Sølvi sine coryer og litt til :) (side 5)

Sølvi Gullaksen
Obs. ser nå at innlegget jeg skrev i går ikke har kommet med ? Jaja kort sagt ,så sto det at jeg hadde måttet skjefte skikkelig på meg selv for å ha vært litt av en idiot. Sterbai-yngelen går som sagt i et plastkar med en liten Fluval-pumpe i .Denne var selvfølgelig tatt en strømpe på for at yngelen ikke skulle komme inni den. Så oppdager jeg at det ikke var så mange yngel å se og ved nærmere ettersyn ser jeg at det var kommet noen små hull i strømpen . Yngelene klarte selvfølgelig ikke å holde seg vekke fra de :( Så nå er det vel bare ca. 16 stk. igjen. Satser nå på at de nye eggene blir noe av . Men likevel , er fremdeles sint på meg selv pga. den tabben .



Hei Sølvi. Ser du har Sterbai leiksgruppe og har lyst på ei gruppe av det samme. Har fra før 6-7 typer coryer, men vil øke beholdningen av typer. Sterbai er en av typene jeg har tenkt på men lurer på et par ting; er disse lette å få i leik og er di dyre? Prismessig tenker jeg på voksne individer. Og hva vil evnt ung fisk fra egen oppdrett kunne selges for? Jeg er en av di som har blitt "avhengig" av corydoras å selger nærmest talt all fisk jeg har og bytter ut med corydoras på løpende bånd. Har du mange typer corydoras? evnt hvilke typer? Masse hilsner fra LOFFA
Hei og velkommen som cory-idiot
Gjorde det samme som deg ,solgte alle andre fisker og gikk over til Corydoras. Har nå Sterbai ,sp.black ,green laser ,red (gold laser og CW023 (red stripe). Har yngel/ungfisk på red laser og Sterbai.

Når det gjelder Sterbai ,så har jeg ikke vært så veldig seriøs med oppdrett ,så det har ikke blitt så mange av de .Disse har jeg beholdt selv for å få en stor gruppe. Satser nå litt mer seriøst på dette oppdrette og disse kommer nok evt. til å bli solgt .Prisene kan vel variere litt ,men på voksne individer har jeg sett i fra 149 kr og til 189 kr i butikker jeg har funnet de.
Hva man kan selge eget oppdrett for har jeg ikke helt peiling på da jeg ikke har solgt noen selv.Men en 50-60-70 kr .bør en vel kunne få om de er lit størrelse på.
Hvor vanskelig de er å få i lek er vel også delte meninger om ,noen får de lett til og andre sliter med det .Mine har ikke vært så veldig aktive i så måte , stort sett 2 gg. i året og først etter å ha hatt de i et par år. Men de er jo bare så utrolig flotte og har en først fått de i hus ,så er det vanskelig å tenke seg et kar uten .
Så hadde jeg vært deg ,ville jeg ikke ha stusset et sekund på å anskaffe meg de
Da ser det ut til at krisen med green laser er over ,puhhh .Kan ikke se parasitter på de nå ,så medisinen har gjort sin misjon

Er bare utrolig glad for at de ser fine ut nå .
Var det Flubenol du brukte på dem? Så det var altså parasitter som forårsaket det merkelige symptomet på finnene?
Brukte Wormer plus som inneholder Flubendazol , De hadde nok sopp også som jeg behandlet med Esha 2000. Men da det ikke ville forsvinne helt etter en hestekur med dette ,begynte jeg å se skikkelig godt på dem med briller og lupe. Da så jeg at det hang små tråder på finnene som bevegde seg og skjønte da at det måtte være parasitter
Så da behandlingen kom i gang, ble de gradvis borte . I morgen er det en uke siden behandlingen begynte og så vidt jeg kan se ,så de de forsvunnet

Er kjempeglad for at det ser så bra ut nå ,var i tvil om at de ville overleve i det hele tatt sånn som de så ut . tror de må være utrolig hardføre disse coryene
Nå skal de snart få komme tilbake til et større kar og fores med god og deilig mat
Hvordan gikk det med ph da du brukte Wormer Plus? Og hvordan var det å få oppløst medikamentet i vann? Gikk det greit?

Har en pakke med det liggende i fiskeapoteket mitt selv, sånn i tilfelle
Dumme meg glemte helt å måle ph ,var liksom meningen da siden det har vært litt diskusjon om dette . Men i alt styret glemte jeg det helt
Oppløsningen gikk forresten greit og fiskene så ikke ut til å reagere på medisinen .
Litt artig forresten var det at da de var på det værste og etter medisineringen begynte, så var fiskene veldig mye fremme og lå i ro foran meg så jeg kunne studere de. Nå som de ser fin ut ,så gjemmer de seg med en gang jeg setter meg ned foran de. Så da begynner jo jeg med min filosofi ,at fiskene ville at jeg skulle se at de var syke og gjøre noe med det . Litt "rar" sånn jeg

Se så fin vi er blitt igjen nå

Har forresten hatt en ombytting av fisk og kar i dag . CW 023 (red shoulder ) har fått et nytt (gammelt) kar .Fant for første gang en redmoor-rot og den måtte jeg jo bare ha .Så den har kommet i en 64 liters kar sammen med endel javamose og disse ble flyttet over i dette karet. Så da ble det karet de bodde i ledig og CW 010 (red/gold laser) ble flyttet over i deres kar. Videre ble da CW 009 (Sp. green laser ) flyttet over i deres kar . Så nå håper jeg de alle sammen er fornøyd )
Godt å høre Jeg tenkte faktisk på tråden din tidligere i dag, og minnet meg selv på at jeg måtte kikke innom her og spørre om nytt Det var denne nyheten jeg håpet på.

Så nå er neste skritt å få disse Green Laserne våre i lek, da....:p
Jepp det hadde jo bare vært supert for oss begge
Det kom forresten noen egg i forgårs ,men de så temmelig ubefruktet ut
Kanskje et nytt hjem vil hjelpe på
Utrolig så vanskelig disse coryene skal være
Se hva som møtte meg da jeg kom hjem fra jobb nettopp
De grønne har lagt egg (danse ,danse) .Så de var litt aktiv før jeg gikk i morges ,så var gruelig spent om det hadde skjedd noe mens jeg var vekke. Så da jeg kom hjem var det rett bort til karet for å sjekke og jammen var det egg på glasset
Så mange var det ikke ,plukket 20 stk. ,håper jeg ikke avbrøt noe ,men klarte ikke å la være å plukke de. Så nå er det til å håpe at de er befruktet. De ser ihverfall bedre ut enn de som ble lagt for noen dager siden.
Åh, så flott! Gratulerer masse! )
Takk skal du ha ,men klarer ikke helt å glede meg ennå ,må vel vente til i morgen for å se hvordan de er da .
oi oi oi

Lek på green laser! Gratulerer

Får krysse fingrene og håpe på nydelige, gyldne egg i morra. Det er virkelig en nydelig cory
Håper inderlig på det jeg og ,men magefølesen er desverre dårlig
Klarer ikke å bli enig med meg selv om noen er befruktet eller ei. Mange er ubefruktet men så er det 8 stk. som ser ut til å være befruktet . Hadde det vært en annen art ,så hadde jeg nok sagt de var det. Men så er det dette da med at jeg er så redd for å bli skuffet ,så tør ikke helt å tro det. Så må nok bare ta tiden til hjelp å se om de klekker.


Mistet ellers en liten Sterbai i går dessverre ,men de andre vokser og har det fint ,4 uker gammel har de blitt allerede Tenker på å flytte de over i et 64 liters kar men er litt usikker på om jeg tør?

Samtidig ,hvis det nå skulle bli noe av green laser-eggene ,så skulle jeg veldig gjerne hatt de over i dette karet. Det står nemlig på kjøkkenet og jeg kan ha et øye til de hele tiden
Da har det klekket en bitte,bitte liten yngel
Trodde jeg hadde en dag til på meg til å ta de over i et annet kar ,men der ble jeg lurt .Håper det klekker noen flere i løpet av deagen .Så dene gang ser det ut til at de må gå i et liten boks uten filter osv. og med daglige vannbytter. Liker ikke dette da jeg har dårlig erfaring med det fra tidligere.Synes det er vanskelig å ta yngel over i et annet kar med pipette,er så redd for å skade de.

Ellers så er de flinke disse fiskene,de er nå igang med ny egglegging ,har talt 16 egg til nå og denne gangen er jeg mer trygg på at de blir befruktet for i dag ser jeg leken . Har ikke plukket noen ennå for ikke å forstyrre de. Men er jo kjempeglad for at de er kommet igang igjen
Gratulerer med eggklekking! Så spennende

Og nye egg også! Flinke fiskene
Kjempeflinke ,ikke bare ble de friske igjen men legger egg attpåtil ,er veldig glad og fornøyd
Ja, det skjønner jeg godt! Skal bli moro å følge med på utviklingen de neste ukene i hvert fall.

Jeg kan ikke plukke flere egg nå Skal jeg det må jeg kjøpe flere akvarier, de små rakkerne vokser og trenger mye plass! Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap