Sølvi sine coryer og litt til :) (side 17)

Hei Sølvi

Ang. mine med pile-spiss klemming av halefinnen, har skrevet her.
Ble så glad for at du kanskje har funnet løsningen på elendigheten
Ser frem til videre oppdatering . Tenk om dette virkelig hjelper.
Da var karet tømt og bakgrunnen silikonert fast og fiskene plassert der de skulle.Nå er det bare roten som skal til pers. Gjemte helt at det bor en Gabonreke i dette karet her og den holder til inni roten.Så der måtte det lirkes og lures litt for å få den ut

Så nå må jeg bare vente til torsdag formiddag med å fylle karet opp igjen,hater å gå sånn å vent. Men må nok bare smøre meg med tålmodighet
En liten sp. black mistet i dag og

Fikk ellers en overraskelse i dag da jeg holdt på å plukke ut noen ubefruktete egg i eggboksen til sp. black. Plutselig ser jeg en liten yngel fyke av gårde ,det må da være rekordrask klekking. De ble lagt søndag formiddag og i dag (onsdag) morgen så er det klekket ? Disse pleier ellers å bruke 5-6 dager så ble tatt litt på sengen der ja
Vet ennå ikke hva jeg skal gjøre med de etterhvert som de klekker ,har ikke bokser/tanker som er brukenes ,alt er opptatt Må få tatt meg en tur til Jysk eller europris eller noe og se om jeg kan finne noe ,men får ikke anledning før på fredag regner jeg med så får bare bruke noen små bokser så lenge.

En liten gladmelding og angående de som går i "sykekaret" ,holder jo på med en ny omgang dobbeldose Esha2000 og den ene grønne var rimelig nær på å bli avlivet i går. Den hadde mistet svømmebalansen totalt og bare virret og fløt rundt om kring og mer en en gang tenkte jeg at nå tar jeg den.Men av ene eller annet grunn så orket jeg ikke det heller.Tanken på at medisineringen ikke var ferdig ennå gjorde at jeg ville vente litt til .I dag ser jeg til min forundring at den er mye bedre så det var litt oppløftende

Nå skal jeg til med å skure roten som ble innsatt med aquasafe i går ,gleder meg ikke akkurat for det lukter ikke akkurat så godt av røtter med penselalger på
Roten ble skurt men synes ikke algene løsnet slik jeg trodde.Men det kan jo godt være at det tok knekken på de ,får bare se hvordan det går.

Det klekkes og klekkes av sp. black yngel ,har ikke oversikten over antall men med er fremdeles veldig mange igjen.

Tok forresten en bestemmelse i dag .Siden det har begynt å bli mange frafall i sp. black yngelkar (5 idag ) så har jeg begynt å overføre noen av de til 110 literen. Tok ut 11 stk. av de størst ,de er jo fortsatt ganske så små da , men må bare prøve i håp om at det vil funke. Brukte lang tid på tilvenning da ph var på 7.1 og skulle ned til 6.4 ,var ganske så nervøs må jeg bare innrømme.
Klarte til slutt å få den noenlunde lik og selket boksen med yngelen ned i karet så de kunne svømme ned av seg selv.
Tror det tok 5 sekunder etter at de var kommet nedi og så var det full fart. Så ut som de koste seg med å kunne boltre seg blandt eikebladene .De var over og under og snuste etter mat med en gang .Var litt spent på om de klarte å komme seg opp for å lufte seg men det gikk helt fint .Så om dette går bra uten at de går i rillene på filteret så kommer det nok noen flere oppi der kanskje i morgen (dag) Alle de som kom opp i var fine og uten haleproblemer heldigvis.
Puttet opp i 2 Sera Viformo tabletter ,supert for for store og små har jeg funnet ut og det varte ikke lenge før coryer i diverse størrelser dukket opp. Herlig å se friske ,fine og runde fisker på jakt etter mat. Sterbaiene begynner å bli fin størresle på etterhvert også ,synes de har vært litt treig med veksten men nå begyner de å komme seg.
Å neiii sp.black er i full gang igjen med egglegging .....de er jo ustoppelige
Vet de ikke at jeg har begrenset med plass ?
Ble heldigvis ikke så mange denne gangen,tror egentlig jeg stoppet de da jeg satt lyset på.Noen er dessuten blitt hvite. Men det gjør forsåvidt ikke så mye ,holder på ta ta flere nyklekkete egg over i boksen med de andre .Det yrer av liv der, men har ikke fått oversikten på hvor mange det er ,det er jo umulig å forsøke å telle disse små.

Det ser ut til at det går bra med de litt større som ble flyttet over i 110 literen ,så nå holder jeg på å akklimatisere resten og . Har ikke noe å tape på å ta de over hit de og selv om de er små ,mister jo hele tiden noen fler i det karet de går i nå. Men halene på disse som er igjen er helt fine så det er jo håp

Ellers er Sterbaiene og smykketetraene + Gabonreken kommet tilbake i karet sitt.De var litt bleke om nebbet etter å ha vært omplassert noen dager men det tok ikke lang tid før de var seg selv igjen.
Det var ihvertfall godt å få bakgrunn i det ,har jo tenkt på dette i et par år

Hei Sølvi
Eg lurte på hva dere gjør når det flyttes corryyngelen over i en ny beholder, forstår det slik at de er hveldig sensetive til vanndybden, og hvordan ungå å få all driten fra den gammle beholder over i den nye?
Mona har forklart det på en god måte her i tråden men fant den ikke igjen akkurat nå .Men skal forklare så godt jeg kan

Du må en boks eller noe ved siden av som du heller det gamle vannet oppi ,forsiktig så ikke yngelen helles ut også. Ikke så farlig egentlig da boksen du har stående ved siden av tar imot disse ,men da blir det jo ekstra arbeid med å få disse opp igjen. Hell av mest mulig vann så yngelen ligger i en klynge i et hjørne. Dette hjørnet senker du ned i boksen med det nye vannet og så svømmer yngelen ut og mesteparten av skiten blir liggende igjen. Av og til trenge de en dytt for å skjønne tegningen
Håper du forstår forklaringen min ,er ikke så god til det.

Husk å sjekke ph og temperatur i det nye vannet
Kjønner tegningen Har lest et eller annet sted eg og men fant det ikke. Takker for svaret, så skal eg prøve å flytte småkrabatene seinere i dag.
Når coryyngelen skal flyttet til et nytt kar (og ikke bare bytte kar pga. yngelstell og renslighet - de daglige vann- og tankbyttene), bruker jeg en sånn vannbeholder/poseholder som de bruker i butikkene, en sånn som du kan henge på kanten av akvariet. Yngel med vann fra det gamle karet helles over i denne. Så henger jeg boksen på kanten av akvariet, men på innsiden, slik at den henger ned i vannet. Der lar jeg den stå lenge nok til at jeg er sikker på at temperaturen nå er den samme i boksen som i akvariet yngelen skal over i. Deretter tar jeg med jevne mellomrom litt vann fra det nye akvariet opp i boksen, slik at yngelen sakte venner seg til nytt vann. Det er på samme måte som man akklimatiserer ny fisk, bare at man må være enda mer tålmodig og bruke lengre tid. Til slutt slippes yngelen ut av boksen.
Glemte å si at hjørnet bare skal så vidt under vannflaten ikke langt ned i karet.Vitsen er at de skal svømme ned selv.

Hvilken cory har du oppdrett på ?
Inger Anne
Når coryyngelen skal flyttet til et nytt kar (og ikke bare bytte kar pga. yngelstell og renslighet - de daglige vann- og tankbyttene), bruker jeg en sånn [URLBLOCK1] som de bruker i butikkene, en sånn som du kan henge på kanten av akvariet. Yngel med vann fra det gamle karet helles over i denne. Så henger jeg boksen på kanten av akvariet, men på[I] innsiden[/I], slik at den henger ned i vannet. Der lar jeg den stå lenge nok til at jeg er sikker på at temperaturen nå er den samme i boksen som i akvariet yngelen skal over i. Deretter tar jeg med jevne mellomrom litt vann fra det nye akvariet opp i boksen, slik at yngelen sakte venner seg til nytt vann. Det er på samme måte som man akklimatiserer ny fisk, bare at man må være enda mer tålmodig og bruke lengre tid. Til slutt slippes yngelen ut av boksen.



I mangel av en slik boks tar jeg de opp i en liten boks å akklimatiserer de der .Men det tar så himla lang tid ihvertfall fra 7,1 i ph til 6,4 .
Tror nesten jeg må få tak i en sånn boks ,virker veldig greit selv om det ikke formisker tiden Nå løper jeg med vann fra ett rom til et annet hver gang jeg tilsett litt nytt
Sølvi Gullaksen
Mona har forklart det på en god måte her i tråden men fant den ikke igjen akkurat nå .


Jeg fant innlegget, det er her (side 4 i tråden din)
Jeg trodde ikke jeg hadde bruk for en slik boks før jeg anskaffet en. Isboksfanatiker som jeg er, mente jeg at isbokser fungerte strålende. Men så kjøpte jeg en slik boks for å bruke til å lage en DIY overrenningsboks. Siden jeg ikke hadde (og fortsatt ikke har) alle delene til å lage overrenningsboksen, tenkte jeg at jeg i mellomtiden kunne bruke denne boksen til det den er laget for. Og vips, så var jeg blitt avhengig av den, og måtte kjøpe en ny en til å lage overrenningsboksen. Det jeg liker med den jeg har (som er kjøpt hos Tropefisk), er at den har et lokk. Det er mer enn nok fisk som elsker å hoppe ut av vannet, og da er det greit å ha noe som stopper dem.
mona o
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Mona har forklart det på en god måte her i tråden men fant den ikke igjen akkurat nå .


Jeg fant innlegget, det er her (side 4 i tråden din)


Der var den sannelig ,takk skal du ha ,


Er ellers litt treig innimellom ,kan jo selvfølgelig ta boksen in på det andre rommet ,dunk dunk
Ser man det ja, men det var en grei forklaring du og hadde Sølvi, det er sterbai eg har oppdrett på det er vel 30-40 yngel. Ph skal være grei men tempen er 2 grade forskjell så eg får smøre meg med tolmodighet.
Bare å ta tiden til hjelp ja. Lykke til med yngelen ,Sterbai er en av mine favoritter,nydelig cory
Litt kry i dag
Fikk nettopp Norsk Akvarieblad i posten og der sto det at mitt førstegangsoppdrett på Corydoras sp.Green laser var blitt godkjent hos NAF .
Så nå har jeg 2 førstegangsoppdrett ,har jo et på C. Kanei også. Ikke at det betyr så allverden men gøy likevel


Legger ved noen bilder av de siste sp.blackyngelen,det kryr godt i denne boksen. Prøvde å telle på bilde hvor mange det var ,men det er ikke så enkelt ,det går trill rundt i hodet mitt når jeg forsøker . men tror jeg kom til 160 stk.

Gratulerer, Sølvi Sånt er jo litt ekstra morsomt!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap