Sølvi sine coryer og litt til :) (side 194)

Ja, det tror jeg er lurt, så du ikke har falske forventninger til denne kalkknuseren. Det står jo ingen steder, såvidt jeg kan se, at vannet kommer til å inneholde mindre kalk...bare at plagene ved kalken blir mindre.
Da er vi litt i samme båt, flyttet fra brønnvann med PH på 5-6 (med mot 4.5 ved snøsmelting) og nå har jeg kommunalt vann med 8.0 i krana

Hvordan gikk det med coryene btw, ingen frafall etter uhellet?
Kommer nok til å betale det det koster uansett for å minske plagene med kalk ,men det var jo det med bløtere vann som var hovedmålet. Sender de nok sikkert en mail i morgen, tusen takk for alle opplysningene Du er bare helt utrolig når det gjelder disse tingene
Jeg gikk gjennom test-rapportene, men jeg kan jo ha misset noe. Tror absolutt det er verdt å spørre, etter hva jeg kan se. Ser enkelt nok ut, sett som en metode for å begrense kalkavleiringer...men det forandrer ikke vannets GH. Til det trengs det adskillig dyrere og mer kompliserte metoder.
Kommer nok til å ta det det opp , du bare helt utrolig
Bare sånn for å ha et referansepunkt : aragonitt er altså en form for kalsiumkarbonat, der krystallene er annerledes formet enn i kalsitt ("vanlig" kalkstein). Aragonitt-sand brukes ofte i saltvanns- og malawi-akvarier, nettopp for å holde pH og GH oppe.
Torbjørn Jørgensen
Da er vi litt i samme båt, flyttet fra brønnvann med PH på 5-6 (med mot 4.5 ved snøsmelting) og nå har jeg kommunalt vann med 8.0 i krana :( Hvordan gikk det med coryene btw, ingen frafall etter uhellet?




Gjør du noe med vannet da Torbjørn ?


Det gikk fint med coryene ,ingen frafall heldigvis. De går nå i 180-literen så de har godt plass. Har bestilt nytt kar så håper de kommer over helgen. Men disse skal få gå i dette karet ,vil ikke stresse de nok en gang med det første. Så får jeg se hvilke fisk som skal være i det nye karet.

[External Image]

[External Image]
Har en del røtter i karet, så PHen synker til 7.5, gjør ikke noer enn det.
Da får jeg en PH-sving idet jeg bytter vann opp til 8.0 som gradvis synker ned til 7.5
Noe mer eller større sving synes jeg ikke er heldig for fiskene, men hadde vært morsomt å fått se noen tall og fakta om hvordan PHen svinger i gjennom året der fisken kommer fra. Regner egentlig med at PH, temp osv ikke er direkte stabilt selv i større elver
Jeg har og mange røtter i karet pluss eikeløv og katappbladera for å senke ph litt , men skulle ønske jeg fikk den enda lavere.

Det hadde vært veldig interessant med en slik oversikt ja

Har som mål å forsøke å oppdatere karene mine etterhvert og starter med karene om står på skapet i stuen og ved siden av.

Ilangkaret går det en gjeng med C120 , C-121 og Cwo23 ,Orange laser

I karet til vestre går det Weizmani og Oiapoquensis

Til høyre går det C. Eques og Adolfoi



[External Image]
Utrolig lekre, karene ser veldig rene og pene ut! Sånne bilder får meg til å savne Corydoras og akvarier veldig...!
Tusen takk skal du ha Mona

Ser for meg at du jobber litt med tanken på kar igjen
Langt mellom hver oppdatering ,men ikke så mye som skjer i akvarieverden for tiden. Coryene vil ikke komme i gang med egglegging til tross for årstiden ,har vel en sammenheng med høy ph tenker jeg. Har ennå ikke fått samlet meg til å få nye membraner til osmoseanlegget ( julen krever sitt ) og regnvann har det vært mangel på ( heldig på et vis da). Men i dag har jeg i hvert fall fått reddet en del yngel på Guppy Panda-yngel, disse har stort sett blitt spist opp , men i dag så jeg tilfeldig at en hun var i gang med å føde og var kjappt ute med å fange yngel. Så nå blir det kanskje litt yngel å få til å vokse opp nå
I går ble det fart på Oiapoquensis ene etter snart et år uten action. Ble ikke mer enn 12 egg ,men tross alt noen da . Kan jo håpe at de fortsetter nå når de først har kommet i gang.
Har plassert eggene i en breedingboks og håper jeg har klart å tette det så pass at de ikke forsvinner ut av denne. For i karet den henger på går det Guppy-yngel-ungdommer pluss noen stjerne Danioer ,så de vil nok fort bli spist hvis de kommer ut i det karet.
Har plassert en skumfilterbit på ene siden av karet så de forhåpentligvis ikke kommer igjennom pluss filterbit på utløpet. Disse rillene som egentlig skal være der hjelper ikke ,de smetter igjen der når de er bittesmå.
Så nå får jeg bare håpe de klekkes fint og at de får leve opp. Blir vel til at jeg må klekke artemia igjen nå

Venezuelanusene har blitt store etter hvert så snart salgsklare ,nydelige farger på de. De voksne la egg i går og ,men de jeg kunne se var hvite så ble ikke plukket.
Ble ikke mer enn 5 egg som klekket , mistenker at vannet er for hardt så en annen gang må jeg prøve å klekke de i regnvann. Ja det er faktisk ikke så lett for tiden ,har 4 plastdunker stående ute hele tiden , men ikke mange dråpene som ligger i bunnen. Fikk samlet en del snø i forrige uke som ble brukt til å få tempereaturen ned i noen kar samt i smeltet tilstand brukt til vannbytte. Men du verden så lite vann det blir av snø når den smelter

Nå skal jeg prøve å holde liv i de få coryene som har klekket ,artemiaen har så vidt begynt å klekke så prøver kanskje å gi bittelitt til de som ble født først.

I 180-literen er det full action i ettermiddag ,her er det C-126 som er i gang. Disse har jeg som fortalt tidligere store problemer med å fore opp pga. de er så bittesmå som yngel. Men kan ikke la være å prøve uansett ,har tross alt klart det en gang.
Litt morsomt da for det er disse som nå har blitt kjønnsmodne og nå i gang med egglegging Trodde de var for ung ennå ,men tydeligvis ikke.

Det går ellers 3 digre hunner som er veldig klar for å trykke ut noen egg, men de viser ikke tegn til å gjøre noe med det ,de tar livet helt med ro

Så nå gjenstår det å se om de har klart å befrukte eggene da og krysser i så fall fingrer og tær for at jeg klarer å fore opp noen yngel og.

Synes det er kjekkt at det skjer noe omsider i alle fall.

I dag har det vært helt kaos i karet ,de begynte før jeg sto opp og har holdt på helt til nå. Ungdommene fortsatte i dag ,men nå kom de runde damene i gang og. Så det ble egg overalt ,aner ikke hvor mange for det må være flere hundre egg. Har plukket en del ,men ganske mange må bli igjen i karet ,kan ikke rasere alle plantene.
Regner med at endel og vil være ubefruktet og en god del vil nok mugne da det legges mange egg i klaser og dermed lettere for å mugne.

Så da er det bare å håpe på at det kan lykkes med en del i hvert fall, har ikke de helt store forhåpningene ,må bare prøve så godt jeg kan.
De 5 C.Oiaoquensis-yngelen vokser fint ,får nyklekket artemia. C -126-eggene gikk det dårlig med, veldig mange var ubefruktet og veldig mange mugnet som ventet. Mn ser noen få som har klekket så krysser fingrene for de.
Gikk ikke så bra denne gangen heller med C-126 yngelen
De har lagt egg igjen så forsøker atter en gang.
Oiaène har lagt egg igjeni dag og så håper det blir litt flerel yngel av de og . Denne gangen har jeg tatt eggene over i regnvann i håp om at det går bedre vht. klekkingen.
usj og atter usj, håpløst med disse yngelene for tiden . Av de C-126-eggene er det kun en som har klart seg. Oia-eggene tok jeg for tidlig over i vanlig vann så de ville ikke klekke. Nå har jeg nye egg fra de i surt vann ,lar de gå i litt lenger denne gangen før jeg tar de over i yngelkaret i håp om bedre klekking denne gangen. Blir helt frustrert over dette med coryer og egg/yngel- greiene
Er det hardt vann og høy ph i det danske vannet du har fått der du bor nå? Du får ordne deg med vanntønne og innsamling av regnvann i hagen (hvis du ikke allerede har fikset det da)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap