Sølvi sine coryer og litt til :) (side 18)

Takk skal du ha Mona , muntrer litt opp ja ,spesiellt siden det har vært så trasig i det siste.
Inaktiv bruker
Gratulerer med førstegangsoppdrett Sølvi Leste det nettopp, selv om jeg jo visste det fra før da Moro å få det bekreftet. Mine grønne er fortsatt på oppfetningskur etter karanteneopphold. Ikke det at de er tynne, men liker å få de i god kondisjon uansett etter en "avlusningskur". Bort med parasitter og inn med masse god mat hehe.

Håper det er slutt på sykdom blant yngelen din nå.
Takk skal du ha Torill
Sliter nok ellers fremdeles med sykdom ,oppdager stadig nye med symtomer dessverre så litt frafall blir det. Så nå er det sånn at jeg er glad for hver frisk yngel jeg ser. Forsøker å plukke ut de med bøyde haler og samle de i et kar så har jeg litt mer oversikt. Om det har noe hensikt vet jeg ikke ,føler bare at det kan hindre videre smitte på de andre. De bittesmå sp.black som kom oppi 110 literen ser fremdeles fin ut og klarer seg fint i det "store" karet .Har begynt å sortere ut de største(av de yngste) green laser yngelene som ikke har symtomer for å ta de over i 110 literen også.

Var inne å kikke på profilen din ,utrolig flotte kar og fisker du har

Siden du nevner at dine har vært/er i karantenekar ,har du hatt sykdom på dine grønne også eller er det bare for sikkerhets skyld?
Inaktiv bruker
Sølvi Gullaksen
Siden du nevner at dine har vært/er i karantenekar ,har du hatt sykdom på dine grønne også eller er det bare for sikkerhets skyld?


Det var kun for sikkerhets skyld. Innbiller meg at viltfanget fisk kan dra med seg smitte i form av parasitter. I og med at de skulle gå sammen med coryer jeg hadde fra før, tok jeg ikke sjansen på å sette de sammen med en gang. Brukte PraziPro fra RMD.

Jeg var jo veldig uheldig med den første gruppen jeg hadde (som nevnt i innlegg 65 i tråden din), men det skal vel mye til at det skjer to ganger. Disse ser iallefall friske og raske ut

Det som er litt merkelig er at adolfoiene fortsetter å leke og legge egg som før de grønne flyttet inn. Trodde egentlig det skulle bli en stopp når de fikk "romkamerater", men det bryr de seg tydeligvis ikke om.


Ok da så ,det skulle vel ellers være maks uflaks hvis det skulle skje en gang til ja, så håper du lykkes med de nå og snart får yngel på de

Jeg har nylig flyttet min red/gold lasere(CW 010) sammen med Sterbaiene, så da er det jo et håp for være like heldig som deg med hensyn til videre egglegging
Var på klubbmøte i går og hva skjedde da ? Jo det kom noen coryer på auksjonen som ikke selger visste navnet på .Ble selvfølgelig så nysgjerrig at jeg bare måtte kjøpe dem ,snakk om å redusere på antall fisker

Håper å finne ut av hvilken type det er ,de var ihverfall fine . Muligens er det
C. melanistius brevirostris eller C. brevirostris ,er ikke lett å finne ut av alle disse artene.
Inaktiv bruker
Der har du fått deg en nydelig cory. Gratulerer med dem Synes de lignet mest på Corydoras melanistius når jeg kikket på bildene i basen her. Men det er vanskelig å si. Finnes jo så mange med lignende mønster.
Takk skal du ha ,er godt fornøyd med de ja ,men nå bør det ikke dukke opp flere fristende fisker

Synes og de ligner mest på melanistius men det er så små forskjeller på de at en kan bli tullete .Synes den mønsterløse hale kanskje blir den letteste måten å skille den fra andre på.Vet hvem som solgte de opprinnelig så er fristet til å sende han en mail for å få en bekreftelse på hvilken art det er .
Er visst på tide med en oppdatering ser det ut for .Har vært sløv i det siste og ikke har det vært så mye oppløftende å fortelle heller

Tok jo en sjanse på å ta de små sp.black over i 110 literen og det så ut til å gå bra.Men pga.masse eikeløv i karet fikk jeg jo ikke noe oversikt over de .
Så da jeg fikk problemer med for lav ph tok jeg eikebladene ut av karet og da så jeg at det hadde forsvunnet ganske så mange.

Grunnen er jeg ikke sikker på ,de kan ha gått i pumpen og det kan være de ikke har tålt medisineringen i karet.

Har nemlig medisinert dette karet + de 2 små karene med syke fisker på nytt med Wormer plus.De to små karene har fått 2 omganger på direkten og nå ser det ut til at de begynner å komme seg. Tror det bare er noen få som ikke har reagert så positivt som ønskelig. Så nå venter jeg på Maracyn som skal ta evt. bakteriell infeksjon for å være på den sikre siden.Håper det kommer snart da medisineringen med W.P. snart er over og det hadde vært kjekkt å kunne begynne med denne direkte etterpå.
Det gikk jo fint med Mona sine ,så nå er jeg litt mer optimistisk på at det skal gå bra med de resterende.

Har og hatt endel frafall med de yngste sp.black ynglene,de har vel passert 2 uker nå .De fleste ,er vel nede i 80 stk. nå, går i en bbt og det har fungert fint.Men i det siste har det vært flere og flere frafall. De ser tynne ut og virker ikke som om de vil ta til seg mat skikkelig. Håper jeg ikke forer for lite ,er jo så vanskelig med så lite kar og mange yngel. Er jo lett og overfore og det er jo heller ikke bra.Så er litt usikker på hva jeg skal gjøre med disse?
Ca. 10 stk.ble tidligere lyttet over i en litt større tank med sand og pumpe og disse er betydelig større enn de i bbt så vurderer og flytte resten over også.

Ellers fikk jeg en gledelig overraskelse i går. Gikk forbi karet til de voksne sp. black og der så jeg en liten cory yngel Hadde jo hele tiden håpet at det skulle overleve noen i foreldrekaret ,det er jo tett med javamose i det og dermed gode gjemmesteder. Men ikke om det dukket opp noen
Så da jeg så denne små tassen ble jeg veldig glad,kan jo håpe på flere

Den må jo ellers være en hardhaus for jeg har hatt flere store vannbytter her uten å tenke på hverken temperatur eller ph.

De største/eldste green laserne er blitt store og flotte nå .De vokser fort synes jeg, ihvertfall i forhold til sp.black,de vokser seint de


Sølvi Gullaksen
Det gikk jo fint med Mona sine ,så nå er jeg litt mer optimistisk på at det skal gå bra med de resterende.


Det er fremdeles noe å ta tak i hos meg, jeg har ikke erklært karene friskmeldt 100%.

Jeg bestemte meg for å ta en ny runde med antibakteriell medisin igår, fordi det er 3 eller 4 stk i Green Laser yngelkaret som ikke helt vil bli bra og slutte med den finneklemmingen sin. Men de har pussig nok begynt å legge på seg, så noe har skjedd tross alt. I 85 literen med mest C. metae yngel er det stort sett veldig bra nå, det er ikke mulig å se noen som er rammet. Men vent litt, det er èn, en bitteliten flis, som ikke er bra. Jeg vet ikke hvilken art det er engang :p Så liten er den. Men pilespissen på halen ser jeg.
128 literen er så godt som bra nå, jeg har problemer med å finne den ene hannen som var rammet. Jeg valgte derfor å ikke dosere Maracyn Plus der nå, men jeg har ikke friskmeldt han helt. Han har fremdeles veldig tynn kropp, og jeg klarer ikke helt å være sikker.

Jeg bruker Maracyn Plus i denne omgangen. Begynte doseringen i går, og det skal gis dag 1, dag 3 og dag 5. Maracyn Plus skal være en kombinasjon av den vanlige Maracyn (nr en) og Maracyn II. Det beste med denne varianten av Maracyn, er at den er flytende og på flaske, og betraktelig mindre styr å dosere (Maracyn Two er pulver, delt opp i sølvfolieposer som må klippes opp og må blandes ut først).

Jeg vet at Tender liker best å kjøre de to separat i pulverform, fordi han stoler ikke helt på kombi-preparater. Men jeg får se hva som skjer og er erfaringene bare gode, så kan jeg anbefale den (eller ikke) senere


Flaska ser sånn ut:
[External Image]
Ok ,nå har jeg bestillt både 1 og 2, så får teste de denne gangen.Men klart det blir lettere med flytende. Ser ellers ut til at det måtte 2 omganger til på direkten med Wormeren for at det skulle gjøre skikkelig utslag, så jeg har nok stoppet for tidlig de andre gangene. Er såååå lei av å studere haler nå
Ser jo på de yngste sp.black yngelene med lupe, men så langt kan jeg ikke se noe på de puuuh selv om det tydeligvis skjer noe med de og for øyeblikket

Håper ting kommer i gjenge igjen snart så det går an å bare kose seg med fiskene og ikke bare bekymre seg .
Hvordan påvirker maracynen filterbakteriene, og hvor får man kjøpt den? Jeg kunne tenke meg å ha den i fiskeapoteket mitt, sånn i tilfelle.
Sender deg en email istedet, Inger Anne - husk at det er egentlig ikke tillatt

Tender har brukt dette gjentatte ganger, Maracyn 1 og 2, uten at det har påvirket noen filterbakterier. Det står også i bruksanv. på produktene at de er testet mot kjente typer av nitrifikasjonsbakterier og at de ikke har funnet at medisinen påvirker disse.
Etter mye tenking frem og tilbake ,er bestemmelsen gjort ,180 liters saltvannskaret blir lagt ned og omgjort til ferskvann igjen.Dette var ingen lett bestemmelse å ta ,men føler at det ikke har fått den oppfølgingen som det fortjener.Vi har mest konsentrert oss om 343 literen i det siste. Så da er det bare å ta konsekvensene av dette.Fiskene skal vi ta over i 343 literen men resten blir solgt.

Så nå må jeg finne ut hva dette karet skal brukes til. Det står i hallen og blir da et blikkfang med det samme en kommer inn gatedøren.Så det bør se litt fint og litt spenende ut ,blir vel sør-amerikansk, men det er vel ikke noe bombe

Må videre finne ut hvilken pumpe som skal brukes ,tenkte på en utvendig pumpe som er lett å betjene ,som selv mor kan klare det opplegg
Så det store sjarmtrollet, salariasen, skal flytte opp én etasje? Hva annet var det du hadde i det karet? Jeg husker bare salariasen, som sjarmerte meg fullstendig i senk.
Det skal den ja ,den er blitt så tykk og feit av å gå med så få innbyggere .Så tror han har godt av å få litt konkurranse om maten Ellers så går det en six-liner Wrasser (en gyltefisk) 2 firefish decora , 2 pepper myntereker og 2 eremittkreps.Eremittkrepsene skal ikke være med opp ,de skal selges da de ikke er så snille med hardkoraller når de blir store. Den ene har forresten byttet hus nylig og går nå rundt med et grønt stjernepolypp-tak på seg
I går kom Maracyn 1 og 2 så de to småkarene fikk sin første dose i går. De fleste har hatt god effekt av dobbel dose Wormer plus men ikke alle. Så nå håper jeg dette hjelper.
110 literen har jeg ikke fått medisinert ennå.Må ta et godt vannbytte først og siden ph er mye lavere her, så tar det tid å få den senket. Må bare skaffe meg noe ph senkende middel ,tar altfor lang tid med eikeblader og torv.
Oi,oi ,oppdaget prluselig at pumpen i 110 literen var stoppet iiiik.
Satt meg ned for å studere disse små da jeg ble ops på at det var så rolig i vannoverflaten og ganske riktig der var ingen pumpe på.Ang. vis har den ikke vært på siden i går kveld da jeg ved en feiltagelse tok av denne istedenfor en annen pumpe. Satte den jo igang med en gang men det har tydeligvis vært noe galt ,sikkert impelleren.Den har det innimellom med å henge seg opp og må hjelpes igang igjen. Dette hjalp dessverre ikke i dag ,så nå var gode råd dyre og så nå rett før jeg skal på jobb
Hentet en gammel Fluval3 fra eplesneglekaret så hadde heldigvis en innkjørt pumpe gående.Men stakkers eplisene ,de må være uten.
Tok ut filtrene og skylte de i akvarievann men spørs om det er nok,burde kanskje ta ut filterboksen helt ?
Så nå mååååå jeg bare få tak i noe som senker ph for det blir vel mest sannsynlig behov for vannbytter i den nærmeste tid.
Får se om jeg rekker å stikke innom den lokale zoobutikken før jeg begynner men det er vel lite trolig at de har noe sånt.Samtidig høre om de har en impeller til meg ,dette er mer sannsynlig. Stresser nå ja .....
I går var absolutt ikke en god dag.Først dette med pumpen som sviktet og jeg måtte på jobb like etterpå.Fikk ikke tak i impeller, men fikk tak i noe Sera minus til å senke ph. Det var jeg veldig glad for ,for da jeg kom hjem var det noen coryer som slet .Så da var det bare å sette igang å tilpasse vann,hadde tatt vann i flere bøtter dagen før heldigvis.
Midt oppi dette hadde vi besøk av en som skulle kjøpe levende stein av oss så ting gikk litt på høgg og belegg. Men fikk da byttet en god del tilslutt og det virket som de kviknet litt til.
Men da jeg skulle se til de minste sp.black yngelen som går i bbtèn .så ble jeg totalt utslått ,det vrivlet av døde yngel ,telte over 50 stk. Det var så fortvilende at jeg kunne skrike høyt,gjorde ikke det da, men det gikk litt utover de andre her i huset.
Jeg datt totalt i hop Antagelig har jeg foret for mye ,men synes de var så små i forhold til sine søsken i en innredet tank at jeg var redd for de fikk for lite mat. Nei,tror ikke denne metoden er noe for meg ,har vært så nøye med rengjøring som det går an så tror ikke det har noe med saken å gjøre. I allefall ,de resterende yngel tok jeg opp i til de andre,men nå er det jammen ikke mange igjen. Lurer på hva det er med meg og disse svarte?
Nå er det sånn at jeg nesten mister lysten på oppdrett av de , stakkers små

Litt hyggeligere er det å se at de syke fiskene ser ut til å komme seg. I 110 literen som fikk nok et stort vannbytte i dag (tok ut filtermattene) har jeg medisinert med en ny dose Wormwe pluss for å være helt sikker på at det ikke er parasitter igjen. Dette gjorde jeg i de 2 små karene og det ser ut til å ha god effekt . Etter den er ferdig neste fredag skal de så få Maracyn.
I dag er 3 dagen med dette i de 2 små karene og nå begynner det å komme seg. De aller fleste ser helt fine ut men noen har litt smal hale ennå .ingen spisse haler bare ikke helt utfoldet.
Så litt bra skajer også heldigvis

Nå har saltvannsfiskene og rekene kommet opp i stuekaret og det ser ut til å fungere fint .Den ene Wrasseren er litt etter den andre men det hadde jeg regnet men,håper de roer seg og kan bli venner. De 2 Fire-fish decoraène forvant under steinene og har ikke vist seg siden.Men de er veldig sky hvis de ikke er trygg på omgivelsene så de blir vel vekke noen dager tenker jeg.

Men det ser stusslig ut i karet nede nå ,ingen fisk og ingen stein ,bare noen stein med koraller pluss en stor mykkorall og 2 eremittkreps .Men det går vel ikke så lang tid før det kommer noe nytt der tenker jeg
Åh Sølvi

Må sende deg en stor trøsteklem, ikke lett å si noe klokt med så mange døde corybarn. Du har en forferdelig uflaks med disse svarte, små for tiden! Håper det snart går i riktig retning for deg

Godt å lese at det er bedring i 110 literen i hvert fall, du får fokusere på det positive
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap