Sølvi sine coryer og litt til :) (side 166)

Noe så lekkert! Og jeg likte virkelig innredninga!

Hvordan maling bruker du bak og er det senere mulig å fjerne den om man ønsker det?
Takk skal du ha ,kjekkt å høre

Brukte Lady vannbasert matt maling denne gangen,men ellers bruker jeg gjerne spraymalig til dette .Pga. været kunne det ikke gjøres utendørs ,så derfor denne løsningen nå.

Om den kan fjernes vet jeg ikke ,pleier ikke å skulle ville det
Lady-malingen kan senere fjernes med glasskrape
Kanskje jeg skulle prøve meg. Og liker man det ikke, ja da får jeg ta det bort igjen. Takk!
Et "dumt" spørsmål fra en som har lite peil på cory, men stor interesse. Hvis man har to ulike grupper i samme kar, går de i hver sin flokk eller sammen ? Oppstår det noen gang hybridisering mellom artene når man holder dem sammen ?
Ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt det.

Man kan ha flere grupper sammen (har det selv) hvis de er veldig ulike i utseende pluss at man har en god gruppe av hver.Da vil de holde sammen de som skal og det er liten sjanse for at de parrer seg med andre typer.

De vil selvfølgelig bruke karet begge gruppene ,de er jo overalt og det kan skje uhell .Så en må bare følge litt med når de er i lekmodus ,men hos meg har det aldri skjedd.

Men husk ,veldig ulik i utseende og mange av hver gruppe ,da er en rimelig trygg.

Okay...så det du sier er at f.eks. en weitzmani vet at den er en weitzmani på grunnlag av utseendet av de den har rundt seg, litt sånn som et sebraføll som gjenkjenner mønsteret til sin mor blandt tusenvis av andre som ser "helt like" ut ? Det fins jo biotoper med flere arter, så da må den jo vite hvilken art den skal holde seg til, ellers ville artene gå under. Og mange arter er til forveksling like, men de møtes kanskje ikke i naturen ?
Men man kan jo lure på hva som ville skje hvis man lot et eksemplar vokse opp sammen med en art som har veldig ulikt utseende...

Bare sånne småting som interesserer meg litt på siden av hobbyen..
Ja du tenker nok riktig der og ikke alle Corydoraser lever på samme sted.
Hvis en lar ett stk. cory vokse opp med andre arter så er nok sjanser der for at den vil tro at den hører hjemme der.

Corydoras er delt opp i flere grupper og her vil det være lettere for krysning enn ellers.
Har alt på papir ,men orker ikke ramse opp alle her.

Legger ved et sitat fra en Dansk akvarist som har veldig gode kunnskaper om coryer.




Nogen kan krydse og andre ikke.

Der er et stamtræ med de fleste arter sat op efter DNA som Markos Alexandrou og Martin Taylor har lavet for et par år siden. Der er de delt op i genetiske grupper som der arbejdes videre på så der i fremtiden sikkert kommer 9 slægter pansermaller i stedet for 4.

Arter indenfor samme gruppe kan som hovedregel krydse, f.eks. venezuelanus og green stripe som begge er i aeeneus-gruppe og elegans og napoensis som er elegans-gruppen.
Takk for god info, Sølvi ! Det der med grupper og DNA er noe jeg har forståelse for, og skjønner at det sannsynligvis trengs en del tidkrevende detaljarbeid for å få "kartet"
klart.
Blir nok noen arter her også med tid og stunder, har blinket meg ut noen allerede. Men jeg har god tid og vil ha ting på stell først. I mellomtiden spør jeg dere som er spesialister ..
Nå regner jeg ikke meg selv som spesialist da ,men kanskje godt over gjennomsnittet når det gjelder interesse for Corydoras

Et Dansk coryforum du kanskje kan finne interessant er



Her kan du og hvis du registrerer deg ,sende Kim en mail for å få vite mer om de forskjellige gruppene



Siden du nevnte Weitzmani så må jeg bare legge ut en billedserie av de da de kom over i det nye langkaret.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Et par til ,nydelig fisk eller ?

[External Image]


[External Image]
Supert....takk ! Skal registrere meg der, ja.
Har holdt på med det meste annet i mange herrens år, men om coryer har jeg mye å lære.

Så flotte coryer...noen ordentlige 'søtnoser' !
Det tok mange år før jeg selv ble ble bitt av corybasillen og ,så velkommen i klubben
Hvor mgange forskjellige coryer har du nå Sølvi? Synes det stadig dukker opp noe flott jeg

Om ikke du er spesialist er vel ingen det Men en blir jo aldri utlært heller, er vel det som er spennende. Jo jeg ser på deg som både dreven og spesialist. Og spørr man får man også svar
Takker for tilliten Tvillingmamma (har du et navn ).
Er jo selvfølgelig kjekkt at folk kan komme å spørre om ting de lurer på og at jeg forhåpentligvis kan svare.

Pr. dags dato har jeg Sterbai ,sp.black ,orange laser ( CW023) ,green laser ( CW009 ),
Weitzmani ,C121, Oiapoquensis og Eques .
Dermed har jeg de jeg har hatt mest lyst på ,så nå er det Burgessi som står øvesrt på ønskelisten min.
Da må du få dem også, for nå er det 9 og det høres mye bedre ut med 10 forskjellige . Jøss, det vanker fem her, er jo ikke så ille langt bak det jo :P Føler litt at vi har de jeg har hatt mest lyst på her også. Deilig følelse egentlig. Dog, det er da flere jeg kunne tenkt meg. Bl.a. green laser synes jeg er lekkre, pandaene også egentlig, men begynner man sånn finner jeg vel masse jeg kunne tenkt meg

Navn ja, joda jeg har da det Ruth Marie ble det for en del år siden gett
Du begynner å få endel du også da Ruth Marie (kjekkere med navn synes jeg ) og
er enig med deg at 10 arter høres bedre ut enn 9
Betta Albimarginata-yngelen har vokst bra i det siste og de største flytter nå ned i 222 literen .Har flyttet 6 stykk for å se om det gikk bra ,det gjorde det så nå skal jeg ta noen flere over.

De er litt variabel i størrelsen ,men det synes jeg alltid at de blir så bryr meg ikke noe om det. Men nå som de begynner å bli større så er 54 literen litt liten for så mange.
Talte 28 stk. tidligere og har ikke sett noe frafall ,dermed vil jeg tro at det fremdeles er dette antallet.

Den ene hannen er i leksdrakt for tiden,de er bare så utrolig flotte da at jeg bare måtte ta noen bilder av han. Ser ut til at jeg burde ha vasket glasset ,men det så jeg først etterpå men pytt,pytt .


[External Image]

[External Image]
Et bilde av noen av yngelen,er vel kanskje bedre å kalle de ungfisker etterhvert



[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap