Sølvi sine coryer og litt til :) (side 181)

Se der ja ,i dag fungerte den ,i går kveld sto det bare 0 på alt ,takk skal du ha.
Sølvi Gullaksen
Synd du ikke bor i Vestfold siden Erik Rune Larsen skal ha foredrag der og nok har med seg flotte utstillingsguppyer. Det var fra han jeg fikk mine da han hadde foredrag der.


Ja det er sant. Kunne tenkt meg å vært der. Men det blir litt langt. Hadde kroppen vært venner med bilen hadde ting vært så mye lettere, men vi er ikke helt enig om å være venner (og bilen er god, bare kroppen som ikke liker å være venner med noen, ei heller sofaen min, senga etc)

Deg gikk litt fort før jeg dro på sykehuset i morges. Derfor hoppet jeg over det. Tenkte på det da jeg satt i bilen, men ville helst ha litt god tid for timen i dag. Med to barn kan være en prøvelse. Og glad for det, heisen stod og man måtte lete huset rundt etter ny heis, idiotisk lagt opp og jeg blir jo stresset. Men vi kom i mål og hjem igjen uten alt for store utskeielser.

*********

Skjønner null og nada av den der linka nettbutikken. Sikkert derfor jeg holder meg til å bestille fra Norge. Skulle ønske jeg kunne tatt sånn så enkelt. Fikk ikke heatpack, men ca en halv sau rundt pakka, og den var ikke kald. Så det funka det også gett. Altså, pakka mi i vinter. (ble rotete, men hodet er i ferd med å streike)
Hehe, kanskje de hadde opprydding i lagerstatus ellernoe, AquaticMagic - jeg var innom Ebaysiden igår ettermiddag og kikket etter javabregner og da var det fint ihvertfall.

Ebay er kjempelett å bestille ifra når man blir vant med det. Paypal er så herlig, nesten litt farlig. Man bare godtar og klikker ja, og vips er noe betalt og fikset. :P
Plussmedlem
Høres ut som om du har hatt noen mindre ålreite dager i det siste, ja! Ikke noe morsomt med sånne perioder i det hele tatt, selv om det er nærmest uunngåelig. Og gjerne blir det jo verre når det først er ille nok, da skjer typisk nok enda mer...

Kanskje er det lurt å ta denne "sjauen" nå hvis du likevel skal, så får vi håpe at du har tid og ork til å kose deg litt med akvariene og fiskene utover høsten og vinteren, Sølvi!

Du så ikke noe mer til de CW023-eksemplarene du manglet? Veldig trist om de har blitt borte, og det passet vel ikke bra i disse dager...

Man kan godt si det sånn Anders og gårsdagen var ikke bedre

Går i terapibad hver torsdag og det er noe jeg ser frem til da det er godt for kroppen min å bevege seg i oppvarmet vann. Men i går kom altså ikke bussen jeg skulle ta og tok en telefon til rutetelefonen. Der kunne de forteller at ruten var innstilt av ukjent årsak ,men jeg kunne ta en taxi og få pengene refundert.
Greit nok det ,men taxien kommer jo ikke på sekundet ,så da jeg kom frem dit jeg skulle så var det så liten tid igjen av timen min så ddet var bare å droppe den

Ble dermed gående i flere timer på senteret ,først for å handle litt og så få tak i noen gaver og så var det å vente på at mannen min skulle hente meg . Vi er ikke akkurat så godt vant med busstilbud her og uansett hadde jeg ikke orket å dra fullt i bæreposer med meg på bussen.

Så da jeg omsider kom hjem igjen var jeg helt gåen og ønsket bare å legge meg flat.

Men hadde jo noen flere fisker som skulle fanges ,deriblandt en Sae og en Garrafisk og disse skal jeg si er ikke lett å fange. Den siste Pandaen gikk forholdsvis lett denne gangen ,men de andre var helt ekstremt umulig. Følte meg som en skikkelig dyremishandler og var dårlig langt inn i margen.

Men de ble fanget til slutt og plassert i en plasttank for å videre bli pakket i dag. Nå står det altså en pose med div. fiskeposer i som jeg snart skal reise til byn for å levere.

Da jeg skulle fange disse fiskene så tok jeg ut røttene for at det skulle bli lettere. Disse plasserte jeg på høykant i en bøtte og plutselig hører jeg en lyd og et plopp. Ante meg nok hva det var ,det var selvfølgelig Ancistrusene som hadde klomholdt seg på toren

Nå gjorde ikke dette noe særlig,fylte vann i bøtta og gav den en kokosnøtthule å skulle seg i. Hadde jo annonse ute på denne og så håpet var at noen skulle vise sin interesse for den fort. Det gjorde det også ,den skal hentes i kveld eller lørdag så den får bli i bøtten enn så lenge.
Så litt flaks hadde jeg da siden jeg slapp å gå på fisketur en gang til

Men nå ser jegveldig frem til å komme meg hjem igjen og da tilbringe mesteparten av ettermiddagen / kvelden på sofaen.
Åh ersj, det hørtes skikkelig dritt ut, rett og slett! Jeg har ikke lappen selv, så jeg vet hvor inderlig tamt det kan være å måtte vente på busser som aldri kommer også. Spesielt gøy er det når det er -20 ute og man bare må stå og vente til neste buss. Eller vinter og sørpe. Tror jeg hater sørpe mer enn kulde!

Og å fange fisk når man har en dårlig dag er heller ikke noe gøy. Men til gjengeld kjennes det da kanskje ekstra godt når man får ligge på sofaen og slappe av/synes synd på seg selv, for det er absolutt lov!!

Ja det synes jeg og ,blir ike gjort så mye i kveld nei.

Hater vinter jeg og med alt det medfører av glatte veier ,sørpe osv. osv. .Reagerer mer og mer på mørke nå om høsten og vinteren og ,alt bli tungt å komme i gang med.


Glemte å svare deg Anders ang. de orange laserne . De har fremdeles ikke dukket opp så de blir vel et uløst mysterie.
Hadde håpet at de to som kom ned i 222-literen skulle la seg lett fange da jeg holdt på der i går. Men det gjorde de ikke og jeg ville ikke stresse de en gang til. Tanken var da å la de komme sammen med de små som går i en 54 litere. Men nå ser det ut til at det heller blir de små som må flytte ned når de har blitt litt større.
Hei Sølvi =)


Siden du har mye greie på cory, og har holdt på med disse lenge, så håper jeg at jeg kan stille deg et spm. Vi har fått yngel på metall-pansermalle, albino-varianten, og det jeg lurer på da, er om det er slik at alle blir albino, eller om noen kan ende opp med å ikke bli albino?

=)
Nå har jeg aldri hatt albinoer da men vil jo tro at alle barna blir albinoer og . Har ikke hørt om noe annet ihvertfall . Forutsatt at de går alene i karet og ikke sammen med andre coryer.
Sølvi Gullaksen
Nå har jeg aldri hatt albinoer da men vil jo tro at alle barna blir albinoer og . Har ikke hørt om noe annet ihvertfall . Forutsatt at de går alene i karet og ikke sammen med andre coryer.


Ok. Takk for svar =) De går med andre coryer, men det var tydelig å se at det var 2 albinoer som parret seg og la egg.
Ok ,men det kan være skummelt med flere arter sammen ,spesielt hvis de tilhører samme gruppe eller ligner hverandre. Hvilke andre typer er det du har ?
Sølvi Gullaksen
Ok ,men det kan være skummelt med flere arter sammen ,spesielt hvis de tilhører samme gruppe eller ligner hverandre. Hvilke andre typer er det du har ?


(hadde, de ble gitt bort på onsdag)
Jeg har 2 metall-pansermaller (albino), og 4 "Corydoras breei". Yngelet er helt hvitt. Jeg vet jo egentlig ikke hva jeg skal gjøre videre med yngelet, men har lest om daglig vannbytte og generelt mye annet.
Det står masse på forumet om oppdrett av Corydoras så bruk søkefunsjonen og se om du ikke finner ut av det.
Noen bruker helt barbunntank i form av små plastbokser,andre breedingbokser og noen bruker egne yngelkar til dette bruk.

Men det finnes masse info her på nettet.


Vil ellers anbefale deg å kjøpe fler av disse da de helst vil være i støre grupper.
Troyas zoo har inne ganske mange nå forresten
Sølvi Gullaksen
Det står masse på forumet om oppdrett av Corydoras så bruk søkefunsjonen og se om du ikke finner ut av det. Noen bruker helt barbunntank i form av små plastbokser,andre breedingbokser og noen bruker egne yngelkar til dette bruk. Men det finnes masse info her på nettet. Vil ellers anbefale deg å kjøpe fler av disse da de helst vil være i støre grupper. Troyas zoo har inne ganske mange nå forresten ;)


=)

Har lest mye, men det og var en grunn til at jeg spurte deg, fordi jeg har skjønt at du skjønner corydoras =) Det som står på fiskebasen er ofte noe man må ta med en klype salt har jeg forstått. Da er det bedre å spørre "veteraner"

En venninne av meg opplevde å se et par corydorasyngel på ca 1cm svømmende i karet uten at hun visste at de hadde lagt egg. Så alt kommer vel an på.

Barbunntank er et annet navn for evt isboks? Yngelet bor i en 17 liter plastikk-tank nå, godt innkjørt av annet yngel i løpet av ca 6mnd.
Nå mente jeg ikke fiskebasen da ,men innlegg fra folk som har egne erfaringer på hvordan de dretter sine coryyngel og oppdrett fks. Mona O som har masse info om akkurat dette.

Jeg bruker som regel den enkleste måten da jeg ikke orker å styre med altfor mye med eget ,innkjørt kar og med egnet yngelsikker pumpe.

Yngel kan selvfølgelig dukke opp i karet til de voksne og det er noe jeg synes er veldig greit

Barbunntank er et annet navn for evt isboks? kan godt være det ja.
Yngelet bor i en 17 liter plastikk-tank nå, godt innkjørt av annet yngel i løpet av ca 6mnd. Usikker på hva du mener med det da,har du pumpe i dette karet ?
Sølvi Gullaksen
Nå mente jeg ikke fiskebasen da ,men innlegg fra folk som har egne erfaringer på hvordan de dretter sine coryyngel og oppdrett fks. Mona O som har masse info om akkurat dette. Jeg bruker som regel den enkleste måten da jeg ikke orker å styre med altfor mye med eget ,innkjørt kar og med egnet yngelsikker pumpe. Yngel kan selvfølgelig dukke opp i karet til de voksne og det er noe jeg synes er veldig greit :) Barbunntank er et annet navn for evt isboks? kan godt være det ja. Yngelet bor i en 17 liter plastikk-tank nå, godt innkjørt av annet yngel i løpet av ca 6mnd. Usikker på hva du mener med det da,har du pumpe i dette karet ?


Takker for svar =) Skal finne meg noe lesestoff om yngelet her inne =)

Jada, det er pumpe i 17-dunken. En helt vanlig innsug-pumpe, men har en strømpebukse festet stramt over innsuget og rundt så de ikke evt forsvinner inni.
I går lå Oiapoquensisene egg igjen ,virker som de er kommer i siget nå.
Men denne gangen skal jeg ikke plukke de da jeg har endel yngel av de i kjøkken-oppdrettskaret. Håpet er at de skal klare å vokse opp der de er ,de gjorde det jo før og har sett en liten tass der.
Adolfoiene la også egg for et par dager siden ,men her finner jeg de skjelden. Klarte å finne 3 stk. så de kom i en hov i yngelkaret . her får de være til de har klekket og til plommesekken er brukt opp. da slippes de ut i karet og dermed ute av syne på en stund. Har hatt et par egg fra de oppi der fra før og ,men aner jo ikke om de fremdeles er der.
Sånn blir det jo gjerne når en har et yngelkar med masse eikeløv og freskvannstang å gjemme seg under. Først når de har blitt litt større og modigere og er mer fremme får jeg oversikt over hva som er der.
Så det er litt skummelt og litt spennende på denne måten
Pleier eggene å klare seg når du bare legger de i en hov i yngelkaret? Tenker på sopp og sånt. (Hadde vært så bra om de gjorde det!)
Det kommer litt an på om det er enkle egg eller sammenklistrete egg. Når det er enkle egg så pleier det å gå bra ,men henger hover foran utblåset på pumpen slik at det blir litt sirkulasjon.
Hvis det er mange egg som sitter tett på blader eller lagt i klaser så er det litt verre.
Da trengs det mer sirkulasjon og evt. et par dråper med Esha 2000 for å forhindre sopp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap