Sølvi sine coryer og litt til :) (side 21)

Absolutt et innspill utålmodige sjeler som meg må ta med i vurderingen det ja
Jeg synes de er så fantastisk fine, saltvannsfisker og andre ting som finnes i saltvann! En helt annen verden enn ferskvann så jeg synes du er heldig som har det beste fra begge verdener!! Må bare nevne at jeg elsker filmen "finding Nemo"

Når jeg begynte med akvarie tenkte jeg lenge på å velge saltvann, noe jeg heldigvis ikke gjorde tilslutt! Jeg hadde nok mistet fisker osv for flere 1000 kr med alle nybegynner-feilene!:O
Men det frister absolutt om jeg får generelt nok erfaring med ferskvann først, før jeg kan begynne å lære om saltvann Klarer ikke begge to på en gang!
Ja, jeg føler meg veldig heldig som kan ha begge typer akvarier


Men i dag har jeg riktig fått kost meg med å studere CW023 .Tok et godt kaldtvannsbytte og tok ut to røtter med javabregner for å få litt mer oversikt . Aktiviteten begynte med en gang ,de var fremme uten å være så sky som de pleier. Så da måte jeg bare sitte meg ned og nyte de ,tok selvfølgelig noen bildet også nå som anledningen bød seg .Har jo lov å håpe at noe mer skal da men Ga de også masse frossen(opptint) artemia som de kunne kose seg med.

Den andre gruppen som går der ,har jeg fremdeles ikke fått 100 prosent id på men de er utrolig flotte de og .Disse er mindre sky heldigvis ,så ser litt mer til de
Obs ,håper jeg ikke gjorde noe galt nå ..... Tenkte jeg kunne ta et kaldtvannsbytte på sp. black også i dag,begynte å fylle i vann og hva ser jeg ,iiiik. Jo en yngel som stakk frem.Har sett en for lenge siden men siden den ikke har dukket opp igjen ,så trodde jeg den var vekk. Stoppet øyeblikkelig med det kalde vannet og byttet det ut med temperet vann istedenfor. Måtte dersverre bruke kranevann ,da jeg ikke har tid til å gjøre noe annet nå i farta. Håper den lille klarer dette.
Da har det blitt kampfisk på meg og
En nydelig sak med mørk,rødbrun kropp og orange finner,skikkelig fin i mine øyne .
Den var utrolig pen!
Nå tror jeg det må bli kampfisk på meg også snart! Men jeg har bestemt meg at det skal være en hvor det er "kjærlighet ved føste blikk"! Hvilket akvarium går den i?
Takk,takk er veldig fornøyd med den .Det var mange flotte ,fargesterke å velge mellom, men det ble denne som fanget min interesse. Den går i 110 literen sammen med coryungdommer . Disse ser nå heldigvis ut til å ha blitt friske igjen puuh ,så jeg tok sjansen på å ha den der.
Oi, den var skikkelig fin, Sølvi!

Får håpe det gikk bra med den lille på tross av kaldtvannsbyttet
Takk skal du ha Elin

Tror det gikk bra med den ,men vet jo ikke sikkert. Den var fremme en liten stund etterpå og så forsvant den igjen.Men det har den jo gjort hele tiden ,har kun sett den to ganger
Men det er jo så tett med mose i det karet at den har alle muligheter til å kunne gjemme seg
Nydelig kampfisk, Sølvi! Jeg elsker sånne farger som går i sjokolade, kaffe- og karamell Din var bare helt nydelig.

Jeg hadde nok kjøpt den jeg også, om jeg hadde sett en sånn Kunne bare hatt den i et annet kar, så jeg ikke har to hanner sammen i 180 literen.
Hehe ,lett å bli fristet ja
Kan godt være jeg ender opp med en til i et annet kar.
Enig med deg meg fargene , det er litt anderledes enn de blå og røde som har vært i lang tid og som jeg ihvertfall har hatt før.
Så forresten en som lignet på din ,men kan jo ikke herme heller
Endelig kan jeg glede meg over å se inni 110 og 20 literen ,fiskene ser fine ut og er runde og fine De stakkers 3 sp. black som har overlevd ,har vokst enormt den siste tiden. Så nå må de bare holde seg frieke ,vil ikke ha noe tilbakefall .
Har 5 små green laser i et lite kar som jeg egentlig hadde avskrevet ,men nå ser det faktisk ut til å være en bedring hos disse og .Så de får lov å leve videre i håp om at de kan bli frieks de også.
Men det er så utrolig herlig å se inn i karene nå at jeg kan ike få sagt det .

Det har jo minket ganske mangen underveis ,men er glad for de som har klart seg.
En liten opptelling nå : I 110 liters karet går det 5 green laser ungdommer + 5 Sterbai ungdommer.
I 20 literen går det 3 sp. black barn/ungdommer + 13 stk. green lasere i litt forskjelige størrelser.

Ellers er det 2 sp.black barn som har gått for seg selv hele tiden i et oppdrettskar (mistet jo en hel bunch ) . Disse skal nå få komme sammen med de andre i 110 literen.
Pluss den små i foreldrekaret


Så er det 4 stk. green laser ungdommer som går sammen med foreldrene. Der har de 2 største fått en flott størrelse .Det er sånn at jeg av og til må se litt nøyere på de om det er den minste voksne hannen eller ungfiskene Ser jo forskjell på de når de sees sammen da, men i farte kan jeg ta feil .

Så da skal det være : 5 stk. Sterbai , 6 stk. sp. black og 22 green laser + evt. de 5 små..
Ikke så mye å skryte over med tanke på alle egg som har blitt lagt. Men nå må jeg tenke fremover og satse på at det ikke blir noe mer sykdom her og at det blir flere egglegginger med friske egg og yngel. En gang må vel lykken smile til meg og når det gjelder disse coryene





Den små sp. black lever ,så den i sted

Ellers så er det en fryd å se på de friske fiskene .De fikk et nytt vannbytte i dag ( det andre etter medisineringen) ,de er kjempeaktive og fine i fargene igjen etter å ha hvert ganske så blasse i medisineringstiden . Det har jo pågått en tid ,så tror de synes det var deilig å kunne puste i "frisk luft " igjen
Jeg blir så glad når jeg leser tråden din nå! *smiler stort for meg selv*
Endelig ser ting lyst ut, og du kan fortsette og kose deg med Coryene som før
Hvor gamle er de yngre coryene ca? Hadde vært artig med bilder en gang det passer

Jeg lurer på en ting.. Hvor mye hurtigere vokser corydoraser som vokser opp sammen med foreldrene enn de man tar ut og fostrer opp selv? Og hva er ev grunnen til at det er slik forskjell på det?
Sølvi Gullaksen
Ellers så er det en fryd å se på de friske fiskene .De fikk et nytt vannbytte i dag ( det andre etter medisineringen) ,de er kjempeaktive og fine i fargene igjen etter å ha hvert ganske så blasse i medisineringstiden . Det har jo pågått en tid ,så tror de synes det var deilig å kunne puste i "frisk luft " igjen :)


Akkurat det samme så jeg her De var ganske blasse under perioden med så mye medisiner i vannet, men gurimalla så herlig det var i tiden etterpå! Jeg skiftet vann hver dag, og de spiste som gærne og farget ut så flott!
Først et par uker etter at siste kur var over, så jeg tydelig at NÅ var ting bra. Det tar jo litt tid å legge på seg og kvikne til ordentlig igjen etter en sykdom, så det er jo bare helt logisk egentlig.

Så det beste gjenstår ennå hos deg Sølvi. Om et par uker ser du virkelig hvor bra de nå har det
Tørrfisk
Jeg blir så glad når jeg leser tråden din nå! *smiler stort for meg selv* Endelig ser ting lyst ut, og du kan fortsette og kose deg med Coryene som før:D Hvor gamle er de yngre coryene ca? Hadde vært artig med bilder en gang det passer:) Jeg lurer på en ting.. Hvor mye hurtigere vokser corydoraser som vokser opp sammen med foreldrene enn de man tar ut og fostrer opp selv? Og hva er ev grunnen til at det er slik forskjell på det?





Takk skal du ha ,setter veldig pris på at andre gleder seg på mine vegne og ja ,det er utrolig godt å bare skulle kose seg med de igjen

Når det gjelder alder på de så er Sterbaiene 4 og en halv mnd. ,Sp.black hhv. snart 3 og en halv mnd og 10 uker ,green laserne er fra 6 uker til ca. 4 mnd.Disse la jo egg med noen dagers mellomrom i lang tid ,veldig mange ubefruktete egg, men noen yngel ble det jo .Så der er alderen veldig spredt.
Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i dag .


Hvor mye hurtigere de vokser er litt vanskelig å si ,men ser ihvertfall stor forskjell på de som har vokst opp sammen med foreldrene og de som har gått i egne kar. Det har vel kanskje noe med at dette er kar som har gått lenge og at det dermed alltid er noe "snacks" å finne som kan spises og at det gjerne ikke er så mange om matfatet
I oppdrettskar ,hvis det er mange om beinet ,så må de kanskje "sloss" litt mer for føden. Man er jo kanskje redd for å overfore og dermed få dårlige vannverdier i et oppdrettskar. Dette er ihvertfall min teori
sitat av Mona :
Akkurat det samme så jeg her De var ganske blasse under perioden med så mye medisiner i vannet, men gurimalla så herlig det var i tiden etterpå! Jeg skiftet vann hver dag, og de spiste som gærne og farget ut så flott!
Først et par uker etter at siste kur var over, så jeg tydelig at NÅ var ting bra. Det tar jo litt tid å legge på seg og kvikne til ordentlig igjen etter en sykdom, så det er jo bare helt logisk egentlig.

Så det beste gjenstår ennå hos deg Sølvi. Om et par uker ser du virkelig hvor bra de nå har det



Det høres bra ut Mona ,ser jo allerede nå stor forskjell etter vel en uke siden kuren ble avsluttet
Så nå er det bare smil hos meg når jeg kikker inn i karene og det er ganske ofte nå

Ser frem til å ta de i 20 literen over i 110 literen ,men må først endre litt på phèn og det kan ta sin tid .Så kanskje i løpet av helgen ?
Da har jeg somlet meg til å ta noen bilder

Først et par fra karet med de voksne green laserne og deres avkom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap