Sølvi sine coryer og litt til :) (side 160)

Sølvi Gullaksen
Legger ut en link fra et Dansk forum som viser forskjellen på 4 "rødnakkete" coryer ,dvs. C121, Adolfoi,Duplicarus og Burgessi. [URLBLOCK1] Bla litt oppover for å se bildene.

Jeg så ingenting, bare en blank side som sier "Der er endnu ikke oprettet debatter."....?

PS! Jeg registrerte meg som bruker der nå, men kontoen må først aktiveres av en moderator.
virkelig gøy å se hva som skjer i din lille akvarieverden, flink oppdretter er du også. Stå på videre!
Takk skal du ha William ;måtte inn på hjemmesiden din og kikke litt,imponerende akvariekjeller du har


Til deg Mona så glemte jeg helt at en må være pålogget for å kunne se det jeg linket til ,beklager til deg og mulig som har prøvd å gå inn her.


Milo : ca. 2000 for et helglasskar uten noe annet med målene 115x33x30 LBH.

Ga litt under 1500 for det forrige som da også var større .

Aner ikke hvordan prisene ligger an sånn sett .om det er en grei pris eller ei?



William F
virkelig gøy å se hva som skjer i din lille akvarieverden, flink oppdretter er du også. Stå på videre!


"LILLE" hahaha ikke akkurat lite





men var jo ikke serlig dyrt for et optimalt kar tvert i mot, fristet stort dette hvis man har plass må jo bare dette være drømmen tenk en eques gruppe på 10 fesk svømme rundt her ^^ *sikle,sikle*
Tja alt er jo relativt da ,kommer jo lysamatur og pumpe i tillegg så summer blir jo endel høyere tilslutt

I langkaret jeg har nå går det faktisk 10 stk. Eques i og de trives godt der ja sammen med 14stk. C121 pluss mange småttiser av disse i forskjellige størrelser
Ja nå sitter jeg å humrer for meg selv for jammen har ikke jeg blitt lurt av reken som jeg trodde var død.
Den hadde bare hatt et skallbytte ,men dette skallet var så tykt og så akkurat ut som en hel reke. Jeg tok jo skallet ut for å være sikker på at det var en hel reke og ikke et skall og for meg var det ikke "bare" et skall . Jeg vet jo dette med at man kan bli lurt på denne måten og har stusset mange ganger ved skallbytte både på ferskvanns og saltvannsreker når de har skiftet ham. En av de andre rekene som går i et annet kar hadde skallbytte samtidig og her var det ikke tvil om at det bare var skallet.

Men godt var det iallefall at den var i live selv om jeg sitter og føler meg passe dum for å ha blitt lurt
viftereker er utrolig morsomme små saker Har to stykker og angrer ikke et sekund. Hardføre også for da vannkvaliteten sank drastisk fra renseanlegget her så var det ikke de som røk med nei. Men de ble jo medtatte. Kom seg fort da jeg fant feilen og behandlet karene.
Godt å høre at de er hardføre da ,synes de er utrolig artige å se på der de sitter å vifter i vei for å få tak i føde

I kveld har forresten C121 funnet ut at det var på tide å legge egg igjen,de har hatt en rolig periode nå så fint at de setter i gang igjen.
Men å plukke disse eggene er et kapittel for seg selv da de legger eggene under blader og karet er ganske så fullt av planter for å si det mildt.Så det blir å endevende alle blader i håp om å finne noen ,men stort sett pleier jeg å gi meg når jeg har funnet endel.
Tidligere har det vokst opp masse yngel i foreldrekaret ,men nå er det masse jegersneglebarn der og er litt usikker på om de kanskje vil forsyne seg av egg .

Nå får jeg ihvertfall se å få plukket noen da

Gratulerer med enda en runde med masse egg Lovende. Men det høres nok ut som du må ut på jakt ja, håper du får fanget en del

God helg!
Plussmedlem
Så bra at de har sluttet å "late seg", Sølvi Lurer bare på, hvordan er det med disse og antall egg? Mange eller få egg i gangen?
Lykke til med plukking; det er et styr, men til gjengjeld mange søte, små


Håper at eques'ene dine tyr til fornuft snart, de også! Det burde dem...


De legger ett og ett egg spredd rundt alle veier og ikke så mangen av gangen.
Fant bare 19 stk. i kveld ,men håper å finne noen flere i morgen da de er lettere å se når de mørkner litt.
Heldigvis hadde de lagt endel av eggene under eikeløvbladene og dermed mye lettere å finne.

Når det gjelder Equesene så hadde jeg jo håpet at de skulle bli smittet siden karet nå er full av hormoner ,men ser ikke ut til at det påvirker de noe særlig
Har riktignok et par ganger sett et par innpåslitne hanner ,men damene ,nei de bryr seg ikke .Men det er jo en skikkelig utfordring med disse så får bare forsøke diverse tiltak
Det ble mange bomskudd på disse eggene denne gangen ,men noe ser da bra ut heldigvis.

Betta-yngelen vokser bra ,ingen frafall så langt.
Fikk ny forsyning med artemiaegg og disse klekker bra. Synes egentlig det var litt rart at eggene fra den siste posen jeg hadde ikke klekket noe særlig for den var uåpnet og hadde god holdbarhetstid. Men ,men ikke noe å gjøre med det ,nå får de iallefall nyklekket artemia et par ganger for dagen og det gjør enkelt andre fisker og



[External Image]
" Så skulle det vise seg at det ikke var en Wrasser jeg har fått likevel,forferdelig kjedelig da denne her gjør skikkelig ugagn .
Har vært i kontakt med selger og han tibyr ny,riktig fisk pluss 2 nye reker som plaster på såret.
Problemet er da hva jeg skal gjøre med denne fisken ,fikk beskjed om at jeg kunne kaste den i do ,men å ta livet av en frisk fisk er ikke meg .Så må finne på noe annet ,akkurat nå er problemt å fange den .
""



Da har riktig fisk kommet i hus + de to rekene .Disse har jeg ikke sett snurten av etterpå så håper de lever et eller annet sted i karet,de har ikke gått i sumpen foreløpig iallefall. Wrasseren svømmer stille og rolig rundt om i hele karet og leter etter noe den kan spise,virker heldigvis som en snill og fredelig fisk.
Den andre fisken går fremdeles i sumpen stakkers ,hadde håpet at noen ville forbarme seg over den. Dvs. jeg hadde en som ville overta den ,men han bodde noen timers kjøring herfra og på det aktuelle tidspunket for henting så var det bare ikke mulig for meg å være hjemme ,typisk
Klarte ikke å dy meg ,måtte bare bestille det langkaret jeg skrev om tidligere
Så nå er planleggingen i gang, har veldig lyst til at C. Weitzmaniene der ,de fortjener litt større plass. Men jeg må ha en gruppe til der og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. C. orange laser-ungdommene er et av alternativene,C. Oiapoquensisene et annet samt green laserne . Men disse føler jeg krasjer litt i fargesammenhengen., ja jeg er kanskje litt rar sånn sett ,men synes det er litt viktig det og mht. harmonien i karet.

Forresten tror jeg at jeg må finne på noe annet å kalle det enn langkaret.Det er jo ikke så veldig langt da med 115 cm. ,men siden det er så lavt (25cm) så virker det jo mye lenger. Lavkaret høres helt på trynet ut he he ,så må finne ut et eller annet ,forslag mottas med takk
Kjenner jeg får litt vondt i akvariebestillings-nerven min når jeg leser om andre som bestiller seg nye akvarier, hehe
Jeg ønsker meg noen lave lange kar, jeg også. Det hadde vært skikkelig kult. Men du Sølvi, hva slags planter passer i et så lavt kar da? Det er vel uaktuelt med planter som blir særlig høye, som sverdplanter? Passer kanskje best med javamose osv? Hva bruker du?
Sølvi Gullaksen
Forresten tror jeg at jeg må finne på noe annet å kalle det enn langkaret.Det er jo ikke så veldig langt da med 115 cm. ,men siden det er så lavt (25cm) så virker det jo mye lenger. Lavkaret høres helt på trynet ut he he ,så må finne ut et eller annet ,forslag mottas med takk :)


Hva med "Stripa"?
Stripa he he ,ikke dumt det

Når det gjelder planter så må en selvfølgelig tenke på at de ikke skal bli så høye og sverdplanter er ikke så aktuelle. De jeg har nå i langkaret er masse Echinodorus quadricostatus pluss Hygrophila polysperma og Hydrocotyle leucocephala . Disse er grei å klippe og renke ut når det blir for mye og ikke så vanskelig å holde hvilket passer meg veldig bra

Men kan godt være at jeg finner på noe annet i det nye karet
Sissimor
Hva med "Stripa"?

Hehe, jeg satt og tenkte noe lignende, men jeg tenkte "landingsstripa" (som i rullebane på flyplass, lang og smal)

PS! Sølvi, har du dekkglass på de lange, lave akvariene dine? Eller har du droppa det?
Plussmedlem
"Flystripa" passer jo, for da er Coryene små fly
mona o
[QUOTE=Sissimor]Hva med "Stripa"?

Hehe, jeg satt og tenkte noe lignende, men jeg tenkte "landingsstripa" (som i rullebane på flyplass, lang og smal)

PS! Sølvi, har du dekkglass på de lange, lave akvariene dine? Eller har du droppa det?

Har nok dekkglass da lysamaturet ligger på det ellers så hadde jeg nok droppet det. Ja det er nok ikke sikkert likevel siden C121 og Equesene liker å ha det varmt.
Det nye karet vil stå på pc/soverommet og der er det ikke så varmt så vil nok bruke det der og. Men hvis jeg skulle hatt fisker som krevde lavere temperatur så måtte jeg nok sett på en annen løsning. Dette ville sikkert blitt litt vanskelig da det ville blitt problematisk å finne et heldekkende amartur til disse spesialmålene.

Ellers takk for gode forslag til navn på det nye karet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap