Sølvi sine coryer og litt til :) (side 58)

Prøver denne gangen noe nytt ang. klekking av coryegg.
Tenkte at siden det gikk så bra med klekking av artemia uten brusestein så ville jeg prøve dette på coryegg også.
Tok noen av eggene til green laser over i en liten boks av den typen en henger på kanten av akvariet ,fylte i litt vann fra foreldrekaret og satt boksen på kjøkkenet.Dyppet en dråpe med Esha 2000 for å forhindre mugg på eggene.
Nå er det 3 dager siden jeg gjorde dette og eggene er like fine.
Men nå begynner det å nærme seg klekketid ,så i morgen tar jeg de over i et yngelnett som henger i det karet de skal få vokse opp i.
Hadde jeg skulle holdt på med bbt så hadde de bare fått klekket i boksen, men dette er noe jeg ikke har hatt særlig hell med .

Men de går ihvertfall an virker det som ,deilig å slippe lyden av luftpumpen
Da har det visst omsider begynt å løsne etterhvert mht. egglegging etter lang tid med "tørke" .I dag er det en ungdomsgjeng med CW23 som har funnet tiden moden for noen egg
Ha nå tatt eggene til green laser som var i boksen uten luftpumpe over i et fødekar i det karet de skal klekkes i og forhåpentligvis vokse opp i.
Noen egg fra Cw23 ,orange laser , har da kommet over i dette karet for å se om det går like bra med disse. Blir et lite forskningsprosjekt dette her
Spennede! Skal følge med på dette for jeg er selv ganske så lei av luftepumpen for å si det mildt. Med en liten leilighet høres luftepumpen på lang vei.
Luftepumper gir en gruelig irritende lyd ja og er ikke så veldig poppulær blandt ande familemedlemmer
Så derfor forsøker jeg bruke de minst mulig ,det er ikke alle som har egne akvarierom
Synes ihvertfall at det der verdt å forsøke for hvofor skal en bruke det hvis det ikke er helt nødvendig.
Et bilde av rødmunnstetraen,begynner å ligne på fisk nå

[External Image]
Green laser-eggene er så vidt begynt å klekke i dag. Har de fordelt rundt omkring i 3 kar for å se hvordan det går i de forskjellige karene.

Noen egg er i en hov i foreldrekaret.Så disse vil jo svømme ut fra denne når de klekker og forhåpentligvis vokse opp der. Synes yngel som får lov å vokse opp sammen med foreldrene vokser fortere.

Noen er i et fødenett i en 64 liters kar som det er meningen de skal vokse opp i.Men tenkte å la de går i fødenettet en liten stund først. Synes det er litt skummelt med så stort kar til disse små,nyklekkete knøttene.

Til sist har jeg en fødekasse som jeg har festet filtervatt uvendig foran rillene så de (fohåpentligvis) ikke skal svømme ut når de klekker.
Dette er et 30 liters kar med noen få CW23 og Melini-yngel i så føler meg ikke helt trygg på at de ikke skal bli spist hvis de svømmer ut med det samme.

Så nå har jeg gardert meg så godt jeg kan i håp om at det må vokse opp noen,små grønninger igjen


Arrrg ,irriterer meg grensløst over tastaturet for tiden.Må hele tiden rette opp feil da det ikke registrerer mange av bokstavene.Må vel få det skiftet ut tenker jeg før jeg blir helt sprø

I dag har jeg hatt et koselig besøk av Ingunn for å få bekreftet gull-oppdrettet mitt på rødmunnstetraene.
Kjekkt å kunne sitte å prate fisk uten at noen rynker på nesen og synes vi er litt "rare"

Green laserne begynte også å leke på nytt mens hun var her . Det ble ikke så mange som sist gang men når det bare går noen dager melom hver gang så er det kanskje ikke så rart.
Eggene fra tidligere har nå klekket og er i hover og nett i forskjellige kar. Har ikke fått talt hvor mange det er, ikke sånn supermange ser det ut til .Men jeg er godt fornøyd uansett, kjempefornøyd med at har klart å legge befruktete egg igjen.

Eggene til orange laserne i boksen uten luftpumpe har det også ba,gylne og fine
Cw023 ,orange laser-ungdommene er helt i nitti i kveld,kanskje en ny omgang med egg i morgen

[External Image]



[External Image]
heldiggrisen :p har ått æren av å se dem i aksjon bare en gang. men så legger de gjerne egg midt på dagen når jeg er på jobb også :p
Jobber litt forskjellig jeg og ikke så lenge om gangen ,så jeg har vært så heldig å se de fleste coryene i aksjon
Som regel så ha de lagt egg tidlig om morgenen eller om ettermiddagen.

bare cw23 som har lagt egg hos meg så langt. men jeg håper å få dyttet over c126, habrosus, melanotaenia om ikke altfor lenge, og forhåpentligvis adolfoi når de blir voksne. men de er bare barna ennå, neste år kanskje :p
bare cw23 som har lagt egg hos meg så langt. men jeg håper å få dyttet over c126, habrosus, melanotaenia om ikke altfor lenge, og forhåpentligvis adolfoi når de blir voksne. men de er bare barna ennå, neste år kanskje :p


Melanotaeniaène mine la ikke egg før jeg solgte de
Foresten en flott cory, men jeg manglet plass dessverre.Adolfoier er en av de coryene som står på på min ønskeliste når plassen tillater det. Hadde de en tid tilbake og angrer egentlig som en hund at jeg solgte de :8

rr
Sølvi Gullaksen
Cw023 ,orange laser-ungdommene er helt i nitti i kveld,kanskje en ny omgang med egg i morgen :)

Det høres veldig bra ut med tanke på at jeg kommer til Bergen i mai... ;-D Jeg har veldig lyst til å plukke med meg en liten gruppe når jeg er der da.
Må se om vi ikke får til noe der Inger Anne
Kom nok ikke flere egg,ikke ennå ihvertfall.Men de er like aktive fremdeles og har fått med seg en trio (2 hanner og 1 hun)med C.Concolor som visstnok synes dette ser veldig gøy ut


Men disse coryene er merkelige vesener,tror av og til at de aner hva en tenker.
I hverfall så har jeg tatt 2 digre sp.black hunner og 2 hanner pluss 1 Sterbaihunne og 2 hanner over i et 64 liters kar for ca en uke siden i håp om litt egglegging. De går normalt i 222 literen sammen med div.annen fisk og der er det liten sjanse for at de legger egg,
Men siden det ikke skjedde noe så bestemte jeg meg for at i morgen tar jeg de tilbake i hovedkaret. 64 literen skal nemlig brukes til oppdretteskar og det er allerede et fødenett og en hov med yngel i karet som venter på bli tømt ut.

Men nettopp i sted da jeg kikket inni karet ,så jammen var det egg på glasset
Ser sp.black er i aktivitet og ser klaser med egg som er normalt for disse.
Men det finnes også egg som er spredt rundt omkring slik Sterbaiene gjør det.
Så jeg håper at disse også har lagt noen egg,det hadde jo vært helt topp.
Men det kan jo bare være litt feilskjer fra de svarte også.Så det vil bare tiden vise.

Siden sp.black ikke har lagt egg på lenge og var så enorme,så er sjansen for gamle ,ubefruktete egg tilstede også.

Jeg har kanskje gjort noe dumt også med å plassere disse to i samme kar for Sterbaiene mine er veeeldig flinke til å spise egg mens de svarte stort sett har latt de få være i fred.

Må dessverre ut å handle om en liten stund så får ikke fulgt med i hva som skjer.
Må bare krysse fingeene for at de er der når jeg kommer hjem igjen.

Da har jeg plukket maaange egg ,plukket ikke alle ,de legger jo ganske så mange egg disse svarte
Endel ser allered litt hvite ut ,så blir spennende hvordan de ser ut i morgen.
Sølvi Gullaksen
Men de er like aktive fremdeles og har fått med seg en trio (2 hanner og 1 hun)med C.Concolor som visstnok synes dette ser veldig gøy ut

Det kan jeg levende tenke meg. Concolor er rå eggtyver, og mine har alltid vært med på leken, bare for å knaske i seg eggene som de andre legger. Ikke rart at concolorene mine er digre og feite.
Hadde jo håpet at dise også skulle komme med noen egg da

Har du hatt lek på dine Concolorer ?

Eggene fra de svarte i går ser det dårlig ut med
Håper de legger en ladning til med nye egg .
Nei, jeg har ikke hatt lek på mine. Jeg flyttet dem over i eget lekskar i går, i håp om å få til litt action. Dessverre mistet jeg en av fiskene i prosessen. Tullingene greide å skille ut stressgift mens de stod til akklimatisering, og en av dem greide seg altså ikke. Det er første gang jeg opplever med noen annen cory enn sterbai. Dessverre var det en av hannene som strøk med. Det er klar overvekt av damer, og jeg frykter nå at jeg bare har en hann og 4 damer igjen. De 5 ble kastet ut i karet da jeg oppdaget elendigheten, og de ligger nå bare og glor på meg. De er sky, disse fiskene, og har helt tydelig ingen planer om å stresse opp og ned langs glasset, slik de burde gjøre når de nettopp har blitt flyttet.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap