Sølvi sine coryer og litt til :) (side 16)

Men disse parasittene må jo komme fra en plass! Kan de ha kommet med eikebladene tro?? eller evt nyinnkjøpte planter om du har det da?

Synes dette er utrolig merkelig, de kommer jo ikke fra løse luften heller.

Parasitter som ikke er farlig for mennesker og husdyr vil kommunen neppe gå ut å si noe om, ville bare skapt furore det.
Øyfisken
Om du finner ut hvor du kan levere inn vann til lab.testing, kan jeg sikkert hjelpe deg med kjøring. Vil bare hjelpe deg, for jeg synes det er helt forferdelig at du skal gå og lure på hva som er galt hele tiden. Vi kan evt avtale nærmere når du har funnet ut hva du vil gjøre. Som sagt, vi hjelper gjerne :-)




Hjelpe meg så snill du er ,skal ha deg i minne når jeg finner ut noe
Skulle bare mangle! Om jeg hadde hatt ett problem hadde jeg satt pris på all hjelp jeg kunne fått.


Ok da dropper jeg osmosevannet. La litt torv i bøtta med kokt vann så får jeg se hvordan ph endres med dette.Men synes ikke dette er noen god løsning så må nok finne på noe annet. Skal nok bruke litt tid på å senke den ja.

Ellers så har jeg bare noen nye planter i 110 literen ,eikebladene har jeg vært inne på tidligere og kuttet det ut i en periode for å være sikker på at det ikke var det som gjorde noe. De eikebladene jeg har nå føler jeg meg rimelig sikker på er fine. Men man kan jo aldri være 100 prosent sikker.
Usj ,nå ble jeg plutselig usikker på dette igjen
Vet at noen cory-yngel ikke tåler så godt eikeblad.
Øyfisken
Skulle bare mangle! Om jeg hadde hatt ett problem hadde jeg satt pris på all hjelp jeg kunne fått.




Ikke så mange som er villig til å stille opp sånn likevel så kan bare si tusen takk så langt
Sa nok litt for tidlig at det ikke hadde vært noe frafall i det siste.Har plukket 5 yngel i går og 4 i dag av sp.black + 1 liten green laser i dag

Ellers så ga jeg de voksne sp.black et skikkelig vannbytte i går siden ph var kommet ned på 5 og det er jo litt for lavt da. Tok ut masse javamose også da det gror helt vilt her.
I dag så kvitterte de med masse egg ,har plukket ca. 150 egg og enda er det flere i karet.Vet heller ikke om de er ferdige.Ser ihvertfall at den ene trillrunde damen er blitt vesentlig mye slankere.Den andre er god og rund enda så det kommer vel noen fra henne også selv om det ikke blir i dag.

Så ny mulighet ,ny sjanse og håp.
Skal få tak i noe annet vann til de begynner å klekke bare for å ha prøvd det og.

Uff, så trist. Håper det går bedre med de nye eggene.
Jeg tror og jeg ville prøvd med vann fra ett annet sted, evt. bare for å utelukke at det er noe med vannet ditt å gjøre.
Bare gi en lyd om du trenger hjelp til transport av vann ol.
Tvi, tvi....
Sølvi, når du bytter vann i akvariene dine, hvordan gjør du det da? Bruker du mellomlagret vann som har stått og temperert seg? Eller tar du og sper ut med vann fra varmtvannstanken?
Har du hatt samme rutiner rundt vannbytter hos yngelen hele tiden, eller har du endret på noe som helst de siste par mnd?
Øyfisken
Uff, så trist. Håper det går bedre med de nye eggene. Jeg tror og jeg ville prøvd med vann fra ett annet sted, evt. bare for å utelukke at det er noe med vannet ditt å gjøre. Bare gi en lyd om du trenger hjelp til transport av vann ol. Tvi, tvi....



Håper det jeg og

Skal nok prøve med annet vann og hadde satt veldig stor pris på om dere kunne tatt med litt vann når dere henter de siste laserne
mona o
Sølvi, når du bytter vann i akvariene dine, hvordan gjør du det da? Bruker du mellomlagret vann som har stått og temperert seg? Eller tar du og sper ut med vann fra varmtvannstanken? Har du hatt samme rutiner rundt vannbytter hos yngelen hele tiden, eller har du endret på noe som helst de siste par mnd?



Har nok ikke endret rutiner men ser nå at jeg burde vært flinkere til å måle ph når jeg har skiftet vann. Til voksne fisker har jeg ikke brukt mellomlagret vann kun kaldt vann direkte fra springen. Til yngel har jeg brukt mellomlagret vann ,sjekket temperaturen, men ikke ph. Så det jeg nå må bli flinkere til det er å sjekke ph.Tenkte liksom sånn at når jeg bare brukte springvann og tempererte den så var det ok,men det er det tydeligvis ikke i og med at springvannet har så høy ph.Så der har jeg fått en liten/stor obs de siste dagene . Men om det er årsaken det vet jeg jo ikke ,men alt av nye opplysninger er selvsagt av interesse ,forsøker jo etter beste evne å finne ut av ting.
Selvfølgelig tar jeg med vann. Holder det med 50 liter, eller skal jeg ta med mer?

Har lest alt jeg har kommet over ang. parasitter, og lurte på om du kan "google" navnet på en parasitt familie/type som heter LERNAEA og LERNAEOCERA da disse kan bli alt fra 9 millimeter til 4 cm!!

Stygge hvite parasitter som sitter ved finner/finnerot og kan forekomme hos akvariefisk..
Tror det kanskje kan være en av disse:

Lernaea cyprinacae, L. carassii

De har antenner og blir 0,9-2,2 cm og slekten Lernaeocrera artene kan bli hele 4 cm.

Parasittene tror jeg jeg har kontroll over, men virker som det er noe annet enn det ,men skal sjekke opp i de du nevner i morgen . 50 liter holder forresten rikelig
Hei Sølvi

Jeg har fulgt med litt når du har skrevet om symptomene på yngelfrafallet du har hatt. Slik jeg har forstått det, er det halefinneklemming og det at haleroten blir litt oppoverbøyd, ikke sant?
Nå har jeg oppdaget et par tilfeller av det hjemme hos meg også Et par av mine C. metae yngel har fått det.

Etter hva jeg husker i tråden din (har ikke bladd meg bakover nå og sjekket) så har ingenting funket av medisinene du har prøvd? Du har prøvd Wormer Plus, Esha 2000 og en ting til...? Hva var den siste?

Mona
Tror ikke det er parasitter nå ,ser ihvertfall ikke noe på fiskene.
Medisinerte dobbel dose med Esha 2000 i "sykekaret" i dag så får jeg se om det utgjør noe forskjell.

Ingen frafall i dag puhhhh..

Har tatt litt vannbytter i noen kar og vært nøye med temperatur og ph

Ellers så har de svarte fortsatt og legge egg i dag og ,like mange som i går ,så nå er det vel totalt ca.300 egg i en boks iiiik ,tenke ,tenke ,nåja er jo ikke sikkert alle er befruktet ,ei heller at jeg klarer å få de til å vokse opp. Så evt. problemer får jeg ta senere
mona o
Hei Sølvi Jeg har fulgt med litt når du har skrevet om symptomene på yngelfrafallet du har hatt. Slik jeg har forstått det, er det halefinneklemming og det at haleroten blir litt oppoverbøyd, ikke sant? Nå har jeg oppdaget et par tilfeller av det hjemme hos meg også :( Et par av mine C. metae yngel har fått det. Etter hva jeg husker i tråden din (har ikke bladd meg bakover nå og sjekket) så har ingenting funket av medisinene du har prøvd? Du har prøvd Wormer Plus, Esha 2000 og en ting til...? Hva var den siste? Mona




Stemmer det med symtomene pluss at de blir tynnere . Synd du har fått noe sånt hos deg og for jeg begynner å bli mektig lei av å ikke få helt kontroll på dette.
Kan ikke huske å ha brukt noen annen medisin enn disse to men mulig hukommelsen svikter ,får bla meg bakover

Sølvi
Da har omsider pakken fra Aquaristickshop kommet .det tok sin tid ,posten er ikke akkurat så kjapp at det gjør noe.Måtte ringe de i dag for å høre hvor den ble av,og fikk til svar at den hadde ligget på butikken siden lørdag den ......

Så nå kan jeg endelig få satt inn bakgrunne i det 6-kantete 64 literen.

Fikk også noe for fra Sera ,yngelfor (Sera micron ) og malletabletter (Sera viformo) begge deler ble godt mottat av fiskene.

Micron kan dessuten brukes til å mate korallene med ,så det var jo et pluss
Sølvi Gullaksen
Tror ikke det er parasitter nå ,ser ihvertfall ikke noe på fiskene.


Hvis det er kriteriet du går etter når du skal finne sykdomsårsaken, så tillater jeg meg (i beste mening) å være uenig
Det at parasittene ikke er synlige for det blotte øye, har jo ingenting å si. Det er jo faktisk sånn at de fleste (og farligste) formene for parasitter kan vi ikke se. De sitter i gjellene og i innvollene på fiskene. De kan også sitte på huden, men være så små at vi ikke ser dem. En fisk kan være smekkfull av parasitter uten et eneste synlig ytre tegn.

Jeg holder selv på å prøve ut noe nytt nå, og selv om jeg bare har holdt på i en dag, så spirer det et forsiktig lite håp i meg Skal selvsagt rapportere hvis det viser seg at den bittelille fremgangen jeg ser er reell, og ikke bare ønsketenkning fra min side :p
Du må så gjerne være uenig med meg ,har jo ikke klart å finne ut noe skikkelig behandling ennå. Så oppdater gjerne hvis du klarer å finne ut noe
Har nok mistet 4 nye sp.black yngel i dag
Trodde tidligere at det kun var de med bøyd hale som strøk med ,men den ene i dag så helt fin ut. Litt rart er det jo at til og begynne med skiftet jeg ikke vann i dette karet, men da jeg skulle begynne å bli flink med masse vannbytter så tiltar frafallene.Nå kan jeg ikke skylle på at jeg ikke har vært nøye på ph og temperaturmålinge heller .Styrer fælt med å få riktige r,må visst få tak i noe eikebarkekstrakt.

Ellers så er det nok endel ubefruktete egg blandt de 300 som ble plukket men det er kanskje like bra

I kveld har jeg tenkt å tømme 64 literen for å sette inn bakgrunnen.Det er en helt enkel svart Juwel-bakgrunn,den fyller ikke så mye men gjør likevel at det blir litt dybdevirkning og refleksene forsvinner. Det er jo ikke så mye den blir synbar heller med en stor rot og planter i.

Sterbaiene må over i en stor balje et par dager, men det går nok greit ,de får pumpe og planter med seg.
Samtidig skal jeg forsøke å smøre inn roten med aquasafe for å prøve dette med penselalger.Håper det virker.
Må jo nytte sjansen når karet først tømmes.

Med det samme så har jeg også lyst til å prøve å få de små smykketetraene til å legge egg ,de går jo også i dette karet.

Har aldri prøvd på tetraoppdrett men en gang skal jo være den første.
Mest sannsynlig lykkes det ikke men gøy å prøve i allefall.

Har satt frem en balje og lagt myggnetting ned i denne ,som en hov og hele greien hvis det gir noen mening? Da kan evt.egg falle gjennom der og fiskene kan enkelt og greit taes oppi gjen etterpå. Så skal de da stå mørkt et døgn ellers så i håp om at de legger noen egg ,litt spennende om det fungere
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap