Sølvi sine coryer og litt til :) (side 192)

Det er det ,skal bare ha tid og overskudd til det . Men skal gjøre så godt jeg kan ,cory-yngel er jo det jeg er veldig glad for da
Røde mygglarver er godt
Det synes både Coryer og jegersnegler



[External Image]

[External Image]
I dag har cory-ygnelen fått sitt første måltid med nyklekket artemia.Tok litt lenger tid på å klekke enn jeg er vant med, måtte finne et sted som det var varmt nok og det var ikke så enkelt.

Talte 36 stk. men mulig det er flere , herlig med bittesmå røde mager i alle fall

halvnebb
Er helt fasinert av halvnebbene ,de er bare så snodig. Landet et insekt på vannet i dag og jammen var de kjapp til å få tak i det.


[External Image]



[External Image]
Har prøvd div. ganger å ta bilder av Guaporene ,men de er ikke lette å få skikkelige bilder av. Legger likevel ut et par stk.de er veldig aktive og ikke mye bunnfisk selv om de er på bunnen her da


[External Image]

[External Image]
Kjempe kule cory's da Sølvi Har lyst på slike selv
Ja var veldig fornøyd med å få disse i hus
Har kun et par ,viltfanget da , så håper å kunne få oppdrett på disse en dag. Er visst ikke så mange som har de verken i Norge eller Danmark etter hva jeg forstår. Så kunne vært kjekkt om flere kunne fått glede av disse flotte coryene.
Åh, C. guapore....! De er så utrolig søte med sitt spesielle oppsyn og fjes

De hadde jeg en flokk av i en av 98 literne mine. Dyre i innkjøp var de, måtte renske pengekassa mi da jeg kjøpte de på Oslo City zoobutikken. Det var en av de få artene jeg har eid og hatt over litt tid som jeg IKKE fikk lek og yngel på, faktisk. De liker surt vann etter hva jeg har forstått. Så noen bilder fra Rio Guapore ved et fangssted av disse en gang, og vannet der var visst veldig surt. Kan dessverre ikke linke til det, men etter det antar jeg de er en av Coryene som liker veldig surt vann og type nedfallsløv og røtter (det var nedfalne trær i elva på bildet jeg så).

Tenk å reise til grenseelven selv, og fange en stoooor flokk med C. guapore!
Ja det hadde vært noe det Mona

Blir nok litt problematisk med det sure vannet da er ikke akkurat bløtt er (

Men il vel prøve finne ut noel urt en eller annen gang ,hadde jo vært gøy å få lek på de selvfølgelig . Så nå har jeg disse pluss Equesene å bryne meg på .

Talte 51 yngel i dag da jeg flyttet de med pipette fra en boks til en annen. røver den tungvindte måten denne gangen med rengjorte plastbokser og vannbytte 1-2 gg.om dagen. Artemiaklekkingen går bedre nå heldigvis så e fores godt)

Kommer nok ikke til å holde på så veldig lenge med disse vannbytte ,setter nok opp et lite kar med innkjørt ,yngelsikker pumpe oikke så lenge

Har fått et nytt kar i hus et 180 liters Juwle Vision kar . Var egentlig et feilkjøp da jeg skulle ha kjøpe et Rio skap til et kar som jeg hadde overtatt. I farten blinkset jeg og fikk et Vision istedenfor . Ble dyr i frakt returnere et , dermed betilte jeg Vision kar pluss det Rio skapet jeg egentlig skulle ha ;


Ser litt stusslig ut ennå ,plante må få litt tid til å gro seg tll.
Foreløpig gå det en og gjeng med Finneflekk- rasbora og stjernerasbora

Tenkte plantene skulle få feste seg litt før det kom Corydras oppi. Har ikke helt bestemt meg for hvilken art det skal bli enn
Her et dårlig bilde av det nye karet ,håper jeg får tatt et bedre en annen gang

Glemte bildet ;


[External Image]
Flyttet for noen dager siden yngelen over i et 20 liters kar med luftdrevent filter som jeg tilsatte masse filterguffe . Det begynte nemlig å bli litt frafall da de gikk i plastboksen så jeg fant ut at det var bedre å ha de i et kar med filter og sand i.
Muligheten til å følge med de på samme måten blir det jo ikke da nesten hele bunnen er dekket med javamose. Men det er i hvert fall en god gjeng som jeg kan se og med gode, runde artemiamager
Moro med egg men ja... det er mye yngelpleie med vannbytter etc.. Lykke til
Skal bli moro å se hvordan det går
Takk skal du ha

Er ikke så gale når en har kar med filter i ,verre når en holder på med disse bar bunn-boksene uten filter.

Foreløpig ser det veldig bra ut så håper det fortsetter.
Yngel
I dag er yngelene 3 uker gamle og vokser fint , bildet er tatt for noen dager siden så har blitt litt større nå ,ca. 1 cm nå[External Image]
Oppdaget heltilfeldig C-126 la egg i dag ,var egentlig på vei ut ,men måte bare plukke noen blader med egg på. Hvilke blader det var egg var ikke så vanskelig å finne,
det var bare å følge med hvor Venezuelanusen var .De var nemlig rå til å spise egg

Men fikk endel egg da,de legger utrolig mange egg når de setter i gang.

Problemet jeg har hatt med yngel fra disse er å få å smått nok for til de siden yngel er så bitte bitte små. Men sist gang klarte jeg å fore opp endel omsider da det viste seg at de klarte å få i seg nyklekket artemia.Så håper det går fint denne gang .
I kved begynte C-126- eggene å klekke ,moro å se de komme ut av egget og svømme ned på bunnen . Men blir fortsatt forskrekket over hvor pekyrende små de er.

Satser på at de vil klare å spise nyklekket artemia fra starten av.


Har satt opp et 25 liters kar med litt sand, masse javamose og et luftdrevet filter såkalt elefantfot hvor de også kan spise micro-organismer på .

Så får jeg bare se om det kan være en løsning på å fore opp disse.

Venezuelanus- yngelen vokser fint heldigvis.

C126
Sølvi Gullaksen
I kved begynte C-126- eggene å klekke ,moro å se de komme ut av egget og svømme ned på bunnen . Men blir fortsatt forskrekket over hvor pekyrende små de er. Satser på at de vil klare å spise nyklekket artemia fra starten av. Har satt opp et 25 liters kar med litt sand, masse javamose og et luftdrevet filter såkalt elefantfot hvor de også kan spise micro-organismer på . Så får jeg bare se om det kan være en løsning på å fore opp disse. Venezuelanus- yngelen vokser fint heldigvis.


Gratulerer og lykke til
Morro med småttiser
Takk skal du ha og ja, det er veldig moro med slike små
L-010A grenmallene mine ser fine ut for tiden ,skikkelig flott farge på de. Håper de vil legge egg snart så jeg kan forøke meg på opprett igjen på disse. Har kun klart å få opp en yngel før så skulle prøvd en gang til. Har 2 hanner og 1 hun ,ene hannen ligger konstant i røret sitt ,men har ikke skjedd noe ennå.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap