessuten liker de å legge egg under disse bladene.

Men blir mer og mer fornøyd med at mandarinen spiser frosne artemiaer. I kveld jaktet den skikkelig på de og spiste ganse så bra
Leste forresten få Saltvannsforumet en oppskrift som en av brukerne skrev :

Jeg gjorde min selv vant med frossen for det jeg gjorde var:
første 7 dagene levende føde, klekket selv levende artemia ved hjelp av en venn. neste uke gjorde jeg akkuratt det samme men bare med litt frossen artemia oppi..neste dag samme, gjorde dette 3 dager så 4 dagen etetr det kun frossen for , og hun lever på det har ls som har kjørt 2 år alle mandariner napper og spiser men se nøye for ofte så spytter de det ut igjen.



I kveld da jeg foret fiskene så kom jeg i tanker om at det var jo akkurat dette jeg hadde gjort.
Vel og merke har jeg hatt oppi en god dose
med levende Copepods og disse napper den jo på hele tiden på de levende steinene og overalt.
Men jeg var jo så redd den ikke skulle finne nok mat ,så jeg klekket artemia og hadde oppi et par ganger om dagen .De andre fiskene fikk frossen artemia og dermed har vel Mandarine også funnet ut at det går an å spise dette og . Er i allefall veldig fornøyd og glad



Et par bilder av Mandarinen på jakt etter mat

][External Image]





Søtt fjes

[External Image]
Nydelig fisk!

De bør du sende inn til fiskebasen spør du meg!
Tror nok ikke de er gode nok for fiskebasen ,men skal se i gjenom div. bilder om jeg har noen å sende inn.Har ikke tenkt på saltvannsfisk i det hele tatt når det gjelder basen,så der må jeg skjerpe meg.

Ellers så har alle karene fått vannbytter i dag ,mat laget til i passende porsjoner til fiskepasseren ,for i morgen reiser vi til Danmark

Betta Albimarginata -hannen fikk jeg ikke fanget pga. alt styr rundt barnedåpen ,så de ble nok dessverre til et godt måltid for de andre fisken e


Det har vært dårlig med oppdateringer her i det siste.Men da vi kom hjem fra Danmark fikk jeg en skikkelig forkjølelse som jeg fremdeles sliter med. Så overskudd og ork til å gjøre noe som helst ,har vært laber for å si det mildt.

Men ting går som vanlig her ,ikke de helt store nyhetene.
Dessverre døde den rosa/lilla Dottyback èn da vi var i Danmark ,regnet nesten med det da den var kraftig angrepet av hviprikk.Men trist uansett ,den var så utrolig glott og i aktivitet hele tiden.


I dag har jeg tatt meg sammen og gjort noe jeg har tenkt på lenge. Har jo yngel/ungfisk gående i kjøkkenkaret og de største som er der er Weitzmani. Disse hadde jeg lyst til å ta over i karet med Full red Endlersene. Liker ikke å har kar uten coryer merker jeg
Ble forresten overrasket over antallet,trodde det var en 8-9 stk. men ved innfanging talte jeg 16 stk
Nå står de til akklimatisering og skal snart få komme opp i nytt kar.
Dette er veldig tett begrodd med planter noe som er uvanlig her i huset.Men det er pga.at det skal være litt lettere for Endlersyngel å leve opp.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Merkelig ,på bildene ser det ikke ut som om det er overgrodd ?
Men bilder lyver jo av og til eller så er det øynene mine som svikter
I allefall,når jeg ser inn i karet ,så det det veødig grønt og tett buskass he he.

Tar med et bilde av en voksen Weitzmani og(pluss noen små) ,en av de fineste coryene i mine øyne .

[External Image]

[External Image]
Kjempefine coryer Sølvi; nesten like søte som tukanoene mine ;D

Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap