Sølvi sine coryer og litt til :) (side 174)

Ja dette med skyhet kan selvfølgelig være forskjellig selv om det er samme art. Enkelte ganger har det hjulpet å flytte de til et annet kar som de kanskje følte seg mer trygg i . I selskapskarene sammen med andre fisker i er coryene hos meg også mye mer i aktivitet uten skyhet. Dette har jeg spesielt merket med skye arter jeg har eller har hatt.

I kveld er de faktisk i ferd med å livne til og fyker omkring ,utrolig flotte med den mørke bunnfargen og de gullglitrene spettene

Oiaène er i full gang med egglegging igjen og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med de. Sist lot jeg de få som var befruktet være i karet ,men har ikke sett noen yngel så mulig jeg plukker noen i morgen. Litt merkelig egentlig for tidliger dukket det stadig vekk opp småttiser i foreldrekaret ,men mulig de har fåt smaken på nyfødte yngel etterhvert ,ikke vet jeg.

Ble ikke så mange befruktete egg denne gangen heller så lot de være ,men de er i gang igjen i kveld så da er det bare å se om disse blir bedre.

C126 er forresten i leksmodus i kveld ,blir spennende om det skjer noe mer .
Uansett artig å se hvordan hannene suser etter hunnene i full fart
Noen bilder av det nye hjemmet deres.
På det nederste bilde kan man se at de har hatt det travelt med å lage en sandrenne
Dette karet på kjøkkenet er forresten det karet jeg strever mest med å få til brukbare bilder av .Det blir aldri bra og gjengir ikke hvordan det ser ut i det hele tatt ,men det får stå sin prøve



[External Image]



[External Image]

[External Image]
Og eggene er bitte små

[External Image]
c126 er jo ikke så store. men c pygmaeus har digre egg i forhold til størrelsen.. til gjengjeld legger de bare noen få av gangen :p
Ja det har jo litt å si hvor mange de legger av gangen selvfølgelig ,disse legger visst veldig mange så da må de kanskje bli litt små da.

Ser det er endel ubefruktete ,men samtidig ganske mange fine egg

Føreløpig har jeg samlet noen blader med egg på i et fødekar som da er i foreldrekaret. Er i tankeboksen for videre handling
Artig at de lekte så kjapt etter at du fikk disse... Sånn det skal være!
Ja ikke sant , kjempeartig

Nå blir det spennende om jeg får de til å leve opp.

Det er endel egg igjen i foreldrekaret,tenkte jeg skulle se om de spiser egg og om det evt. er mulig å få yngel til å vokse opp her. Foeløpig har de ikke brydd seg om å spise egg så det lover jeg godt
Jammen er de flittige disse coryene ,er i gang igjen nå

Prøver fortvilt å få tatt noen bilder av de ,men det er ikke lett alts, men må vel klare noen en eller annen gang
De er ganske flink med å ikke spise sine egne egg og yngel. Uansett hvor mange egg jeg plukker så er det alltid noen som klekkes og vokser opp i lekskaret. Er jo ikke alltid like lett å finne alle eggene...
Nei det er helt sikkert ,noen egg er og plassert helt bak i karet der jeg ikke når de.

Men det er jo oppløftende å høre at de ikke spiser egg og yngel da ,slikt liker jeg å høre


Vurderer å ta ut et Bettapar fra karet sitt og hive de ned i 222 literen ,for da kan jeg ta eggene over i dette karet. Her er det overgrodd med fersksvannstang og dermed mulig å finne litt knask å spise på.

Er jo snart ferie og de blir dermed ikke dullet med når matmor ikke er hjemme.
Heldigvis får vi hunde og fiskepasser boende i huset ,men det blir ikke det samme matstellet likevel. Så får bare gjøre det beste ut av det og håpe det går bra likevel.
Da har endel egg kommet over i et eget kar ,foreløpig fremdeles i fødekaret så jeg kan ha litt oversikt over de. Har sett et par nyklekkete yngel og jøye meg ,de var mikroskopisk små. Kan ikke være store størrelsen på foret til disse,må bli noe støvlignende greier. Får satse på mikrorganismer i tangen
Et par bilder selv om de ikke er så god.

[External Image]

[External Image]
Er fremdeles liv i den lille L-010A-yngelen
Den har nå fått komme over i karet til oiapoquensisene og ser ut til å trives der.

[External Image]
Ja, en godt "innkjørt" klump med ferskvannstang eller mose er bra til de nyklekkete C126ene. Jeg har også fått opp kull kun på finknust TabiMin og avskallet artemia. Hvis du har noen eplesnegler kan du jo hive de oppi siden de porduserer infusorier. De er veldig små ganske lenge så plutselig skyter de fart i veksten. Har mange ganger trodd at de ike har klart seg, men så har jeg bare fortsatt å fôre moderat og vips kryr det av dem noen uker etter.

Artig med den L010a yngelen. Håper mine 2-3 gjenlevende representerer begge kjønn. Skjønner ikke hvordan tre av dem har klart å hoppe ut av karet, de deler kun kar med Ancistrus Claro so det er ikke så mye som kan skremme dem...
En klump kan man godt si det er ,den fyller hele karet omtrent he he .
eplesnegler har jeg ikke ,kun jegersnegler ,vet ikke om de gjør samme nytten ?

Slipper de ut av fødeboksen når de har mistet plommesekken,hvis jeg klarer å se det da
Blir iallefall spennende å se om jeg klare å få de til å leve opp.

Trodde ikke disse mallene 010a hoppet da ,var karet uten dekkglass?

Selv mistet jeg en av mine i fjor sommer mens jeg var på ferie ,aner ikke hva som skjedde der. Så har nå 2 hunner og en han igjen, får håpe du har begge kjønn igjen .



Nei, har dessverre ikke heldekkende dekkglass, må ha litt åpning til autovanningen og der klarte de å snike seg ut... Sikkert bra med action i karet den dagen.

Ble ellers tipset av Haakon i går om at L010a ikke er en Rineloricaria art allikevel, riktig navn er Leliella sp. L010a - så da vet vi det.
Ja det kan virke som om de har hatt det livlig da ja

Men om navnet er endret til Leliella sp. L010a så er det vel fremdeles uvisst om det er en hybrid eller har det dukket opp nye opplysninger ?
Tror vi skal sette Haakon i gang med å undersøke dette. Jeg har igså hørt at deg er to varianter en hybrid og en ekte, men så har jeg også hørt at det fantes kun 1 naturlig som krysset med hybrid. Så hva skal man da tenke. Vi satser på at Haakon gjør oss litt klokere i løpet av sommeren.
Vi får satse på at Haakon finner ut av dette ja
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap