Sølvi sine coryer og litt til :) (side 180)

Ja satser på at det blir bedre når jeg har fått ryddet litt opp idiv. kar og får kontroll igjen.

Vil tro at det ikke er noe problem med å få oppdrett på disse guppyene ,de er friske og sunne og kommer fra en god stamme.

Foreløpig har jeg kun en hun og en han av de to typene,Panda og blue Mosckow så håper de formerer seg så jeg får en stor gruppe av de.
Har en annen type utstillings-guppy og ,blond,flerfarget med undersverd og disse har det blitt en god gruppe av nå.

Synes dette høres ut som fornuftige grep jeg. Og av og til må man jo lytte til kroppen sin også. Når den svikter og kanskje gjør det så og så ofte så må en jo bare innse at en har begrensninger og satse på noe som funker for en. Er veldig der du er, har ikke planer om å selge ut alt, bare få bort det som krever for mye jobb. Les 180 literen. Vi har aldri vært venner, coryene nekter å leke der så da er det vel flere fiender til karet enn venner da. Men jeg sier ikke nei til rundt 300 liter da. Mer enn 350 liter har jeg nok ikke plass til. Men tanken er jo at jeg må ha noe som fungerer og ser ok ut. Noe det ikke er nå. Så det høres jo ut som vi har det likt. Jeg har heller ikke ktr over det karet. Var ganske uten ktr i de andre også, men føler jeg kom på bane nå etter litt rydding etc. Dvs jeg må jo flytte litt på resten av paleatusen min så jeg får de bort fra fienden vår, 180 literen. Men føler vi er ganske på bane igjen. Med bare små grep eller vite at grep kommer. Det tror jeg også er viktig. Fått pris på nytt akvarie har jeg også så jeg sitter å tenker litt

Men likte tanken på guppy igjen, kanskje jeg også skulle prøve det. Får se hva jeg ender med tenker jeg. Godt å få litt tips underveis.
Foreløpig føler jeg meg helt matt med tanke på det som skal gjøres i tiden fremover så det vil nok ta litt tid.
Har lagt ut annonser på noen av fiskene som må ut og det blir vel kanskje flere etterhvert. Noen fisker skal avleveres på fredag og jeg gruer meg allerede til å begynne å fange fisk

Er bare nodt til å stålsette meg og ta en ting om gangen ellers blir jeg helt sprø.

Så nå tenkte jeg meg en liten tur med hunden for å lufte hodet litt og så er det et par kar jeg er nødt til å ta vannbytte på.

I det ene langkaret som står på pc/soverommet sliter jeg skikkelig med grønne trådalger .Så nå har jeg mørklagt det i flere dager og foret minimalt i håp om at det skal hjelpe. Ser det har minket så tar et vannbytte i kveld og fortsetter med mårklegging og lite mat.
Det kommer nok av for mye sollys nå som solen står lavt om morgenen og jeg ikke noe å trekke for vinduet. Ja og så er jeg jo veldig raus med foring da

Bare for å ha noe koseligere å gjøre så legger jeg ut noen bilder

Nye bilder av Panda-guppyene som ikke er de letteste å ta bilder av pluss de tre vifterekene mine som for en gangs skyld satt samlet ,artige dyr.

[External Image]

[External Image]

[External Image]



Moscow-hannen er fremdeles sky så får ikke tatt bilde av han ,skjønner ikke hva det kommer av.
Ja og så måååå jeg bare ta med bildet av vovsen der et av barnebarna har pyntet henne. Tror ikke hun var så veldig fornøyd selv da ,men veldig søt

[External Image]
I dag fant jeg egg i langkaret i stuen der C-121 og Eques går , men de ser ubefruktet ut ale sammen dessverre.
Er nok C-121 som har begynt sin sesong igjen . Det har vært full stopp veldig lenge nå så det hadde vært kjekkt med småttiser igjen. Men først må de jo klare å levere befruktete egg naturligvis
Tenkte å ta meg sammen i dag med å begynne å flytte coryer,da jeg allikevel skulle fange 3 stk. Pandaer som skal selges i 222 literen. Ville fange sp.black for å ta de over i langkaret sammen med Weitzmaniene og da ta CW023 ned i det karet.
Klarte å fange 2 Pandaer pluss de svarte, problemet ble da CW-023.
Fanget 2 stk. etter mye om å men ,men resten fant jeg ikke. Hvor i alledager har de forsvunnet hen ,det skulle da være 6 stk.
Disse er forferdelig rask til å bykse ut av karet når det står uten dekkglass,men jeg var der jo hele tiden omtrent. Hørte og så et plask og sjekket da med en gang om det var en som hadde hoppet ut. Men nei,har ransaket hele rommet ,men ingen orange lasere
Nå har jeg tatt på igjen dekkglass og foret for å se om de kommer frem. Kan ikke forstå annet en at de må ha gjemt seg et helt utrolig lurt sted.
Må bare krysse fingrene for det ,ble helt fortvilet her i dag.

Så nå sitter jeg med to kar som det ser ut til å hatt vært ras i pluss manglende fisker og en Panda jeg ikke har fått fanget. Bra dag dette her ja, nå finner jeg frem en bok å lese i for å få tankene på noe annet . Så får jeg sjekke innimellom om de dukker opp igjen.
Ååh, det er så lite motiverende når ting ender opp med å se helt på tverra ut i akvarier, og spesielt når man blir litt stressa over slike ting som å ikke vite om de lever osv. Husj!

Forhåpentligvis har de bare gjemt seg veldig godt. Vet selv fisk har gjemt seg i helt tomme kar med bare sand, og jeg sitter der som en tufs og ikke finner de, hehe.

Ja jeg har opplevd at coryer har gravd seg helt ned i sanden ved fanging ,så de er flinke sånn sett.
Men ser fremdeles ikke tegn til de

At karene ser tragisk ut nå er heller ikke kjekkt,planter har jo grodd seg til og når disse blir dratt opp så er det vanskelig å få det til å se pent ut igjen.

Så må nok rydde opp endel når jeg finner motivasjonen igjen.
Uff, nå blir jeg lei meg. Dette var da veldig til nedtur på nedtur for deg. Men om det er noe trøst, mine paleatuser har lært seg å grave seg ned i sanden. Og dumme fiskene, la jo rota ned og så ikke noe, der lå det en og nå har den merke i hodet. Kremt, den legger egg i sitt nye kar, som er mye mindre. Dog, har gitt opp å fange resten av paleatusene i 180 literen, det skal være 5-6 stykker der, men jeg klarer ikke. For når jeg kommer nedi er det bare tetraene mine jeg ser! Ikke EN cory og jeg så dem før hoven kom. Det blir nok prosjekt for mannen til helgen. Om han vil eller ikke. For dette er ikke kult! Så skjønner frustrasjonen din veldig godt.

De guppyene er utrolig lekkre! Er egentlig misunnelig på deg for dem. Vurderer å kjøpe guppy igjen, har jo lenge hatt lyst på og nå har det kommet en del fine hos Dahls i alle fall. Sukk, men får ikke bestemt meg for hvem kar så får nok tenke. Frister jo med reker også, noe annet enn jeg har. Men begynner vel å bli for kaldt til å sende nå? Kanskje med heat, men har aldri gjort det og usikker på om jeg vil det.

Høres ut som at du trenger en skikkelig klem. Og du, du har flinke barnebarn og snill hund. Min ene hadde nok fonni seg i det ja, men den andre ville nok rista og styra fælt I alle fall etter de var ferdige Så det var en snill tass av en voffs du hadde der. Om man liker det eller ikke betyr jo særdeles lite så klart Antar matmor redda fra dette etter hvert :P
Blehh, ja noe at det kjedeligste (foruten sykdom og fiskedød osv) må være når man napper opp planter og alt blir bare krøll og grums oppi der, og man får det liksom aldri "helt likt" slik det var. Så ser man bilder av andres kar og bare grrrrrrr misunnelse, haha. Huff, jeg føler med deg. Vet hvor lite gøy det er. Sitter selv nå faktisk og fortsatt erger meg litt over utseende på 110literen. Jeg vil at det skal bugne over av javabregner. Men jeg må ha flere røtter og de er så kostbare her, og ingen har passe former. Bare sånne slintrer og kubber.

Noen gang syns jeg det hjelper litt å slå av lyset i akvariet et par dager, å bare "glemme" det littegrann. Så får man tenkt litt på det inni bakhodet og plutselig bare BAMM så har man masse motivasjon og nye ideer
Takk for klemmen tvillingmamma ,trengte den

Er virkelig litt deppa nå.

Synd du ikke bor i Vestfold siden Erik Rune Larsen skal ha foredrag der og nok har med seg flotte utstillingsguppyer. Det var fra han jeg fikk mine da han hadde foredrag der.

Når det gjelder vovsen så finner hun seg i det aller meste, uansett hva en gjør med henne ,utrolig flink sånn


Og ja ,Grapejuice ,det er ikke det minste morsomt . Tok å røsket ut de fleste plantene i 222-literen ,kun 2 digre sverdpalnter fikk stå igjen.

Ser litt tomt ut akkurat nå ,men orket ikke å forsøke å få plantene til å se fine ut etterpå. Kanskje noen nye planter gjør susen,bare så synd at det er litt kaldt å få tilsendt nå.

Men den nye nærbutikken "Dreamaquarium " http://butikk.dreamaquarium.no/

skal få inn masse spennende planter om 2-3 uker så venter kanskje til da.



Ooh, den har jeg ikke hørt om før! ååh de hadde fne priser på fisk! :-s

Jeg kjøper masse planter på AquaticMagiv over Ebay. Det er så latterlig billig der, og kjempefin kvalitet. Javabregnene deres trives godt hos meg og vokser så det suser. De har mye cryptocoryne og moser også. Kanskje mest moser. Catappa selger de kjempebillig også. Tror jeg skal kjøpe inn litt nå før det blir alt for kaldt

Må sjekke den opp

Men det begynner vel å bli vel kaldt til å sende nå ?
Ja, jo forsåvidt. Vi har frost her om nettene nå de siste dagene - men jeg har bestilt planter derifra midt på vinterstid også og det har gått bra. Nå troor jeg det var mose jeg bestilte den gangen, og plantene blir pakket veldig "tørt" så det er ikke så mye vann som blir kaldt heller. Den mosen tok sin tid før den helt kom seg - men den ble veldig kraftig og fin - vokste som et ugress når den endelig fikk fart. Men mye av plantene der koster sånn 20 kr og ofte med gratis frakt så det er liksom ikke heeelt krise om det er frosset og kaldt når det ankommer. Er man heldig får man liv i plantene igjen uansett
Kommer nok til å prøve å bestille noe derfra tenker jeg .
Kom i skade for å glemme et 12-liters rekekar på nordvendt terrasse til etter første nattefrost. Powerhead som passer i slikt avgir ikke noe helt fryktelig med varme og varmekolbe er det ikke plass til, men det fikk uforskammet bra! Flyteplantene som stakk over kanten fikk litt frostskade, men alle stiklinger av Echinodorus og Cryptocoryne har kommet til hektene igjen og rekene har fått tilbake fargen. Og nå kom jeg på at det står en bøtte med røtter og bregner der også, den tror jeg kanskje ikke skal stå der mer...
I fjord vinter bestilte jeg planter fra akvariekjelleren, ventet til det var hele -10 til -15 grader. Det var null problem. Nesten ikke vann på dem, null frostskade etc. De pakket veldig godt. Snakka med dem når det var -30 ute og bestilte faktisk da, men det ble brått mildere så slapp å engste meg så mye. Kjempe fornøyd med forsendelsen og ikke minst pakkinga. Trodde det var minst et par sauser i esken. Ikke pga vekt, men pga mengde "ull" :P Så kan anbefalles.

Er så teit i engelsk at jeg tør ikke bestille fra verken eBay eller utlandet. Ser at Webzoo har noen planter også, men dyrere enn akvariekjelleren og det som er av intr står i lagerbeholdning 0 jo Og det har det gjort lenge
Linda W
Kom i skade for å glemme et 12-liters rekekar på nordvendt terrasse til etter første nattefrost. Powerhead som passer i slikt avgir ikke noe helt fryktelig med varme og varmekolbe er det ikke plass til, men det fikk uforskammet bra! Flyteplantene som stakk over kanten fikk litt frostskade, men alle stiklinger av Echinodorus og Cryptocoryne har kommet til hektene igjen og rekene har fått tilbake fargen. Og nå kom jeg på at det står en bøtte med røtter og bregner der også, den tror jeg kanskje ikke skal stå der mer...




He he ,kanskje en ide å ta den inn ja .
Utrolig at det gikk så bra både med planter og reker ,men tror ikke at det er noe en bør prøve seg på
Tvillingmamma80
I fjord vinter bestilte jeg planter fra akvariekjelleren, ventet til det var hele -10 til -15 grader. Det var null problem. Nesten ikke vann på dem, null frostskade etc. De pakket veldig godt. Snakka med dem når det var -30 ute og bestilte faktisk da, men det ble brått mildere så slapp å engste meg så mye. Kjempe fornøyd med forsendelsen og ikke minst pakkinga. Trodde det var minst et par sauser i esken. Ikke pga vekt, men pga mengde "ull" :P Så kan anbefalles. Er så teit i engelsk at jeg tør ikke bestille fra verken eBay eller utlandet. Ser at Webzoo har noen planter også, men dyrere enn akvariekjelleren og det som er av intr står i lagerbeholdning 0 jo :( Og det har det gjort lenge :(



Hvis de blir pakket med heatpack så vil det nok gå bra . Men tror jeg venter til Dream-aquarium får inn planter før jeg gjør noe mer.

Ser at AquaticMagic sin side ikke er oppegående for tiden,det står ihvertfall 0 på både planter og mose, kanskje de bare er midlertidig.



Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap