Sølvi sine coryer og litt til :) (side 167)

Virkelig fascinerende disse B albimarginataene! Enda en av disse jeg aldri glemmer, og som skal ha vannverdier jeg må kjempe for å få til...
Har du hardt vann da ?

Selv er jeg vel kanskje heldig med det da vannet i karene har bløtt vann selv om springvannet har høy ph.

Men det er vel kanskje fordi karene mine har blitt "gamle" og dermed lav ph.
Supert levendefødervann på grensen til Malawi her, så jeg må begrense sortvannskar til det jeg klarer å bære opp fra kjelleren der torvfiltreringen foregår i dunker. Har jo pådratt meg fisk som trives best sånn like rundt pH 4 og GH 0 for sikkerhets skyld, må ikke gjøre ting enkelt, det blir fort kjedelig. Går fint så langt, men yngler en art til må jeg tenke fort
He he ,ja sånn er det bare ,regner med det er A elizabethae du sikter til ?

Men hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig
Og A barlowi, der må jeg rigge til kar nummer to hvert øyeblikk, og de skal godt ned på 4-tallet de også. Vil jo gjerne ha oppdrett på A elizabethae, de er uutholdelig flotte, men det skal godt gjøres, selv om jeg får pH ned er det for mye mineraler til å kalles sortvann egentlig. Gøy da, hele tiden noe nytt å sette seg inn i
Å så fin han var i leksdrakt! Sånt liker vi. Virkelig fin fisk det der.

Ja du får få en til så det blir 10 arter :P Og jeg bør vel stoppe på 5 bare sånn for å holde det i sjakk med tall Men spørs om jeg er så enig da På lang sikt. For det er mye man har lyst på.
Ja det vat de tallene da ,ikke alltid lett å forholde seg til da det er mange arter som kan fiste


Weitzmani-yngelene vokser fint ,de får stort sett nykjekket artemia 2 gg. om dagen. Dvs de siste kveldene har de fått et frossentfor som heter Moina og som de spiser med god appetitt.
De går fremdeles i breedingboksen ,men må vel snart finne et annet sted til de.
De største har nå begynt å miste kamuflasjefargene sine og dermed begynner det riktige mønsteret å vise seg.

Tok et par bilder ,men boksen var ikke så rein at det gjorde noe og bildene ikke så klare dessverre.

[External Image]

[External Image]
C121 i forskjellige størrelser .

[External Image]

Dukker opp noen småttiser innimellom


[External Image]
Åh, så vidunderlig fine
Tror jeg skal flytte Weitzmani-yngelene som går i breedingboksen over i det nye langkaret .Her går jo de voksne og det er kjempegod plass der ,har jo tenkt å øke bestanden av de likevel. Så i morgen begynner jeg å tilvenne de vannverdiene der ,ph er nok litt høyere enn de er vant til.
Til dette formål synes jeg breedingboksen er helt supre nå det gjelder sarte arter,yngel,reker mm.
Da kan man bruke lang tid uten å tenke å bytte litt og litt vann hele tiden. Kobler bare boksen til luftpumpen og automatisk vannbytte på null komma null. Hvor fort en vil skifte reguleres med hvor stor åpning en har på ut/inn-regulatoren.

Da jeg tømte karet med de voksne i ,så hadde jeg alt ut av karet ,planter,røtter mm.
Plasserte så en hun og 2 hanner med Eques der for å se om jeg kan klare å lure de til å gjøre noe etterhvert.
Men det jeg ville frem til det var at jeg oppdaget 2 små coryer der i går,jammen må de ha gjemt seg godt. Fant jo 2 stk. da jeg tømte karet og studerte det veldig godt ,men disse to har altså klart å gjemme seg skikkelig.
Noe hardhauser må de og være for jeg måtte foreta et stort vannbytte i forrige uke da jeg hadde vært litt for raus for foring av myggiser noen dager. Temperaturen var også endel lavere enn det som var fra før,så må si jeg er glad for at de har klart seg.
Foreløpig får de bare gå der ,men de skal få komme over i langkaret sammen med sine søsken de og
10 stykk Weitzmani-yngel var da plassert i foreldrekaret. Ble litt forskjell på plassen i forhold til breedingboksen,deforsvinner jo helt her.
Oppdaget enda en til yngel i karet med Eques-trioen i dag,lurer på om det er fler og hvordan de i alle dager har klart å gjemme seg så godt.
Må ta meg sammen en dag og fange de så de og kan få komme over i langkaret, blir jo en bra gjeng likevel dette her ser det ut til
Så utrolig morro!

Skjønner at man ikke ser all yngel. Jeg sliter med å se mine, men de er jo helt nye da. Og de har lagt sin elsk på mosa mi. Kremt. Så de vil nok ikke vise seg og antar det kan gjelde flere her Høres ut som noen har begynt å leke gjemsel med deg.
Tydeligvis ,så en til nå så da er det 4 stk.

Kjekkt at det er blitt småttiser på deg og ,mose er en fin ting å ha ja til små yngel,masse snadder å finne der .
5 stk

Har helt glemt å skrive om Oiapoquensisyngelene ,det gikk desverre ikke så bra med de
Hadde de som tidligere sagt i en fødeboks og det gikk fint i starten. Men så begynte de å bli hvite og en etter en døde. Tilslutt tømte jeg resten yngelen ut i karet i hop om at det skulle hjelpe. Men har så langt ikke sett noen yngel så må bare regne med at de døde resten og. Forferdelig trist og jeg aner ikke hva som forårsaket det.

En annen trist sak er at en av de orange laserne klarte å hoppe ut av karet et par dager etter at de kom over i nykaret. Sto opp en morgen og fant den liggende tørr omtrent rett foran sengen min,fin måte å våkne på for å si det sånn.

Skråkantene bak på dekkglassene er nemlig litt store ,men tenkte ikke på det før dette skjedde dessverre. Så nå er de dekket til med blåfiltermatte ,ikke særlig pent ,men sikkerheten kommer først. Får se om jeg kan få mannen min til å lage noen plexiglassplater til å legge over.
Ikke særlig morsomt når de kommer seg ut nei. Tørr ikke ha uten dekkglass her heller. 90 literen med sterbai er vel ikke problemet da de bare svinser, men 72 literen med albinoer er direkte farlig De hopper garantert ut om de får en sjanse Godt med heldekkende topp ja.
Den er jo heldekkende ,men åpningene bak der ledninger mm går ut ,de var for store. Har det jo på samme måte i det andre langkaret ,men der har det heldigvis gått fint ,tror jeg ?Har ikke merket noe .men bør kanskje gjøre noe der og.
Nå er det utrolig hvor små hull disse fiskene kan klare å skvise seg utav også...
Jepp ,det er helt sikkert .

Når jeg først er i gang med å legge ut om elendigheten som har vært her i huset i det siste ,så kan jeg like godt ta en til.

Siden jeg sliter litt med søvn til tider så hender det at jeg står opp å tar meg et glass melk (og en røyk hysj). Dette gjorde jeg for noen uker siden og ,tok melkekartomgen ut av kjøleskapet ,heller oppi glasset og er på vei til å sette kartongen inn igjen i kjøleskapet. Hadde naturligvis ikke briller på midt på natten ,men ser noe mørkt ca. 5 cm langt dyr som bukter seg på en ekkel måte på gulvet.
Som kanskje mange vet så har jeg angst for alt som bukter på seg ,larver mark osv.
Så jeg fikk helt panikk ,tenkte først at jeg skulle vekke mannen min .Men siden jeg hadde forstyrret han i søvnen i flere netter pga.hoste min ,så fant jeg ut at jeg ikke kunne gjøre det.
Tok resolutt å brettet sammen noe husholdningpapir å hev over ,fant en litt stor stein ved siden av et akvarie og klasket oppå.
Skrev en lapp til ,mannen om hva i alle dager dette var .
Fikk ikke sove mye den natten det må jeg bare si ,lå å tenkte på dette ekle vesenet.

Da jeg hørte han begynte å romstere på kjøkkenet om morgen så sto jeg opp og så spørrende på han.
Svaret var : hadde du vekket meg så hadde vi kunne reddet en reke !!!!!!!

Å nei ,tanken var helt forferdelig ,men hvilken reke kunne ha kommet seg dit da. Først gikk tanken til en saltvannsreke ,men etter å ha søkt i karet noen dager slo jeg det fra med da jeg kunne se alle sammen.
Så en ny søvnløs natt og tankene gikk til denne stakkaers reken, slo det meg plutselig ,hva med viftereken på kjøkkenet ?

Måtte jo begynne å lete med en gang og kunne ikke finne den.

Den hadde altså klart å hoppe ut av karet der det var en liten åpning i front

Antageligvis har den vært under bordet da jeg hentet melken og vrikket seg frem slik at den lå rett foran meg etterpå.

Så sånn kan det gå når man har fobi for noe,ikke har briller på og en liten åpning til å hoppi ut av .Trodde forresten ikke at disse rekene hoppet ,den har muligens blitt skremt av noe ,ikke vet jeg.

Samvittigheten plager uansett ,stakkars dyr,drept av sin egen matmor


Plussmedlem
Uffda, Sølvi... mye leit her nå, og jeg skjønner jo godt at det er litt leit å tenke på i ettertid. Men jeg skjønner iallefall godt at du fikk panikk-anfall når du så et uklart kryp kravle på gulvet imens du så fredfullt satt med et glass melk og en røyk, også når du har fobi for den slags i tillegg, da...!

Utrolig forresten hvor de klarer å komme seg ut fra akvariene.

Ja det har vært litt nedturer i det siste så håper det ikke blir flere på en stund.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap