Sølvi sine coryer og litt til :) (side 195)

Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Blir helt frustrert over dette med coryer og egg/yngel- greiene :(


Jeg skal love deg en ting; du er absolutt ikke alene om det...
Det er nok det Mona så sliter litt med det . Har dunker stående ute til å samle regnvann i ,men det regner jo nesten aldri. Bør jo være veldig fornøyd med det selvfølgelig bortsett når det kommer til fiskene

Har kjøpt et nytt osmoseanlegg ,men har ikke fått tak i koplingen/overgangen til springen ennå ,må bare få gjort det snart så jeg kan komme i gang igjen med det.

Har senket ph med eddikk noen ganger ,men kan ikke holde på med det hele tiden føler jeg. De eggene som nå ligger til klekking har fått vann med eddik i for å senke phèn.
Det lokale vannverket her( privat ,lite) skal installere en såkalt kalkknuser på lørdag. Veldig spent på hva den kan gjøre med vannet . Den skal binde kalken så vannet blir mer likt det i Norge og Sverige så blir nok masse testing av vann i tiden fremover
Blir nok ikke bløtt vann ,men forhåpenligvis litt lavere ph. I allefall skal det være bra for husholdnings artikler som ikke skal avkalkes hele tiden samt at såpe og shampo mm. skummer mer. Så håper det kan være bra for fiskene og ,blir spennende.
Ph er i hvert fall kpmmet ned på 7,5 i springvannet så ikke verst bare det ,gh-testene mine ser ut til å være for gamle så får ikke testet det akkurat nå.

Ellers så måtte jeg ta vekk lystoppen på karet til green laserne da planten begynte å vokse over den. Kunne selvfølgelig tatt den ut ,men synes det ble så flott at jeg jeg prøver å ha den der. Faren er jo at fiskene kan hoppe ut av karet så krysser fingrene på at det ikke skjer ,litt riski da.

[External Image]
Et til bilde,er et 54 liters kar



[External Image]
Burgessi-egg
Skjer ikke så mye på akvariefronten for øyeblikket og det har vel vært litt forsømmelser og i det siste da det skjer mye og tiden bare fyker av sted.

Har solgt Adoilfoiene da jeg ville ha Equesene i eget kar for nå å gjøre et forsøk på oppdrett selv om håpet ikke er særlig stort da

C-126 har kommet over i et annet kar sammen med noen Venezuelanus-ungdommer . De la egg dagen etter flytningen og mange ubefruktete egg. Disse har jeg uansett hatt problemer med å få til å vokse opp ,så lar de bare være der.
Hadde forresten en anerkjent oppdretter av coryer på besøk fra Norge for et par dager siden . Han fortalte meg at han pleide ikke å ta eggene ut og det vokste stadig opp småttiser der. Så kanskje jeg bare skal la naturen gå sin gang å håpe det lykkes bedre.

Men det jeg egentlig skulle skrive om det var Burgessiene ,de er nå blitt kjønnsmodne

Har funnet hele 4 egg fra de, godt gjemt ,dvs. et av de var på bakveggen i 180-literen så klarer ikke å få fatt i det. Men 3 egg er 3 egg og håper er jo at de fortsetter å legge egg. Håper bare jeg klarer å få de klekket ,har ikke vært det enkleste for meg etter at vi flyttet til Danmark. Men ph. har i alle fall gått litt ned etter at kalk-knuseren ble installert hos vannverket. Har regnet litt i går så har litt regnvann i en bøtte som jeg tenker eggene skal få
Plussmedlem
Utrolig bra, Sølvi! Gratulerer så mye med egg på de flotte Burgessi'ene Satser på at Eques'ene setter i gang snart også!
Takk for det Anders og det er jo lov å håpe ,noen utfordringer skal man jo ha
Åssen har det gått med eggene? Ble det noe av? Godt å se flere har frustrasjon. Kjenner på den her også. Men ser lysere ut nå da :P
Ble dessverre ikke noe av de nei

Dårlig med corylek og oppdrett så er litt oppgitt over det. Har begynt med torvfiltrering i noen kar for å se om det kan hjelpe. Det er jo det som er det gøye å få oppdrett på disse pansermallene. Men gir ikke opp ,en eller annen gang må jeg vel finne en løsning på det.

Har nok ikke brukt så veldig mye tid på de heller i det siste, men tiden strekker liksom ikke til

Må nesten le litt for meg selv og da jeg egentlig burde ha nok av tid nå. Men det er mye å styre med her nede og vi har vært heldig med at mange vil besøke oss . Nå kommer det til å gå slag i slag hele sommer med besøk og hageliv. Kroppen er jo heller ikke bra til tider så må prioritere hva jeg skal bruke kreftene til. Men har litt mer overskudd til fiskene akkurat nå føler jeg
Da et av lysrørene tok kvelden for noen dager siden bestemte jeg meg for å prøve ut led-lysrør. Grei pris, billigere i drift og lengre levetid ,6000- 6500 kelvin .

Hvis jeg blir fornøyd med det kommer jeg til å skifte ut de andre t8 rørene jeg har og.


[URL=http://godtlys.dk/da/t8-led-ror/276-t8-450mm-led-ror-7w.html[/URL]
Kom noen nye reker i karet i dag fra Lars Jamne. Bloody Mary Sakura ,fantastisk flotte [External Image]

Er faktisk mer intens i fargen i virkeligheten.
Vakre reker det der, Sølvi...! Men man må vel plukke bort de som ikke farger ut, etter hvert som det blir avkom ?
Bloody mary
Fikk beskjed om at det var en ganske stabil stamme så håper det ikke blir nødvendig. Men kommer jo selvfølgelig til å følge med. Hadde en superfin rød Sakurastamme tidligere , men da vi flyttet ble det så som så med oppfølging av disse så nå har jeg en kjempejobb med å selektere de igjen. Har blitt mange som ikke har den fargen som de skal ha.
Da har jeg laget oppsett til Apistogramma -kar så nå må jeg bare finne noen jeg liker.

Guppyene må nok ut ,men skal nok finne en annen plass til de.

Men lurer fælt på om grenmallene kan få lov å bli ?

Hele karet
4[External Image]
Jeg håper da inderlig at du har tenkt å beholde grenmallene. Grenmaller er herlige skapninger!
Skal selvfølgelig beholde de ,men spørsmålet er om de kan gå sammen med apistoer eller om de må over i et annet kar ?
Endelig litt egg etter lang tids tørke fra de fleste coryene.

Plukket noen egg fra Qiapoquensisene for noen dager siden og i kveld har de begynt å klekke Disse har lagt egg her før men har ikke klart å få de klekket tidligere ,virket som om skallet var for hardt. Så nå er jeg fornøyd ,håper bare det går fint med de videre.

Fant og 2 egg i langkaret da jeg hadde en skikkelig opprydning der i forrige uke . Det var helt gjengrodd så røsket ut planter an mass + noen røtter som var ganske algebegrodd.

Plutselig ser jeg et egg og da jeg leitet videre fant jeg et til. Kun 1 av eggene klekket og nå er jeg rimelig spent på hvem som har lagt de.

At det ble lagt ett og ett egg og av ganske stor størrelse skulle tilsi at det er C-121 og det ville i så fall gledet med veldig. Her har det jo vært tørke i evigheter og jeg har lurt på om jeg manglet hanner. Så nå krysser jeg fingrer og tær på at det er disse som er i gang igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap