Sølvi sine coryer og litt til :) (side 123)

Hei - Spennende å lese om akvarielivet hos deg! Mange fine bilder og diskusjoner for oss som er litt nysgjerrige på cory'er. Jeg lurer på disse (is-)boksene dere bruker for å klekke cory-eggene i. Har lest litt om det i Mona's oppskrift også, men jeg tenkte at dere bruker vel en brusestein nedi der? Det så bare ikke sånn ut på bildet ditt - er den bare tatt ut til ære for fotografen?
Man må bruke luftestein til yngelen, ja.
Jeg bruker noe større plastkar til yngel, ikke isbokser e.l. Jeg kjøper plastkar for akvariebruk, 11 liters. Syns det er greit å ha littegranne vannmasse å spe ut eventuell fôr- og avfalls-forurensning på, det øker overlevelsen tror jeg. Jo mindre vann, jo mer sårbare er jo yngelen for forurensing osv.
Ja jeg har jo lest at du bytter 100% (lagret)vann til dem og skrubber beholderen hver dag, så da må det jo noen kar til. Men blir det ikke tøft for yngelen å få helt nytt vann - jeg tenker på at man vanligvis lager en overgang når man setter fisk inn i nye kar? Det virker som slike spede småspirer må knekke når de bare settes rett over i helt "nytt" vann?

Jeg har begynt å få veldig lyst på å prøve det her ser du, og har noen cory på vei inn. Vi har vel samme vannet i springen også, så jeg leser litt og håper jo at det kan bli aktuelt å prøve dette. :o)
Beklager Sølvi, det var ikke meninga å kuppe siden din, men spørsmålene flommet bare plutselig over... :o)
Klekking i isbokser har vært mitt spesialfelt. Og det med brusestein, ja. Men jeg flytter yngelen over til et større plastkar når de vokser litt. Og da skrubber og styrer jeg slik som Mona. Med isboksene er det så praktisk at jeg bare bytter, og slenger de gamle inn i oppvaskmaskinen. Jeg vet det er som å banne i kjerka å vaske fisketing på den måten, men jeg har aldri hatt noen problemer i etterkant. Men så skyller jeg også godt før jeg bruker de igjen. Jeg vil forøvrig ikke anbefale å gjøre det på den måten. Jeg gjør det fordi jeg vet at det går bra med min oppvaskmaskin. Jeg kan ikke love det med noen annen.

Er ikke C-121 en sortvannsart, som krever ganske surt vann for egg og yngel? Kanskje det er derfor det går så dårlig å ale de opp i foreldrekaret?
Nå bruker jeg veldig skjelden isbokser eller andre bokser til klekking av yngel.Synes det blir for mye styr med det ,er ikke så flink som mange andre når det gjelder dette.
Har større oppdrettsprosent når jeg lar de vokse opp i eget kar med sand,pumpe planster osv.

Bilder viser bare en boks jeg hev eggene oppi etterhvert som jeg fant de.
Men denne gangen prøver jeg å ha de i en breedingboks som jeg har hengt på kanten i kjøkkenkaret. Denne er tilknyttet en luftpumpe og vannet sirkulerer fra hovedkaret og over i yngelkaret,dermed skiftes det hele tiden nytt vann .

Bildet viser boksen men ikke slik den er nå. Denne blir også brukt til akklimatisering av fisk,reker,snegler mm.


[External Image]
De breeding boxene ser jo praktiske ut, spennende å se hvordan det går med C121 yngelen din fremover. Jeg ser for meg at det må være enklere og mer plassbesparende med slike bokser enn å ha flere små kar stående rundt, og også enklere/mer stabilt i fht til temp. De C 121 var jo utrolig nydelige, for en novise på cory så lignet de veldig på adolfoi, stemmer det med virkeligheten? Og er yngelen like vanskelig å få til å spise og leve opp?
Veldig greie de boksene ja og som du sier ,lettere å holde stabile verdier samt at en slipper all den vaskingen og skuringen av bokser 2 gg. for dagen.

Det eneste problemet jeg har hatt med de er at yngelen klarer å smette gjennom rillene øverst på boksen og dermed kommer over i hovedkaret før jeg synes de er moden for det.Denne gang har jeg satt litt blåfiltermatte foran i håp om at det skal hjelpe.
De ligner veldig på Adolfoi ja men jeg synes disse er hakket finere,de har også en brun pigmentflekk ved gjellene som ikke Adolfoien har.
Nå har ikke jeg hatt oppdrett på disse før bortsett fra 2 småttiser som går her. Så hvordan de er mht. å spise ,set vet jeg faktisk ikke ,men mye tyder på at det skal levendr for til i starten for å få de til å vokse godt.
Hadde noe få yngel til men de har nok strøket med mest sansynlig pga. for lite/feil mat.
Så når disse klekker blir det nok til at jeg setter igang artemiaklekking igjen.
Yessss ,da så jeg en C121 -yngel på ca 1/2 cm i foreldrekaret

Såååå fin der den pilte av gårde ,nå ble jeg veldig glad .

Har ellers klekket et par egg til i breedingboksen,så i morgen må det settes artermia til klekking.
Er det ikke rart hvor utrolig glad man kan bli av å oppdage et bittelite, bebartet vesen? Gratulerer så mye Sølvi ;D
gratulerer Sølvi.
Du får prøve deg på fotojakt.
Sølvi Gullaksen
Yessss ,da så jeg en C121 -yngel på ca 1/2 cm i foreldrekaret :)

Yippi! Gratulerer.
Takk,takk , ja vi blir litt snåle i denne fiskeverdenen,men godt å kunne glede seg over slike små ting og da

Ble veldig fornøyd nå Mona

Fikk sett litt mer på den nå og den er vel nærmere 1 cm enn en halv.

Tok et par bilder, men det var ikke lett å få noe skikkelig av dette små knøttet.
Legger det ut likevel pluss et av en nyklekket en ,legger en godviljen til og evt.brillene på ,så ser en de kanskje

[External Image]

[External Image]
Jeg ser begge to, jeg! Fine!
Det var bra

Glemte forresten å legge litt sand i bunnen av breedingboksen ,Så nå må jeg vel ta ut de som har klekket med en pipette ,ha i sand og ta de tilbake i boksen etterpå
Så søte de er
Kan du ikke strø et tynt lag sand selv om de er i boksen da? Jeg gjorde det en gang, veldig sakte og forsiktig en håndfull om gangen, ynglene flyttet seg de, selv om de bare var noen dager gamle sytråder
Eller kanskje du kan senke sand forsiktig nedi med ei skje eller et kryddermål?
Gikk helt fint med å ta de ut med en pipette og ta sanden oppi og så ta yngelen over etterpå
I dag var Venezuelanusene i gang med egglegging og det til og med i 222 literen. Eggene her blir spist rimelig fort med en gjeng med sverddragere etter seg. Men fikk berget et Lotusblad med noen egg på ihvertfall og disse kom også opp i breedingboksen.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap