Sølvi sine coryer og litt til :) (side 4)

Inaktiv bruker
Sølvi Gullaksen
Men er rimelig stresset over dette :(
Det skjønner jeg veldig godt. Også de "grønne" da Har nok ingen gode råd å gi deg. Mistet selv 5 av 6 green lasere for en stund tilbake uten å klare å finne ut hva som feilte dem. Men, krysser fingrene for at du finner riktig behandling og at de blir friske igjen.

Gratulerer med egen tråd forresten. Følger med videre...
Takk for det ,litt kjekkt med egen tråd og da

Hvordan artet det seg da mistet dine grønne da ?
Ja, tråden din har virkelig fått en flying start! Det sier litt om at det jammen var på tide at du laget den!
Hehe kjekkt det ,håper det fortsetter og

Nå har jeg satt igang diverse tiltak. Har flyttet 2 av de over i eget kar med ph 6,5 ,øket hh til 5 og gitt dobbel dose som det står til svært syke fisker. Håper de tåler dette men så ingen annen utvei.
I det andre karet har jeg vasket røttene ,tatt utav eikeblad i fall det kan være noe der og tatt et stort vannbytte .Så nå får vi bare se. Dessverre er det de 2 hunnene som er angrepet

Håper dere krysser fingrer og tær for meg og fiskene .
Inaktiv bruker
Sølvi Gullaksen
Hvordan artet det seg da mistet dine grønne da ?
En etter en ble de lysere og lysere i fargen - nesten helt hvite. Medisinerte med Prazi Pro, da jeg trodde det kunne være parasitter. De tålte behandlingen godt, men ble ikke friskere av den grunn. Etter noen uker prøvde jeg en kombinasjon av Esha 2000 og Esha exit, men heller ikke det hjalp. Satt igjen som et spørsmålstegn og ante ikke hva som var i veien med de. En etter en døde. Aldri vært borti noe lignende, og aner fortsatt ikke hva som feilte de
Uffda fælt dette når fiskene blir syke .Har vært så heldig i de årene jeg har hatt fisker at jeg ikke har hatt sykdom . Dvs. fikk bukvattsott på noen viltfangete hesteneser (Tanganyika) pga. at frossenforet ikke ble tint før det ble servert ,uvitenhet men ellers ikke noe på andre fisker. Men en gang skal vel være min tur og ,bare så synd det vat på disse

Glemte å skrive i forrige innlegg at jeg har hevet ph litt i det vanlige karet og .
Hei

Har lest tråden fra den ble startet, alltid så moro med personlige tråder (og hvert fall når det gjelder cory!)

Tenkte jeg skulle ha en litt mer intelligent debut i denne tråden, men nå måtte jeg bare.

Torhild:
Se på denne tråden. Er det noe slikt som skjedde dine? I så fall er du ikke alene om å oppleve noe slikt. Meget mystisk...

Sølvi:
Jeg håper virkelig du finner ut hva som er galt, og finner en kur for det. Jeg skal krysse fingre og tær. Du har noen aldeles nydelige cory!

Det håper jeg og , og takk for både det ene og det andre kjekkt at folk er interessert og aktive .
Inaktiv bruker
ElinH
Torhild: [URLBLOCK1]. Er det noe slikt som skjedde dine? I så fall er du ikke alene om å oppleve noe slikt. Meget mystisk... :(

Ja, se der ja. Den tråden hadde jeg ikke lest før. Håper det er en meget sjelden sykdom.
Jeg har faktisk også opplevd noe lignende på en av coryene mine, en septentrionalis. Denne så ikke ut til at den følte at noe var galt. Den var ikke slapp eller uten matlyst, eller noe annet slikt. Den oppførte seg akkurat som de andre coryene mine, helt normalt. Men da jeg kom hjem fra ferie (jeg husker ikke om det var denne siste eller sommerferien min (forresten, det kan ikke ha vært den siste ferien min, det er lengre siden enn det), var den død. Det har forøvrig ikke smittet over til de andre (bank i bordet). Jeg har aldri sett noen symptomer på dem, og jeg håper jo at det blir med den ene. Fisken hadde forøvrig vært igjennom en avlusningskur med Flubenol og Esha Hexamita (som skal ta en del bakterie- og soppsykdommer, sammen med flagellater og litt annen dritt 2000 ikke tar), så disse medisinene tok ikke styggedommen. Jeg tror faktisk at jeg kjørte en kur med Esha Exit på dem også. Men jeg vet jo ikke om dette er det samme, da.
Ser ikke så mye bedre ut i dag men de som ble flyttet over i et annet kar ,lever i hvertfall. Verre er det i det andre karet ,der har de resterende fått samme symtomer


Noe gledelig er det og ,har i dag fått 5 nye sp.black fra Ane så nå håper jeg på litt action her Den ene hunnen er ihverfall skikkelig rund og god og litt aktivitet har det og vært
Ikke noe særlig nytt med de grønne ,synes jeg ser en liten forbedring men tør ikke helt å håpe .

Ellers klarte Sterbaiene å trykke ut mange egg denne gangen,tror faktisk det bare var 1 av hunnene som la egg . Plukket ut 138 stk ,noen mistet jeg ned og noen ble dessverre skvist,var nok litt for rask med plukkingen. Endel var ubefruktet men så vidt jeg kan se og telle ,så har det nå klekket ca. 80 yngel .Ikke værst det vel
Så nå gjenstår det å få dem til å leve opp .Har de i et plast -reisekar med litt sand og en liten Fluvalpumpe med strømpe over. Yngelkaret på 64 liter er opptatt for øyeblikket av de orange laserne ,men planlegger å ta de over i et annet kar i morgen.
Artig å se når coryer graver seg ned i sanden ,en av de svarte er helt sprø når det gjelder dette. Den graver seg skikkelig ned og ligger der lenge av gangen
Håper det skjer noe ellers med de også ,hannene svever over sanden og som dere kan se på bildene så er noen av hunnene er gode og runde ,og de farer opp og ned . Gode tegn ihvertfall men de liker å holde meg i spenning ser det ut til .
Oppdatering av sp. green : De har kommet seg mye ,men har funnet ut at det er utvendige parasitter som feiler de .Så nå går jeg utålmodig å venter på at medisinen skal komme og at den hjelper . Foreløpig tar jeg daglige vannbytter sånn for å føle at jeg gjør noe ihvertfall
Medisinen kom i går så når har de fått medisin og så håper jeg inderlig at den vil hjelpe .


Sterbaiene fikk det for seg å legge egg seint i går kveld. Men da det var leggetid ,så lot jeg lyset stå på i håp om at de ville fortsette og ikke spise eggene opp . Heldigvis var de fleste eggene der ,noen selvfølgelig spist men fikk da plukket 17 stk. Noen klarte jeg selvfølgelig å miste ned i karet
så kanskje er jeg heldig å får en litt god gruppe Sterbais likevel . Disse skal i så fall få gå i et annet kar med yngelpumpe eller hva det nå heter ,så de ikke kommer inn i pumpen . De andre Sterbai-yngelene skal også oppi dette karet på sikt .
Obs. ser nå at innlegget jeg skrev i går ikke har kommet med ?

Jaja kort sagt ,så sto det at jeg hadde måttet skjefte skikkelig på meg selv for å ha vært litt av en idiot. Sterbai-yngelen går som sagt i et plastkar med en liten Fluval-pumpe i .Denne var selvfølgelig tatt en strømpe på for at yngelen ikke skulle komme inni den. Så oppdager jeg at det ikke var så mange yngel å se og ved nærmere ettersyn ser jeg at det var kommet noen små hull i strømpen . Yngelene klarte selvfølgelig ikke å holde seg vekke fra de Så nå er det vel bare ca. 16 stk. igjen. Satser nå på at de nye eggene blir noe av . Men likevel , er fremdeles sint på meg selv pga. den tabben .
Endelig har jeg fått tak i kirsebærreker igjen Henten noen flotte fra Turnips , takk skal du ha Maren ,de kom vel frem i kulden

Disse skal få gå i et 64 liters kar som det forhåpentligvis snart kommer Cory-yngel i
Wormer plus
Hei!
Jeg lurer på om du kan se noen effekt av Flubenol behandlingen enda? Jeg må innrømme at jeg ikke var klar over at denne medisinen også kunne være effektiv mot utvendige parasitter, så jeg er litt nysjerrig på om du ser noen fremgang?
Synes ikke det er noen vesentlig forskjell, men vet jo heller ikke om det merkes med en gang eller over en uke ? Et annet spørsmål er jo dette med dosen da,jeg har gitt den dosen som var oppgitt fra produsenten og etter hva jeg forstå er ikke det alltid helt riktig. Kunne trengt litt mer info her ja
Tilfeldig bekjentskap
© Charlotte Ødegaard
Reklame for plussmedlemskap