Sølvi sine coryer og litt til :) (side 159)

Coryer pleier å komme frem da ja ,tror det var det du mente?

Men synes det er artig og når disse små rekene stikker av med hele myggiser evt. drar i hver sin side av sen,morosamt
Fant og et bilde av Scopasen i dag da jeg bladde gjennom gamle bilder.
Synes den var så fin på dette bildet at jeg legger det ut og.



[External Image]
I kveld forlot de siste Oiapoquensis-ungdommene hjemmet sitt. og i den forbindelse hadde jeg en artig episode.
Det viste seg nemlig at vedkommende hadde hatt disse for 15 år siden. da han var tenåring. Han hadde ikke råd til å kjøpe disse selv den gangen da de kostet 500 kr. stk. så han fikk låne noen av en bekjent for å få oppdrett på de.
Så viser det seg også at han fikk låne de av han som hadde førstegangsoppdrett på de i Norge,nemlig Jan-Tore Heggholmen . Synes dette var utrolig gøy å få vite ,litt bakgrunnstoff er alltid kjekkt å ta med .

Da han fant ut at jeg hadde disse for salg så var han med med en gang. Egentlig ville han ha mange flere enn jeg hadde for salg,men disse ungdommene regner jeg med blir kjønnsmodne om ikke så altfor lenge så da får han kanskje flere selv.


Callichthyidae Corydoras oiapoquensis Nijssen 1972,Jan-Tore Heggholmen (Bergen AK)
13/11/1997
Det må være utrolig morro! Synd han ikke fikk så mange som han ville ha, men får satse på at det kommer menge fine babyer til :P
Får satse på det ellers så kommer det nok flere herifra med tiden og.

I dag fanget jeg en tyggende Betta Albimarginata slik at den kan få spytte i fred og ro.
Dette er en labyrintfisk som har eggene sine i munnen og ruger de her til de er frittsvømmende fisker etter ca. 2 uker. Det som kanskje er litt spesiellt er at det er hannen som bærer yngelen frem.
Disse går i 222 literen og yngel blir spist umiddelbart av andre glupske fisker i karet hvis jeg ikke fanger den når det nærmer seg.
Har den i en stor breeding-boks med rillevegg i bunnen slik at yngelen kan svømme under denne og dermed være i sikkerhet. Foreløping kan jeg telle 11 yngel,men den er ikke ferdig å spytte ennå.
Lenge siden jeg har hatt oppdrett på disse nå så fant ut at det kunne være en avveksling fra cory-oppdrett.En skikkelig flott fisk som er veldig fredelig og en fordel med flere hanner til en hun.Det er jo veldig greit siden det er hannene som er de fargerike,legger ved et bilde av en han i leksdrakt.Bildet yter den ikke full rettferdighet da den er mye flottere enn det vises her.

Artemiaklekking er selvfølgelig satt i gang da de vokser mye fortere på dette.

[External Image]
Så denne i butikken for et år siden minst, har ikke glemt den ennå. Utrolig flott fisk!
Ja de er utrolig flotte ,har hatt mine noen år nå ,var så heldig å få fatt i noen fra en hyggelig dame i Danmark
Gratulerer med nye bebiser! Så spennende. Har lyst til å kjøpe meg noen vanlige kampfisk når jeg får opp et av karene som er prosjekt for vinteren å se om jeg kanskje kan få til noen små der også. Coryene mine legger jo bare tomme egg. Heldigvis så har jeg villige guppyer, platyer og reker da
Takk skal du ha ,det ble 26 stk. til slutt,helt utrolig mange som får plass i munnen til en sånn liten fisk. De er ca.0,5 cm når de blir født så de er jo ikke akkurat knøttsmå heller,ihvertfall ikke med tanke på hvor små nyfødte coryer er. Nå har de fått deg sitt første måltid med nyklekket artemia og det takket de ikke nei til


Blir spennende om du får kampfisk-babyer med tid og stunder da,veldig gøy å se hvilke farger de får når de vokser til.

Hadde oppdrett på disse for mange år siden ,men det ble med den ene gangen for å si det sånn. Familien ble ganske så lei på slutten da det sto isbokser med en og en kampfisk i over hele huset he he. Kampfiskene må som du kanskje vet skilles fra hverandre sånn ca. ved 2 mnd. alderen .Da kan det bli litt problematisk plassmessig,ihvertfall om en har endel yngel, men fasinerende var det likevel



[External Image]
Lykke til med Albimarginata oppdrettet, Sølvi Jeg har hatt "fetter'n" til den arten, som er ganske lik men noe mindre (om jeg ikke husker feil). Fascinerende yngelpleie hos disse fiskene! Det ble noen yngel hos meg også, men det var vanskelig å bli kvitt dem.

Albimarginata er vel relativt dyr i butikk...?
Oi så mange du har fått! Det må være utrolig morro. Men ja, skjønner at familien kan bli lei Heldigvis har jeg noen som er med på det pr nå i alle fall. Sitter nesten klisstra til karet med flettet pansermaller og venter på egg (men alle har vært tomme så langt). Og i stad sa snuppa mi "mamma, nå har vi fått en del guppy babyer" og det er sant. Så pr nå er gleden stor så får vel smi mens jernet er varmt for nå ungene blir større kan det jo hende at de ikke er enig med meg lengre blir spennende å følge dine små tasser (som ikke er så små egentlig) fremover. Synes det er så morro (og lærerikt) når jeg kan sitte å se andres glede over oppdrettet sitt (må bare ta en samtale med i alle fall flekkene mine om at det er greit å fikse noen babyer til meg nå).
mona o
Lykke til med Albimarginata oppdrettet, Sølvi :-) Jeg har hatt "fetter'n" til den arten, som er ganske lik men noe mindre (om jeg ikke husker feil). Fascinerende yngelpleie hos disse fiskene! :-) Det ble noen yngel hos meg også, men det var vanskelig å bli kvitt dem. Albimarginata er vel relativt dyr i butikk...?



Takk skal du ha Mona, husker du hadde B.channoides tidligere ja ,ganske like egentlig og veldig fine de og.
Men synes å huske at dine var veldig sky og vanskelig å fange hannen når den skulle spytte?
Mine er kanskje veldig rare på det området ,for de kommer frem når det er spyttetid og liksom sier:nå må du ta meg over i et annet kar så jeg kan få spytte barnene mine ut. Da er det bare å hente hoven og ikke noe problem å fange den i det hele tatt.
Jeg reagerer like nye hver gang dette skjer og synes det er litt artig.
Derfor får jeg dårlig samvittighet også når jeg ikke har anledning til å gjøre dette.
De er heller ikke sky til vanlig heller ,de smyger seg rundt omkring og ser ikke ut til å ense noenting.

De er nok ikke av de billigste fiskene nei og det er heller ikke ofte en finner de i butikker ,ihvertfall ikke i Bergensområdet.

Tvillingmamma80
Oi så mange du har fått! Det må være utrolig morro. Men ja, skjønner at familien kan bli lei ;) Heldigvis har jeg noen som er med på det pr nå i alle fall. Sitter nesten klisstra til karet med flettet pansermaller og venter på egg (men alle har vært tomme så langt). Og i stad sa snuppa mi "mamma, nå har vi fått en del guppy babyer" og det er sant. Så pr nå er gleden stor så får vel smi mens jernet er varmt for nå ungene blir større kan det jo hende at de ikke er enig med meg lengre ;) blir spennende å følge dine små tasser (som ikke er så små egentlig) fremover. Synes det er så morro (og lærerikt) når jeg kan sitte å se andres glede over oppdrettet sitt (må bare ta en samtale med i alle fall flekkene mine om at det er greit å fikse noen babyer til meg nå).



Synes alltid det er gøy med oppdrett og å kunne følge med på yngel/ungfisk underveis. Det er dette jeg synes er mest gøy med å ha fisker og det er like kjekkt hver gang.
Denne gangen ble det mange yngel ,men regner med det faller noen fra etterhvert ,men det vil bare tiden vise. De skal få gå i denne breedingboksen i starten slik at de blir store nok til ikke å bli spist av andre fisker.Da skal de over i en 54 liter som neste steg.

Håper det lykkes deg med oppdrett av Coryene dine etterhvert og så må du bare glede deg over de andre babyene så lenge
Fikk en aha-opplevelse her i sted ,kanskje jeg kan få plass til et langkar til

Vi holder nemlig på å legge nytt gulv på soverommet/pc-rommet og måtte i den forbindelse tappe ned og flytte 2 kar som står der. Det er noen gamle kar som står der og egentlig bare egnet til oppdrett og som karantenekar,men de er da i bruk uansett. Først så ergret det meg at vi ikke kjøpte 2 nye 54 litere i Danmark til en skikkelig god pris,men akkurat da tenkte jeg bare at jeg har ikke plass til flere kar,dum som jeg er.

Men i etterkant i kveld så kom plutselig at det egentlig kunne være plass til et langkar der
Vi har en kjøpmannsdisk som disse to karene står på og den har samme mål som det langkaret vi har i stuen. Men jeg ville jo gjerne ha karet litt høyere sånn at det er litt mer i øyenkontakt da og da sa mannen min at det var ikke noe problem. Det eneste som er synd da er at det blir et kar som ikke alle kan se pga. der det står. Men regner med å flytte med tid og stunder så vi får se. Tanken har ihvertfall satt seg i hodet mitt
Usj ser ut til artemiaeggene jeg hadde har blitt for gamle ,omtrent null klekkeprosent. Så det blir dårlig med dette til de små Betta-yngelene, må se å få bestilt noen nye i full fart.

Ellers har jeg begynt å spørre på pris på et nytt langkar
Plussmedlem
Utrolig moro, Sølvi! Et langkar til var en god idè!

Egentlig så har jeg begynt å tenke litt på om jeg skulle bytte ut et av akvariene mine med et sånt, jeg også... spørsmålet er vel hvor mye noe sånt vil koste, hvis det er alt for dyrt blir det ikke råd til noe sånt i nær fremtid Men jeg elsker sånne lave, lange akvarier. Det er utrolig pent, og selvsagt perfekt til Corydoras som ikke egentlig trenger så mye i høyden
Håper jeg får en grei pris på det ,blir i så fall karet i første omgang ,pumper kan jeg bruke de jeg har.Det dyreste blir vel amaturet ,men i starten vil jeg bruke de to jeg har på karene som da blir skiftet ut. Så tar det litt sånn pø om pø ,men først er det å få en grei pris på karet.

Så forresten på Midtun zoo sin fiskeliste i dag og Betta Albimarginata var oppført der ,men jammen koster de : 299 pr. stk. eller 2 for 500 .
Legger ut en link fra et Dansk forum som viser forskjellen på 4 "rødnakkete" coryer ,dvs. C121, Adolfoi,Duplicarus og Burgessi.



Bla litt oppover for å se bildene.
Ser ut til at jeg må drøye det litt med et nytt langkar
Det kom på mer enn jeg trodde og med tanke på at julen nærmer seg og alle utgiftene i forbindelse med den,så må jeg bare uttsette det.
Forferdelig irriterende da jeg nå hadde begynt å planlegge og glede meg til å sette det opp. men ,men sånn er det bare ,kanskje jeg skal sette det på ønskelista

Ellers kom det 4 viftereker i hus i forgårs,disse har jeg ikke hatt før så blir litt spennende. Dvs. jeg skal ikke ha alle ,den ene døde dessverre dagen etterpå av en eller annen grunn og 2 stk. skal jeg gi bort i presang. Så dermed blir det bare 1 igjen til meg. Men hvis jeg liker den og får den til å trives så er det ikke utenkelig med flere senere .
Plussmedlem
Hva lå prisantydningen på da?
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap