Sølvi sine coryer og litt til :) (side 122)

Ja Tukanoene er også nydelige coryer ,har litt tilfelles disse 2 artene med tanke på farger og mønster.
Kjempefine fisker! Hvor stort akvarium har du på coryene?
Det varierer veldig ,har små grupper helt ned i 40 literes kar til over 100 liter på noen , da med større grupper i. Har og selskapskar på vel 200 liter med div. coryer sammen med andre fisker.
Men stort sett har jeg brukt 54 -64 liter til de fleste fiskene ,da med en gruppe i hver.

Litt kommer jo an på størrelsen på fiskene og ,noen er små og trenger mindre plass (Panda og Venezuelenas fks).
Men Sterbai som kan bli veldig stor ,trenger større kar.

Så de trenger ikke alltid så store kar ,men jeg jeg ser jo at når de får bevege seg i kar med stor bunnflate ,så virker det som om de trives bedre.
Derfor ville jeg gjerne hatt flere slike lave ,lange kar ,trasig at jeg bare har plass til ett.
Hmm, jeg synes de er veldig fasinerende å se på. Er de vanskelige å drette? Jeg har et 60L kar jeg har tenkt til å begynne på nytt da mange fisker er døde. Bør det ikke være andre fisker i karet når man skal drette dem?
Coryer er bare utrolig fasinerende de ,lett å bli bitt av basillen

For å få oppdrett på de er det nok best å ha de i et kar for seg selv Har i noen kar reker i sammen med de og det går fint .

Å drette de kan være både vanskelig og lett ,alt etter arten og hvordan man går frem. Det finnes mange artikler om akkurat dette. Selv har jeg best resultat med å la yngel vokse opp i eget innredet kar med innkjørt pumpe . For best vekst er det en fordel å gi de nyklekket artemoa de først ukene men det det går fint med annet smått for også.

Synes du skulle prøve deg på coryer og se om du får yngel på de ,cory-yngel er bare kjempesøte
Ja, jeg skal prøve. Takk for svar. Elsker bloggen din og tråden.
Takk skal du ha Johanne ,kjekkt å høre at noen finner tråden min interessant
Hadde en ommøblering i karet til C.Oiapoquensisène i går og tok de i den forbindelse ut av karet og over i en plastbalje.
Dermed ble det lettere å se kjønn på de og det var litt greit.Har nemlig trodd at jeg bare hadde en han og 5 hunner .Nå ser det ut til at det er 2 hunner og 4 hanner ,he he så feil kan en altså ta

Bilde nr. 2 av en god og rund hunne ,dårlig bilde men ikke så lett å ta bilder gjennon en plastdunk

Hadde håpet at de skulle komme i gang med egglegging eterhvert men det har de vistt ikke planer om



[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Kanskje de finner på noe etter ommøbleringen?
Hadde jo et lite håp om at det skulle skje da ,men så langt er det ingen aktivitet
Ser dårlig ut med dette ja ,ikke tegn til aktivitet i det hele tatt
Weitzmaniene derimot er aktive for tiden ,egg både i går og i dag. Men disse plukker jeg ikke selv om det ser ut til at de ikke klarer å vokse opp i foreldrekaret.
Det vil si ,jeg tok ut 2 egg som ikke hadde blitt spist og var festet på glasset rett i front for meg . Disse ble bare hevet oppi kjøkkenkaret så får jeg bare se hva det blir til.
Kjøkkenkaret ser forresten veldig tomt ut nå etter at Weitzmani-ungdommene ble flyttet over i Full red Endlerskaret. det går kun 2 stk. C121 der pluss 4 stk. Venezuelenasyngwl der . Så det er plass til flere yngel hvis noen skulle finne på å legge egg

C121 legger forresten egg stadig vekk, men hadde jo håpet at noen skulle vokse opp i foreldrekaret noen det ikke ser ut til å lykkes så langt

I Adolfoikaret ser jeg 9 stk. på ca 2 cm. og det er jeg veldig fornøyd med.

Har tenkt lenge nå på å ta ut noen grønne lasere i eget kar (går nå i 222l med masse andre fisker) for å forsøke på oppdrett på de igjen ,men det var den orken da ;(
Forkjølelsen sitter fremdeles kraftig i kroppen,arggg at de ikke kan finne noe skikkelig middel mot dette .

Sp.black vil heller ikke komme i gang,litt rart egentlig da de går i samme kar som C121 ,ville jo tro at de ble påvirket av disse når de er i gang med lek ?
I dag da jeg hadde vannbytte i langkaret og rensket litt opp i plantene ,fant jeg flere blader med egg fra C121 på. Kunne ikke stå for fristelsen med å ta de ut for å prøve å klekke de i kjøkkenkaret. Tok også med to som var klistret på glasset ,var litt rart ,men de var fremdeles litt klebrige selv om det er 3 dager siden de ble langt.
så da håper jeg at det kan bli noen flere yngel av disse siden det kun er 2 stk. i kjøkkenkaret.

Legger ved bilder av eggene jeg tok ut ,gyldne og fine.Så en yngel og til slutt en voksen av disse flotte coryene



[External Image]



[External Image]



[External Image]
Så morro! Skjønner godt at du måtte plukke de ;D
Måtte bare
Har jo lyst å få flere av disse til å vokse opp ,må bare begrense meg litt med tanke til oppvekstkar. Har jo lyst til å forsøke å få både de grønne og de sorte til å skvise ut noe egg også

Har ikke kommet så langt at jeg har fått satt opp karet som jeg skal ta noen grønne over i ,må skjerpe meg litt skjønner jeg
For en vakker liten yngel av C121, klart du må plukke egg av disse
Cory-yngel er bare utrolig søte

Tenkte jeg skulle prøve breedingboksen igjen i håp om å kunne følge litt mer med disse i starten.Men du verden hvor disse luftgreiene bråker ,får se hvor lenge jeg holder ut.

Det var visst i siste liten jeg tok ut disse eggene,for da jeg helte vann og blader med egg over i boksen,så pilte det en liten yngel av gårde
Så mulig eggene er mer enn 3 dager gamle ,disse legger noen egg sånn i dann og vann ,så har ikke helt oversikten.


De sorte hannene har visst begynt å vokne opp i dag ser det ut til .De fyker etter damene,spesiellt en da ,og prøver å få de interessert ,men ingen respons så langt
egg legger disse stadig vekk men har prøvd å få yngel til å leve opp i foreldrekaret. Dette se ut til å ikke være så lett så derfor tok jeg noen ut i dag.

Har omsider fått satt opp et kar i kjelleren og tatt 6 green lasere ovewr i dette,så nå er det bare å krysse fingrene for egg

Var forresten ikke bare ,bare å fange disse i et kar på over 200 liter fullt med røtter og planter . Så nå ser karet helt bombet ut ,stakkers fisker, må vel få gjort noe med det ganske straks,måtte bare ha en liten pause først.
Sølvi Gullaksen
egg legger disse stadig vekk men har prøvd å få yngel til å leve opp i foreldrekaret. Dette se ut til å ikke være så lett så derfor tok jeg noen ut i dag.

Masse mose og eikeløv på bunnen + mye mangroverøtter! Det hjelper.

Mine C121 la jo egg støtt og stadig, men i løpet av de årene jeg hadde dem, så vokste det kun opp EN eneste yngel i karet med foreldrene. De voksne brydde seg null og niks om eggene som hang i karet, så eggspising var ikke årsaken. De hadde nok større appetitt på "smått levendefôr" tror jeg... antageligvis slik det henger sammen, siden det ikke vokste opp noen flere yngel i lag med de voksne. Men jeg hadde ikke noe særlig javamose i det ene karet jeg hadde dem i da, det var veldig nakent på bunnen. Det ville kanskje forandret på saken om jeg dynget oppi gjemmesteder som yngelen kunne søke dekning i, og som de voksne ikke kom til.

Jeg greide jo heldigvis å fostre dem opp i yngelkar senere, da (som du jo vet, hehe)

Sølvi Gullaksen
Har omsider fått satt opp et kar i kjelleren og tatt 6 green lasere ovewr i dette,så nå er det bare å krysse fingrene for egg :)

Krysser fingre for deg!
Mine grønne la egg første gang etter at jeg hadde hatt en kvartett nesten fjorten dager i isolasjon i eget nytt kar, og ingen vannbytter i den perioden (merkelig nok).
Grunnen til at jeg valgte å ikke bytte vann, var for å prøve noe nytt. De hadde jo ikke reagert med egglegging på vannbytter tidligere, så det var på tide og prøve det motsatte, altså ikke vannbytter Og det funket det, merkelig nok.

Det er masse eikeløv i karet ,så det er gjemmesteder nok.Så forresten en bitteliten tass i forrige uke ,man har ikke sett noe til den etterpå.
Er nok kanskje som du sier at de ikke får nok for siden de klekkes og ikke noe mer.
Mose er det litt av men kanskje ikke nok.

Så må vel prøve å fostre de videre i egne kar siden du heller ikke hadde hell med å fore de opp i foreldrekaret. Tror ellers at de trenger til nyklekket artemia også på samme måte som de svarte trengte det for å bli sterke og friske.

Er fremdeles veldig glad for at vi klarte å løse frakten på disse sånn at jeg fikk overta disse nydelige coryene fra deg

Kan godt være jeg prøver dette med de grønne hvis det ikke skjer noe de nærmeste dagene. Det trigger jo også at de kommer i nytt kar og går alene der.Nå har de jo gått sammen med masse andre fisker og da er det ikke så lett å få lek på de,ihvertfall ikke mine .
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap