Sølvi sine coryer og litt til :) (side 15)

Sølvi Gullaksen
Noen som kan fortelle meg hva dette kan være uten at jeg må se på bilder ?

Leser du engelsk greit så finner du gode beskrivelser av forskjellige kryp (uten bilder) her.
Dårlig vann på hjelteryggen
Hei, Sølvi, Jannicke her (øyfisken).

Har noe jeg vil spørre deg om men først!

En jeg jobber med som og driver med akvarier, fortalte meg at vannet på Hjelteryggen er forferdelig dårlig (ett av Bergens værste). Har derfor tenk på om det kan være parasitter i kranvannet ditt, som ikke er farlig for mennesker men kanskje livsfarlig for fisk?
Kanskje du kunne tatt en telefon til vannverket/kommunen å høre om de vet om det er noe faenskap i vannet der du bor?

Siden du forteller om parasitter, har jeg tenkt mye på dette. Kanskje det er kranvannet som er problemet.
Er jo helt forferdelig at de fine søte små Coryene dine skal ha så mye problemer/sykdom/parasitter?

Håper virkelig du finner ut hva som er galt og tenker at dette kan være ett forslag på å finne ut av problemet?

Så til spørsmålene jeg vil spørre deg om:
Hvilken korning på Biltema sanden bruker du? 0,2-1 mm eller 0,1-0,7 mm?

Alle Corydorasene mine er veldig livlig og aktiv i karet, bortsett fra Sterbaiene. Jeg har nå 6 stk, den jeg fikk av deg og to små nye er fremme men ikke samlet (avogtil to og to bare) men de tre elste ser vi nesten aldri, bare når vi kikker mellom steinene der de ligger gjemt. Hva kan dette komme av?

Tante Astrid
[QUOTE=Sølvi Gullaksen] Noen som kan fortelle meg hva dette kan være uten at jeg må se på bilder ?

Leser du engelsk greit så finner du gode beskrivelser av forskjellige kryp (uten bilder) her.


Takk for den tante Astrid ,fant liksom ikke noen som tilsvarte akkurat "min" type.Det nærmeste jeg kom var :
Unknown worm: tiny, thin, hairless and whitish or yellow. Crawls on side of glass, seems to be searching for food. Might be a type of Nematode.

Danger: Harmless. Sometimes present when theres an excess of food in the aquarium

Det sto ikke hvor stor disse ble ,de andre som var nevnt var ganske små ,men denne er jo nærmere 3 cm

.

3 cm er stort! Tror til og med jeg hadde fått noya da :b

Kan jo være et "huskryp" som har havnet i vannet. Plukket ut to edderkopper på vandring langs bunnen i det ene karet mitt en dag, og jeg som har mer enn en snev av edderkoppskrekk.
Hei Jannice og takk for godt forslag ,skal nok ta kontakt med vannverket.Det hørtes jo ikke noe bra ut at vi har det værste vannet
Men det hadde jo på en måte vært greit om det var derfra elendigheten kommer fra for da hadde jeg visst litt mer.
Har ellers begynt med aquasafe i vannet nå i tilfelle det skulle være noe der.

Jeg bruker ellers den groveste biltemasanden ,håper den nye er bra nå .

Hyggelig at red laserne trives Søskene deres ser nok frem til å komme sammen med de igjen

At Sterbaiene ikke er så mye fremme er jo litt kjedelig da ,har du røtter de kan gjemme seg under ? Ellers så er det lurt med flyteplanter. De liker litt dunkelt lys og mange gjemmester for å føle seg trygge.



Tror neppe det kan være noe huskryp ,har aldri sett noe sånt før, men skikkelig ufyselig i allefall. Den forsvant jo ,men den er jo i karet fremdeles og ikke om jeg orker å gjøre noe oppi der så lenge den er der.Skulle egentlig har litt omrokkeringer der i dag
Sølvi Gullaksen
Hei Jannice og takk for godt forslag ,skal nok ta kontakt med vannverket.Det hørtes jo ikke noe bra ut at vi har det værste vannet :( Men det hadde jo på en måte vært greit om det var derfra elendigheten kommer fra for da hadde jeg visst litt mer. Har ellers begynt med aquasafe i vannet nå i tilfelle det skulle være noe der. Jeg bruker ellers den groveste biltemasanden ,håper den nye er bra nå . Hyggelig at red laserne trives :) Søskene deres ser nok frem til å komme sammen med de igjen :) At Sterbaiene ikke er så mye fremme er jo litt kjedelig da ,har du røtter de kan gjemme seg under ? Ellers så er det lurt med flyteplanter. De liker litt dunkelt lys og mange gjemmester for å føle seg trygge.


Ja, om det er det værste vannet kan jo være hans påstand da, men jeg har en magefølelse på at parasittene/sykdommen kan komme fra vannet, for hvor ellers kan det komme fra?

Det er jo yngel som du selv dretter opp og ikke fremmed fisk du har. Så jeg har tenkt på det en stund at det kanskje kan være vannet. Evt. kunne du prøvd å dele yngelet i to kar med vann fra din kran og ett med vann fra ett annet sted og sett om det utgjorde noen forskjell? ( men da blir det kanskje litt stress å hente vann med jevne mellomrom da)

Sterbaiene har mange røtter, steiner (huler med mange gjemmesteder) og planter å boltre seg i, men har faktisk ikke flyteplanter. De holder seg der det ikke er lysest ja, så det er forskjell fra type til type da. Red laserene er ute å jobber flittig på bunnen sammen med de andre, gleder meg til søskene kommer og

Håper du finner ut av dette med de ekle parasittene, vannverket sier vel bare ifra om det er skadelig for mennesker og dyr. Kanskje yngel er ekstra sårbar om det er noe skummelt i vannet.

Yngelen er nok ekstra sårbar når det kommer til vannkvaliteten ja. Så ved neste egglegging så er det godt mulig jeg får en av døtrene mine til å komme med litt annet vann,god ide takk for den

Ser på profilen din at dere har et stort kar,mulig det er årsaken til at Sterbaiene ikke er så mye fremme.Nå vet jeg jo ikke hvike andre fisker dere har ,det har jo litt å si det og .Selvfølgelig er det forskjell på typer men hos meg er jo Sterbaiene de som er mest fremme.
Likedan med de dere kjøpte hos meg ,der er foreldrene ikke så mye fremme men ungfiskene så jeg mye til. De var kanskje mer vant til at de ble beglodd fra fødselen av
Ingenting å takke for, bare hyggelig å kunne gi noen nye ideer.
Bare si fra, så kan vi komme med 50 liter vann vi og, det er godt vann her ute. Aldri hatt sykdom i karet vårt...

Vi er på utkikk etter noen flere mindre kar, har ute en annonse bla.

Skal legge inn alle fiskene mine på profilen men har stort sett rolige maller, L-Maller, tetraer og ett par Black ghost og små Synodontis.

Vil skille artene litt og tilrettelegge ordentlig. Har lyst å prøve å få yngel på noen av Malene våre
Hvis foreldrene er VF, så er det vanlig at de er litt mer sky enn oppdrettsfisk. Det kommer nok av det du sier: at de som er drettet i fangenskap er mer vant til å bli beglodd, og at de gjennom oppveksten har hatt mindre å være redd for. Ellers er det ofte forskjeller i skyhet fra gruppe til gruppe innen samme art. Størrelsen på gruppa har også betydning. Stimfisk finner trygghet i antall. Jeg ser at stebaiene mine har blitt mer sosiale etter at jeg utvidet gruppa mi.
Øyfisken
Ingenting å takke for, bare hyggelig å kunne gi noen nye ideer. Bare si fra, så kan vi komme med 50 liter vann vi og, det er godt vann her ute. Aldri hatt sykdom i karet vårt... Vi er på utkikk etter noen flere mindre kar, har ute en annonse bla. Skal legge inn alle fiskene mine på profilen men har stort sett rolige maller, L-Maller, tetraer og ett par Black ghost og små Synodontis. Vil skille artene litt og tilrettelegge ordentlig. Har lyst å prøve å få yngel på noen av Malene våre :-)



Vannet er fra Sund går jeg ut fra ? Der bor døtrene mine også så da bør det gå greit

Synodontisene kan jo ellers være litt territorielle da men det ser du jo best selv ( bare egen erfaring ),Black Ghoast har jeg ingen peiling på .Men Corydoras generelt liker rolige beboere.
Inger Anne
Hvis foreldrene er VF, så er det vanlig at de er litt mer sky enn oppdrettsfisk. Det kommer nok av det du sier: at de som er drettet i fangenskap er mer vant til å bli beglodd, og at de gjennom oppveksten har hatt mindre å være redd for. Ellers er det ofte forskjeller i skyhet fra gruppe til gruppe innen samme art. Størrelsen på gruppa har også betydning. Stimfisk finner trygghet i antall. Jeg ser at stebaiene mine har blitt mer sosiale etter at jeg utvidet gruppa mi.



Klart det er forskjell på de forskjellige arter og antall i gruppen ,det betyr mye . Noen tetraer eller lign. er også noe å tenke på ,de blir kanskje tryggere med det.Ser bare på Sterbaiene mine ,de går sammen men små smykketetraer og er fremme hele tiden ,men samtidig så går sp. black alene i et kar og e er også fremme hele tiden ? Så de er forskjellig alle sammen så det gjelder å finne ut hvordan de trives best.
Ja, vannet er godt i Sund.

DE Synodontisne vi har nå er snille og rolig ( vi kvittet oss med en stor en på 25 cm som ingen har funnet ut hvilken type er. Den var klart ett uromoment)
Nå er det rolig oppi karet tilogmed L-Mallene som nesten ikke var fremme før er fremme nå

Black ghost er en nyskjerrig men rolig fisk, de plager aldri noen.

Vi har ellers bare Tetraer av annen "fargerik" fisk og det pleier jo å gå bra.
Får gi de litt tid, de Sterbaiene. De tre elste er litt større enn de tre andre.

Men vil ha noen flere kar nå som sagt.
Ok , håper det blir flere kar i huset snart da
Da har jeg snakket med vannverket og de sier vannet er helt reint og fint?
Det tar tester hver mandag og sender inn , ingen klortilsetning og renser via marmorfiltrering . Phèn virker derimot høy etter mitt skjønn,den er i følge de på 8,3. Målte selv og kom til 8.

Men har gjort litt målinger i karene i dag med tanke på denne phèn og fant veldig variable resultater. Brukte den elektroniske ph måleren i dag (egentlig forbeholdt saltvann) siden dråpetestene ikke bli så nøyaktige.
Her er resultatene:

Sterbai-karet : 5,8
Red Laser-karet: 6,2
Sp.black-karet : 5 ?
Green laser-karet : 6,8
110-literen :6,5
Yngelboks med sp.black: 7,1
Yngelkar med green laser : 7,5
"sykekaret" : 7,5

Så det ser ut til at ph må reduseres i yngelkarene ihverfall ?
Sp.black-karet kanskje økes litt ?

Men samtidig så har jeg hørt at høy ph øker motstandskraften til fiskene så er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Men hvis den skal senkes (skummelt) er det tryggest å senke med eikeblader for å bruke litt tid på dette ?

Håper noen kan hjelpe meg litt her da jeg ikke har senket ph bevisst før.
Sølvi Gullaksen
Da har jeg snakket med vannverket og de sier vannet er helt reint og fint? Det tar tester hver mandag og sender inn , ingen klortilsetning og renser via marmorfiltrering . Phèn virker derimot høy etter mitt skjønn,den er i følge de på 8,3. Målte selv og kom til 8. Men har gjort litt målinger i karene i dag med tanke på denne phèn og fant veldig variable resultater. Brukte den elektroniske ph måleren i dag (egentlig forbeholdt saltvann) siden dråpetestene ikke bli så nøyaktige. Her er resultatene: Sterbai-karet : 5,8 Red Laser-karet: 6,2 Sp.black-karet : 5 ? Green laser-karet : 6,8 110-literen :6,5 Yngelboks med sp.black: 7,1 Yngelkar med green laser : 7,5 "sykekaret" : 7,5 Så det ser ut til at ph må reduseres i yngelkarene ihverfall ? Sp.black-karet kanskje økes litt ? Men samtidig så har jeg hørt at høy ph øker motstandskraften til fiskene så er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Men hvis den skal senkes (skummelt) er det tryggest å senke med eikeblader for å bruke litt tid på dette ? Håper noen kan hjelpe meg litt her da jeg ikke har senket ph bevisst før.


Hei. Kanskje vannet er bra da, men det kan sitte noe i rørene?
Parasittene er sikkert så små at de kun kan sees under mikroskop før de utvikler seg, spørs om de sjekker sånnt.

Jeg ville uansett evt. prøvd med to kar neste gang, ett med ditt vann og ett kar med vann fra en annen plass, og sett om det hjelper. Og gjør det det, finnes det jo micropartikkel filtere en kan sette på kranen.

Synes det var høy ph i kranvannet ja og det var rart at forskjellene fra kar til kar var så varierende. Men slikt har jeg ikke peiling på når det gjelder dretting av yngel og bevisst senkning av ph, så det tør jeg ikke svare på.

Ph her i vårt kranvann i Sund er på 6, målte nettopp.
Det var lavt
Kokte forresten noe vann i dag ,tenkte det kunne være lurt,testet det nå og fant ut at det var kommet opp i 8,6 i ph .....

Men kom på en ting,har jo osmosevann som brukes til vannpåfylling til saltvannskarene ,dette har jo lavere ph så det kan jo brukes. Må teste hvilken verdi det har .Om det tar parasitter osv. aner jeg ikke,men det er jo renere ihvertfall. Kan jo ikke bruke dette hele tiden til vannbytter ,men til yngelen kan det jo prøves.Vet mange i Danmark bruke osmosevann til coryer.

Forskjellen på phèn kan nok komme av at de fleste karene har gått i mange år og dermed fått lavere ph.Yngelkarene er jo ganske nylig satt opp men den bør vel gjerne senkes til under 7 tror jeg ?


Spurte om dette med parasitter og fikk beskjed at det fantes det ihvertfall ikke , vannet ble sendt til labaratorium for testing .Så må jo bare stole på at det er rett. En annen ting er at jeg kanskje kan levere inn litt av vårt vann til testing.Men det blir bare så himla mye styr med det, kjører ikke selv og å begynne å busse rundt tror jeg ikke jeg orker,men får se
Hmmm, skjedde noe rart her. Innlegget kom jammen meg to ganger, enda jeg bare sendte det en?? Snodig!! Må være den fantastiske teknologien
Om du finner ut hvor du kan levere inn vann til lab.testing, kan jeg sikkert hjelpe deg med kjøring. Vil bare hjelpe deg, for jeg synes det er helt forferdelig at du skal gå og lure på hva som er galt hele tiden.

Vi kan evt avtale nærmere når du har funnet ut hva du vil gjøre.

Som sagt, vi hjelper gjerne
At PH-en er så høy ut av krana er normalt når det filtreres over marmor. Jeg har samme problemet her, at vannet ikke er særlig vennlig for sør-amerikanske fisker, med tanke på PH-en. Jeg har målt den opp til 8,6 her. Det varierer riktignok gjennom året. At det skal komme parasitter fra kranvannet er lite trolig. Da hadde det blitt storbråk, og helt sikkert blitt sagt fra i media.

Årsaken til at PH-en varierer såpass fra kar til kar er pga. det ulike innholdet i karet. F.eks. er det en del røtter som senker PH-en. Jeg har brent meg på dette selv, da jeg til mitt sjokk en gang oppdaget at PH-en lå på 4-4.5. Det var et under at fiskene levde... PH-en er også avhengig av KH og CO2 i vannet. Man bør senke PH-en sakte, ja. Fisker tåler dårlig et raskt dropp i PH. Visstnok tåler de det dårligere enn det motsatte, en rask økning i PH.

Jeg ville ha unngått å bruke osmosevann, da det er mange stoffer som fjernes fra vannet da - stoffer som er nødvendige for et godt miljø for fiskene å leve i.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap