Sølvi sine coryer og litt til :) (side 168)

Ting jeg har gjort uten briller... Det værste med å bli godt voksen er dette synet, og brillene som aldri er der man legger dem fra seg. Våkner man midt på natten er man dessuten fortsatt den samme kjempespreke 19-åringen, så briller er det siste som slår en!

Har brukt en formue på Rema-briller i nogenlunde korrekt styrke som sammen med lommelykter er spredd på alle tenkelige og utenkelige steder i håp om å unngå sånne marerittaktige opplevelser. Har aldri vært i nærheten av noe så hårreisende da, kun tråkket på en kattunge som sa "HHHhhhzz" og ble litt skvetten en stund. Trøsteklem herfra!
Takk skal du ha Linda og ja det er fortærende dette med å være avhengig av briller .

Tenker med skrekk og gru på hvis jeg skulle glemme brillene hjemme når jeg skal noe sted. Så burde nok hatt briller alle steder i tilfelle tannfelle

Oiaène har lagt egg i går kveld/natt ,men det er endel som ikke ser så bra ut ,så drøyer det litt før jeg plukker noen. Hadde jo vært greit å se om det ville gå bra denne gangen .

Det finnes progressive linser man kan ha på seg i 30 døgn altså, så slipper man å lete etter briller midt på natta...
Så det betyr at jeg f.eks, som trenger briller for å lese, kan kjøpe meg linser å ha dem på døgnet rundt i en måned og lese akkurat det jeg vil når jeg vil....? UTEN å rote rundt og leite etter briller før jeg kan f.eks. sjekke mobilen min?

Hvis det er mulig å få den typen linser, så skal jeg sannelig vurdere det...! Noen anelse om hva det koster? Er det noen ulemper forbundet med det? Hører folk sier de blir litt såre i øynene av linser noen ganger...?

PS! Beklager off.topic i tråden din, Sølvi, men du og jeg har vel samme problemet, så....? Svaret kan nok interessere deg også?
(off-topic svar hehe)
Jeg bruker dagslinser av og til, og i forbindelse med dette var jeg og forhørte meg ang linser. Jeg lurte på om det var noe alternativ til disse månedslinsene som man må ta av om natten og på om morgenen osv - og de hadde en type linse man KUNNE sove med! Ifølge optikeren så kunne man ha de på i en uke i strekk, for så å ha et par dags pause. Slik jeg forsto det så kastet man linsene etter ukes bruken...og brukte nye neste gang? Jeg er ikke helt sikker der, jeg satte meg ikke helt inn i det - men jeg fikk et par gratis som jeg kunne prøve. Nå er jeg kjempesensitiv for linser. Klarer knapt 12 timer, stort sett bare 8 - 10 med noen svindyre dagslinser. Disse linsene jeg fikk å prøve var da mye tykkere og hardere, og gjorde regelrett vondt å ha på. Jeg måtte bare ta de av med en gang for jeg klarte ikke blunke eller noen ting - jeg fikk nesten ikke til å åpne øyet lenge nok til å få de ut engang haha.

MEN som sagt så er jeg kjempesensitiv mot linser, så det er godt mulig de kjennes helt annerledes ut for andre. Og de kommer sikkert i progressive også?

Disse linsene var forholdsvis dyre, men det kommer jo litt ann på hva man syns er dyrt.
mona o
Så det betyr at jeg f.eks, som trenger briller for å lese, kan kjøpe meg linser å ha dem på døgnet rundt i en måned og lese akkurat det jeg vil når jeg vil....? UTEN å rote rundt og leite etter briller før jeg kan f.eks. sjekke mobilen min? :)


Akkurat sånn er det Mona! Jeg jobbet hos optiker før, og det finnes mange muligheter; man må bare å vite om dem

Selv er jeg fryktelig nærsynt, så det å ha linser på hele tiden er veeeldig praktisk...

Det går også an å ha lesestyrke på det øyet som ikke er dominant. mange som ikke trenger briller til vanlig gjør det sånn
Har prøvd sånne linser ,men det var ikke noe for meg dassverre
Ikke for meg heller Sølvi, fikk beskjed om at jeg måtte huske på å blunke. Dummeste jeg har hørt, man får ikke gjort noe som helst annet faktisk. Så det ligger Rema-briller i nogenlunde riktig styrke absolutt over alt
Har progressive briller ,men de er så vanskelig å lese med. Så tror jeg kommer til å kjøpe meg noen billige lesebriller ved siden av. Ble faktisk anbefalt det av både øyelege og optiker.
Linser passer sikkert for mange,men ikke alle .
Må si jeg mistet litt lysten til å prøve linser etter innlegget til Grapejuice :p Orker ikke ta inn og ut linser hver dag, styre med linsevæske osv. Jeg klarer meg med briller. Er pr i dag flink til å legge dem steder jeg finner de lett igjen hehe (nå... bare for at jeg sa det.....)
Ups, kanskje jeg ikke skrev helt riktig - men disse linsene jeg prøvde i et par sekunder var visstnok noen man kunne ha i både dag og natt, så de slapp man å ta ut på en uke. Da trengte øye visstnok en pause et par dager. I motsetning til månedslinser som man tar ut hver natt osv. Men som sagt, personlig klarte jeg ikke ha disse linsene i et par sekunder før det kjentes ut som ren tortur. (egentlig er det to uker man kan ha de i men jeg ble anbefalt en uke i slengen ettersom linser gnager litt på øyet) - tror de kalles "ukeslinse" på "folkemunne" hehe
mona o
Må si jeg mistet litt lysten til å prøve linser etter innlegget til Grapejuice :p Orker ikke ta inn og ut linser hver dag, styre med linsevæske osv.


Det finnes som sagt linser du kan ha på 30 døgn sammenhengende...
Det finnes utallige linsetyper der ute. De sier at det skal finnes linser for alle. Dog, jeg ble verre med skjevheten min så jeg har bare prøvd en type linser. Passa helt greit, men å få skjevere hornhinne enn jeg hadda frista ikke. Slutta i jobben i stede (var farlig med briller der jeg jobba pga en bruker) og fant meg noe annet. Øyne kan ikke erstattes og med sykehistorien til mamma og arvelighetsprosenten min torte jeg ikke mer. Men med tålmodighet og rett type ville det helt sikkert funka for de fleste
En stund siden jeg har vært inne her ser jeg ,men det har vært pyton de siste ukene.
Nedpakking av varer i butikken pga. flytting til nye lokaler og dermed en helt ødelagt kropp pga. større belastning enn normalt.

Så ble det lekkasje på kjøkkenet som viste seg å komme fra oppvaskmaskinen og
laminatgulvet ble da selvfølgelig ødelagt . Heldigvis så var det belegg under slik at vannet ikke trakk ned i bjelker og treverk.

Men ny opvaskmaskin måtte kjøpes inn pluss nytt gulv og for ikke å snakke om jobben med å ta det gamle opp . Det hadde sauset seg godt til under der for å si det sånn og luktet helt forferdelig.

Så det måtte kraftig vasking før vi kunne begynne å legg det nye.
Er ikke ferdig ennå ,men det tar ikke så lang tid med resten når bare vi får tid til det.

Hjalp heller ikke noe særlig på kroppen heller naturligvis.

Men nå har jeg en uke ferie før opppakkingen begynner så prøver å ta det litt med ro for å komme til hektene igjen.

Uff ,dette ble visst bare klaging ,men måtte bare få blåse litt ut .

Noe hyggeligere er det at det har klekket ca. 8 stk. Oiapoquensisyngel som her ut til å ha det bra så langt.
Antallet på Weitzmani-yngelen som klarte å gjemme seg da de andre ble flyttet på ,har kommet opp i 6 stk. Disse skal få komme over til sine søsken og foreldre en av de første dagene.

Fikk kjøpt en flott plante på klubbmøtet sist gang ,en blanding av Ludwigia Arcuata og Mullertii .

Kommer også til å få 2 stk. røde Lotus i hus en av dagene og det gleder jeg meg til.



[External Image]
Så koselig å høre fra deg igjen. Har savnet det. Men vært så lite aktiv sjøl at jeg kan jo ikke klage på andre da. Og ja, den kroppen lever sitt eget liv
Plussmedlem
Hørtes ikke ut som en veldig hyggelig uke! Husker vi hadde en lekkasje under kjøkkengulvet her for noen år tilbake, vi også; av med parketten, på med ny... et styr det der.

Håper du får en noe roligere tid fremover!
Kjekkt at du har savnet meg Tvillingmor og ja kroppen lever sitt eget liv dessvere


Lekkasje er noe dritt ja som du og har fått erfare Anders .

Blir nok kun denne uken og knapt det at det blir en rolig tid ,på mandag er det fullt kjør igjen.
Men ,jeg har bestemt meg for en ting ihvertfall og lovet på tro og ære ovenfor familien,at jeg lar det ikke gå så langt denne gangen før jeg ber om sykemelding.

Alt går på etterskudd både når det gjelder fisk,hund og familie , i dag har jeg stort sett ikke orket annet enn å ligge på sofaen og såååå mye verdt er ikke jobben .
Nei er vi fler ei den soffa klubben? Jeg trodde jeg hadde søkt monopol på soffaen jeg, men det var kanskje bare på min egen soffa :P Uten jobb med nok plager for hele bygda kan jeg skrive under på det meste av det du skriver. Skal ikke noe til for å mista taket. Og ja,det gror vist litt igjen her, yngler der det skal uten at jeg legger merke til det og bikkja ligger oppå meg i stede for å være ute på tur. Og hjalper det med skippertak? Mest sannsynlig ikke selv om vi var ille flinke i går og kom oss på tur, dog jeg i vogn bak hesten og sovende resten av dagen.

Prøv å ta vare på deg sjøl, det er sannelig ikke lett nei. Men det er ikke noe som fungerer om en sjøl ikke fungerer i alle fall. Da raser ting nedenom og hjem.
Skal prøve og det samme til deg ,hjelper ingen at vi overdriver.


Men nå har jeg fanget Weitzmaniyngel og de står nå til akklimatisering, hele 10 stk. fant jeg

Dvs. jeg fant først 9 stk og satt røtter og planter på plass igjen og begynte med vannbytte. Men hva ser jeg da ,jo en liten tass som hadde unnsluppet .
Så var det bare å ta alt ut av karet igjen og begynne på nytt

Men det var utrolig herlig å finne så mange ,blir en bra flokk i nykaret nå
Høres utrolig flott ut da!

Sitter å sikkler på en haug med planter til karene jeg, men sannelig ikke lett. Mye en vil ha, men lommeboka sier nok stopp, spesielt med tanke på at den må innom tannlegekontoret også For ente gang siden august.

Ser ikke lovende ut for eggene her og tror jeg lar de få lov til å bare sitte og evt bli spist jeg. Det er jo bare andre gangen de har lagt egg og er unge ennå så tipper det kommer flere sjanser for oss

Skal du selge disse du har fanget nå siden de skal avklimatiseres?
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap