Sølvi sine coryer og litt til :) (side 14)

Det har kommet et svar på tråden om bøyde haler på CW. Tar nok en gang den frihet å sitere:

"It's not genetic; the second batch being OK shows that. It's developmental. Some conditions were not right--either not the right diet or not the right water conditions. Too many bacteria on the bottom; not enough live food; or food in general, maybe not enough vitamins produced from non-existent intestinal flora. It could be that the eggs themselves didn't develope correctly. It's not possible to tell with scientific certainty what caused it. Best thing to do: just bare down on everything you know about feeding, water conditions, and raising fry."

-------

Tja... egentlig dekkes vel det meste av mulige årsaker i den posten der, så hvem vet. Men tenkte du ville se de svarene som kommer


All info slukes her

Noen løsning er det nok ikke direkte, men begynner jo å tenke litt mer igjennom ting og tang.

De går jo i forskjellige kar så det ville vel være rart om alle skulle ha vannkvalitetproblemer.De minste som kun er et par dager gammel går i en bar bunn tank med grundig rengjøring hver dag og tilsatt vannforbedringsprodukt for sikkerhets skyld. Men kan se (med lupe) et par bøyde haler der og

Om det kan være at de vil klekkes i annet vann er jo noe å fundere på.Kanskje sortvannsekstrakt var noe å prøve?

Ellers så er det jo foret da ,forer med finmost,oppbløtet discusbits ,men dette har jeg jo gjort hele veien med andre coryer og. Så synes det ville være merkelig om det skulle være dette. Men tanken ligger der jo , burde nok prøvd noe annet ,men aner ikke hva som da er næringsrikt nok utenom nyklekket artemia. Dette gjelder da spesielt de minste som må ha veldig fint for. Artemia sliter jeg litt med å få til å fungere dessverre.

Håper det kommer noen flere svar med mer spesifikke løsninger og evt. behandligsmetoder.

Ser forresten ut til at Wormer plus`en har klart å hjelpe noen av de største svarte .Dvs. tror det må ha vært det som har hjulpet men vet jo ikke .Da burde jo de som er 14 dager gamle og blitt kvitt symtomene, men ser fremdeles et par stykker med denne halen .De aller minste har ikke fått noe da jeg håpet at bbt skulle hjelpe.

Det rare er og at noen ser ut til å være født med det og andre får det senere ,mysterie eller....?



Veldig mystisk!

Du kan jo vurdere mikroorm til småttisene. Veldig næringsrikt det også, og lite klin og søl med en plastboks som står et eller annet sted i huset. Dessuten synker de helt av seg selv og ligger på bunn og vrikker på seg. Uimotståelig for en liten cory.

Ellers har jeg også hatt suksess med zoogro oppvekstfór (fra Tropefisk).
Nettopp ja ,de ligger å vrikker på seg uæhh ,har fobi mot larver og makker .Synes jeg har vært flink da jeg har klekket artemia og de er jo ikke ekkel i det hele tatt

Fant frem noe for her som jeg har bløtt opp så det bare ble sø av det og gitt de ,det er schrimp pellets fra Omega One og er tilsatt omega 3 og 6, må vel være bra det da. Det ser ut til at de likte det ihvertfall både de store og de små.

Men må nok gå til innkjøp av noe mer .Det oppvekstforet ,kan det brukes av de minste også ?
Oppvekstfóret har vel en størrelse på 0,5 mm. Ser knøttlite ut, men siden av en veldig ung cory blir det faktisk ganske stort likevel. Jeg bruker en morter og finknuser det litt før jeg tilsetter litt vann fra akvariet og lar det bløtes opp. Det synker veldig bra også, både i oppbløtt og tørr form

Også har det 58% protein og 15% fett! Jeg har ikke funnet noe tørrfór med mer protein og fett enn dette Rene kruttet hehe
Det høres jo veldig bra ut da ,da kan jeg bruke det når de litt større, og så kanskje prøve det foret Mona bruker nå "Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp"til de minste.
Hei Sølvi

Vært på CW og sjekket tråden om de bøyde halene. Det har ikke kommet inn noe nytt egentlig. En liten diskusjon om de virkelig kan avfeie genetiske feil. Han jeg siterte gjorde jo det, siden et annet kull med samme foreldre ser bra ut, mens dette kullet har mye bøyde haler. En annen er ikke så sikker på om det alene er nok til å avfeie genetiske feil. Ingen konklusjon har kommet ut av diskusjonen.

Ser at Mona har lagt inn et forslag om disse bøyde halene kan skyldes noen uheldige bakterier på eller i bunnlaget, hvorpå en anne svarer at det er mulig.

Det er vel der diskusjonen står akkurat nå.

Har faktisk litt lyst til å prøve det ocean nutrition fóret selv, men jeg har ikke somlet meg til å bestille, og siden dette atro-kullet er det siste før sommeren, har det neppe noen hensikt. Kanskje jeg bestiller til høsten. Skal på 9 dagers ferie i juni, så jeg må tenke fremover og absolutt ikke plukke flere egg. Skal vel snart bli godt med en pause også, har hatt smårolleringer konstant i snart 5 mnd nå, og de krever jo fortsatt en del med tanke på fóring og vannbytter
OK ,håper de diskuterer videre
Men dette med genetiske feil vet jeg ikke helt om jeg er med på. Foreldrene til mine kommer fra Danmark og jeg vet det har vokst opp mange barn i den familien og ingen har hatt dette problemet .Så det ville vel gjerne være litt merkelig hvis plutselig mine skulle ha en slik feil ?

Sand kan selvfølgelig ha uheldige bakterier i seg ,bruker forresten biltemasand ,kanskje bytte ? Men så er det jo dette med bbt og da ,her blir det jo vasket og skrubbet 2 ganger for dagen og det burde jo holde.

Mistet dessverre en Sterbai yngel i kveld ,denne gikk i 110 literen og der har ikke vært noe frafall tidligere .Har heller ikke sett at noen Sterbaier med problemer .Så nå må det jammen ikke begynne med noe tull her og for da vet jeg ikke hva jeg gjør.


Har bestilt ocean nutrition i dag ,håper det kommer raskt så de små kan få noe godt å spise.

Tror du ellers du klarer å holde fingrene fra fatet når det kommer nye egg
Vet at jeg ikke hade klart det uansett om jeg skulle på ferie.




.
Hehe, jeg vet ikke om jeg klarer det. Men jo.. kanskje. Ikke pga ferien egentlig, men fordi alle mine fisk går for trangt som det er nå. For hver fisk jeg tar inn, gjør jeg bare saken værre. Så noen må selges først før jeg kan vurdere noe som helst.
Er det ikke bare sånn det er da , noen ut flere inn


Det var forresten green laser som kom fra Danmark ,sp. black kommer vel fra tjekkia eller noe så de aner jeg ingenting om .Men har jo dette problemet med begge. Er sånn at jeg kan være fristet til å prøve på lek på CW023 bare for å se om dette skjer med de .Men det var dette med plassen da
Ikke sant...

Men har jeg klart å skvise inn så mange yngel i mine kar, klarer du vel et lite kull til trenger jo ikke å plukke alle eggene om det skulle bli mange. Det blir i hvert fall min strategi heretter. Helst maks 30 egg, 60 om det skulle være et mega-kull og jeg ikke har andre kull gående.

Jeg ser nytten av å bare ha et par kar med ungfisk som trenger intensive vannbytter, og ikke 9 akvarier med ungfisk...!

Jeg tror heller ikke det er genetikk som gir dette problemet, selv om... det får en jo til å tenke. Jeg kan ikke nok om temaet til å avfeie eller omfavne hverken det ene eller det andre. Får bare håpe noen har hatt problemet, gjort en endring i måten de oppfostrer yngel på, og blitt kvitt problemet.
Ville jo være rart om det ikke var flere som har dette problemet synes jeg så håper jeg eller andre klarer å finne ut av det.

Kjenner jeg meg selv rett så tror nok jeg kommer til å prøve selv om jeg ikke egentlig har plass. Venter på en bakgrunne til 64 literen og da blir det litt endringer mht. fiskebestand så da er muligheten der. Har noen ganske så runde huer der så det bør jo være sjanse for noe
Da har det kommet et nytt innspill på CW ang. bøyde haler.

Darrel Maynard skriver:

"Theory about "Bent Tail" Syndrome

Intestinal bacteria colonies in fish and humans produce Vit. K. and are the primary source of it. http://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora
Newborn human and Corydoras hatched (born) away from their parents do not have intestinal flora colonies. Newly hatched Corydoras fry will not have protective bacteria colonies for at least a few days. Recently developed information suggests Vit. K is crucial for bone formation and health. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9925126?dopt=Abstract

and

"Skeletal functions of vitamin K-dependent proteins: not just for clotting anymore..

Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging, Tufts University, Boston, MA 02111, USA.

Osteocalcin and matrix Gla protein (MGP) are two vitamin K-dependent proteins present in bone and cartilage. Transgenic mice models were recently developed to isolate the function of each of these proteins. While osteocalcin-deficient mice have increased bone formation, MGP-deficient mice have abnormal calcification leading to osteopenia, fractures, and premature death owing to arterial calcification."

Notice the word "fractures" in the sentence above.

So those bent tails could be the result of fractures or malformations in the vertabrae early in their development caused by Vit. K deficiencies."

------
Du kan jo lese, tenke og se om du synes det virker sannsynlig. Jeg har ikke kunnskap nok til å si hverken det ene eller det andre
Jeg tror ikke det er feilutvikling.... og grunnen til det er at jeg har sett voksne fisk, som har vært helt friske og sett normale ut i årevis, plutselig få denne oppoverbøyde halen. Dvs at halerota ligger i en svak vinkel oppoverbøyd slik at den ikke hviler mot sanden.

Jeg heller mot mistanken om sykdom...

Jeg stod nemlig og betraktet mine Corydoras caudimaculatus nettopp i dag, og kjente håret reiste seg i nakken på meg da jeg så hvordan to av dem lå med halen... akkurat som yngelen til Sølvi! Og disse fiskene har jeg hatt i 3 år og de har aldri hatt problemer! De med haleproblemet hadde også et ganske "slapt" uttrykk, med ryggfinnen lagt ned.

Kjenner at uroen gnager i magen nå, for jeg har jo nettopp sluppet uti hele gjengen med Corydoras cf. burgessi i samme karet....

Uffda Mona ikke bra ,håper inderlig det ikke blir noe mer med de.

Ellers tror ikke jeg heller at det er feilutvikling ,men tror kanskje jeg har funnet ut noe i dag.

Oppdaget plutselig at en av sp.black hannene hadde fått parasitter akkurat maken til det green laserne hadde for en tid tilbake. Tanken min blir da at disse parasittene må ha kommet over i dette karet på et tidspunkt og at de kanskje smitter til egg også. Dermed blir de svakeste yngelen syke og noen klarer seg. Men ser jo at selv de som har klart seg lenge plutselig får symtomer også. Tilogmed de som har gått i foreldrekaret har blitt syke.

De minste green laserne som gikk i bbt ble forresten flyttet sammen med de som er litt eldre.Så ingen hensikt å ha de hver for seg når det var symtomer på begge gruppene.

De som har fått dette tullet har også blitt tynnere etterhvert. Kan ikke se noen ytre parasitter på de små ,men kan ikke forstå noe annet enn at det må være parasitter.

Så i dag har det vært medisinering til den store gullmedalje. Samtlige kar ,uansett om fiskene i de var friske eller ei ,har fått sin dose med Wormer Plus .Risikerer ikke at smitte skal kunne flytte seg til flere kar.
Var ikke høy i hatten da jeg måtte gå på jobb like etter på ,liker å se at ting går bra før jeg forlater de. Men de ser ut til å ha det bra så da er det bare å vente på at medisinen skal virke og at det er dette som skal til.

Medisinerte jo sp.black yngelen for vel en uke siden og det virket som det hjalp ,de så rimelig fin ut .Men da medisinen gikk ut (1 ukes kur)så virket det som de ble litt verre igjen. Så nå ble det en ny kur ,virker som hardnakkete greier dette her.

Har mistet 3 små sp.black idag men ellers ser det bra ut i de andre karene. De var nok svekket på forhånd men trist likevel

Æsj så en ekkel skapning i green laserkaret i dag .Den var som en lang tynn sytråd ,ca 2cm og med 2 "følehorn" på den ene siden. Har ikke orket å se på bilder av småkryp da jeg har fullstendig fobi for larver og sånt. Så nå har jeg helt skrekk for å kikke inni karet. Håper det er noe som bare blir borte fort og at det ikke er flere der uæhhhh. Har ikke puttet noe nytt i karet på lenge bortsett fra noen kirsebærreker.

Noen som kan fortelle meg hva dette kan være uten at jeg må se på bilder ?
Hei
Kansje det er Seljordormen du har fått på besøk Sølvi,du får spørre karen i huset om han kan være så snill å fjerne den.
Mvh Stig.
Ja du skal bare se på det Stig

Må nok be gubben om hjelp ja, men spørs jo om den er fremme når han er hjemme
Så den bare en liten stund og så var den vekke.

Tenkte å ta en liten oppdatering av div. yngel .

Sterbai er det ca. 10 stk. av .Disse er nå rundt 11 uker gammel ,har mistet 2 kanskje 3 stk. siste tiden.

Green laser: 7 stk. som er 8-9 uker gamle +4 stk. i foreldrekaret . Der går også 2 stk. som er litt yngre.
Så er det de minste(bilde) som er 11 dager og 2,5 uke gamle,her er det ca.30 stk. Er dessverre noen med bøyd hale men veldig mange ser fine ut. Har ikke hatt noe frafall så håper det går bra med de.


Sp.black :8 stk. på 6 uker,fire av de ble flyttet over i 110 literen i dag da de så fine ut.De resterende 4 går fortsatt i "sykekaret" .Her går også 3 grønne også.
Så er det ca.50 stk. på 3 uker(bilde) ,her ser det også rimelig bra ut.Ser kun et par stk. med dene halen. Heller ikke noe frafall her i det siste.


Egentlig har det vært lite frafall av de siste kullene (green og black,bank i bordet,men disse halene er jo et mysterie fremdeles.


Medisinerte jo alle kar her om dagen men lurer på om kanskje medisinen begynte å ble litt gammel.Den ble riktignok brukt innen den tiden som det sto etterat den ble åpnet,men tror ikke virkningen var så effektiv lenger. Den pleier ellers å ta knekken på pestsneglene, men de lever og formerer seg i beste velgående i 110 literen ihvertfall
Heldigvis ser det ut til at den har tatt knekken på parasittene til den voksne Sp.black.




Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap