Sølvi sine coryer og litt til :) (side 6)

Ja, der er rart med den plassen da ,det blir alltid fullt i alle kar av en eller annen merkelig grunn
Inaktiv bruker
Så bra at du fikk green laserne friske igjen. Og at det ble egg og yngel er jo helt topp Gratulerer så mye. Får snart en "gjeng" av disse selv, og gleder meg som en unge.
Takk skal du ha og du kan bare glede deg til å få de i hus .De er bare kjempefine
4-5 ubefruktete egg dene gang ser det ut til .Har 4 yngel som har klekket .Virker som om skallet er veldig hardt å komme ut av .Har hatt noen dråper Esha200 for å forhindre mugg ,vet ikke om det har noe å si ?

Ellers så plukket jeg 15 nye egg i dag Hadde vært kjekkt om de fortsatte på denne måten,for så må jeg vel klare å få til noen yngel .

Det legger forresten eggene ommorningen før det blir lyst .
Hva slags ph og temperatur har du på Green Laserne dine, Sølvi?

Mine har oppført seg merkelig i det siste, vet ikke helt hva jeg skal tro. De "klatrer på veggene", men ikke sånn som jeg vanligvis forbinder med før-lek-adferd.

Gh er på 4 og temperaturen er på 23 grader. Synes heller ikke de har den voldsomme flyingen opp og ned som de fleste andre har ,de er mer nede i karet og fyker rundt. Ellers så er det jo alltid sagt at god sirkulasjon fremmer lek .Men dette karet har nesten ingen sirkulasjon .Har et hangonfilter og den eneste bevegelsen er vannet som faller ned i karet. Kanskje ikke alle coryer liker så kraftig sirkulasjon ?
Da jeg kom inn på akvarierommet istad, lå alle Green Laserne mine på rad og rekke nøye oppstilt etter hverandre bortover frontglasset. For de frøs jo selvsagt til is så fort de merket skrittene mine Så det er ikke alltid lett å "spionere" på dem og finne ut hva de egentlig fordriver tiden sin med oppi der.

Det hadde vært veldig gøy å få til egg på dem, men inntil videre får vi glede oss sammen med deg og at dine er i gang Håper du holder oss oppdatert og deler litt av erfaringene og fremgangen (og evt motgang) med oss. Jeg synes iallefall alt sånt er spennende og lærerikt å lese, samme hvor ubetydelig det kan virke for forfatteren
Skal prøve å være flink til å oppdatere. Hjalp forresten 4 yngel ut av skallet i dag ,de har jo lagt der i 7 dager og tenkte at nå får det briste eller bære. Tok en pipette og sugde egget inn for så å blåse det ut igjen .Måtte gjenta noen ganger men det gikk til slutt. 2 stk. var død desverre .Men klarte nå å redde 2 ,så nå er det 5 yngel i plastboksen.Får se om jeg klarer dette med vannskifte og overføring fra et kar til et annet med pipette. Dette er jo du så flink til Mona ,har ikke samme erfaring som deg ang. dette .Men får prøve så godt jeg kan .De andre eggene har jeg klistret i et lite innredet 15 liters kar .

Hadde jo vært kjekkt om du hadde fått det til med dine etterhvert også da Mona så kunne vi delt erfaringene med disse.

Nå er karet med laserne i stuen ,så jeg ser de når jeg sitter i sofaen ,ikke at det skjer så veldig ofte da men og da ser jeg dem innimellom. Men som du sier ,hvis en går bort til karet ,så forsvinner de som olja lyn eller står dønn i ro..
Gratulerer med yngel!

Du trenger ikke bruke pipette heller. Jeg regner med at du tømmer vannet i en "sluse-boks" først, jeg bruker en isboks til det. Sånn i tilfelle en yngel blir med over stupet

Jeg tømmer sakte til det bare er igjen en skvett vann, så tømmer jeg den skvetten med alle ynglene rett i den nye, rene boksen. Ingen pipette, og yngelen er ikke over vann et brøkdels sekund en gang.

Skal bli spennende å følge med på utviklingen fremover, jeg skal krysse både fingre og tær!
Takk skal du ha ,krysser alt jeg har jeg
Kan prøve det du skriver ,høres litt enklere ut .Men vil ikke forrester også følge med da ?
Hvis du kvier deg til å bruke pipette til overflytting av små yngel fra et plastkar til et annet, kan du gjøre som jeg gjorde når det var for mange til å flytte på det viset:
Jeg tapper sakte ut alt vannet fra det skitne yngelkaret ved å holde det på skrå over en bøtte, så vannet sildrer ut fra et hjørne. Med pekefingeren skremmer jeg vekk alle yngel som forsøker å svømme med strømmen og ned i bøtta. Til slutt ligger alle ynglene hutlet sammen i en diger haug nede i en pitteliten vannskvett i ene hjørnet av plastkaret. Deretter tar jeg det over til det nye plastkaret, og sakte senker jeg bare det hjørnet yngelen ligger i forsiktig og såvidt ned under vannskorpa slik at det nye vannet strømmer inn. Hjørnet yngelen ligger i, er laveste punkt (for å hindre møkka i å strømme ut i det nye karet). Så pirker jeg bakerst i haugen med yngel, forsiktig, slik at alle styrter motsatt vei; mot åpningen og ut i det nye karet. Når alle er ute, løfter jeg det skitne karet opp igjen og passer på å ikke tippe det feil vei så jeg tømmer skitten i bunnen av det ut i det nye. Uansett er mesteparten av skittvannet i bøtten allerede, så om det følger med en skvett skittvann ut i det nye karet, er det ingen krise.

Så sjekker man naturligvis bøtta med skittvannet nøye for yngel, før man tømmer den i do

På denne måten slipper jeg å håndtere yngelen med pipette, for det er jo ikke alltid det faktisk er mulig å gjøre det. Dette kan være f.eks. hvis kullet er stort, eller man rett og slett ikke får det til F.eks. kullet mitt med C140... det er jo over 170 stykker! Kunne ikke sitte og flytte den haugen en og en! Har gjort det på denne måten tidligere også, hvis jeg har dårlig tid eller f.eks. har veldig vonde skuldere slik at jeg ikke orker å sitte med armen krøket og fange knøttsmå yngel en etter en.

Takk for god forklaring ,nå ser jeg mer for meg hvordan jeg skal få dette til .

Synes ellers jeg ser deg pipette og overføring av 170 stk
Ser desverre ut til at gårsdagens egg stort sett ikke var befruktet
Må visst ta et alvorsord med hannene
Da var eggene som ble lagt på lørdag klekket Så nå ser jeg vel ikke noe til yngelen på en stund da karet er fullt med javamose . Føles litt rart å mate når en ikke ser de. Ellers så plukket jeg 20 nye egg i dag , lot noen være igjen i karet. Alltid litt interessant om det kan leve noen opp i foreldrekaret.Håper da at disse er befruktet . Er litt kjedelig med masse egg hvis det ikke blir noe av de. Men får jo bare krysse fingerene og håpe. Mistet 1 liten yngel i dag av de som går i en liten plastskål ,så nå er det bare 3 stk. igjen der
Merkelig ,ser inn i karet nå og ser et av de "ubefruktete" eggene bevege seg voldsomt . Så må det nesten være befruktet alikevel
Ser også at det har forsvunnet mange av de egg som jeg trodde var ubefruktet er vekke fra glasset ? Så er det kanskje håp Godt jeg ikke fjernet de da . Men de ser nu ikke ut som de andre eggene ,de er liksom mer gulhvite og ugjennomsiktelige .
Du skal se at denne medisinen har samme effekt som Flubenol har (de har jo samme virkemiddel). Flubenol var/er nemlig leksfremmende. Så kanskje det nettopp er medisineringen som fikk sparket dem i gang? Grattis, forresten!
Takk for det og en skal ikke se bort fra det nei
I dag har endelig sp. black funnet ut at de kan legge egg
Det har de gjort til gangs og ,i hele dag har de holdt på og legger 15-20 stk. av gangen .Har mistet tellingene på egg jeg har plukket men over hundre er det sikkert .Ellers har jeg som jeg pleier å gjøre ,latt noen egg være igjen i karet for å se om det er mulig for de å vokse opp der og .Så nå gjenstår det å se hvor mange som er blitt befruktet
Lurer på hvilket kar jeg skal ta i bruk nå da ?

Vurdere om jeg er nødt til å selge noen coryer jeg har mange av og sette sammen 2 grupper i et kar .Men det er så utrolig vanskelig å skille seg av med noen

Sp.green laser her også lagt en ny ladning på 20 egg .De har lagt egg nå den siste tiden annenhver eller 3 hver dag .Halvparten blir ubefruktet, men noen her og noen der blir jo tilslutt mange forhåpentligvis . Forte med litt nyklekket artemia i sted og da så jeg 2 små yngel
Grattis med masse egg da! Jeg er veldig glad de svarte trives så godt hos deg!
Det er jeg og ,veldig glad Lot som tidligere sagt, endel egg være igjen i karet og så langt har ikke foreldrene spist noen .Hadde jo vært topp hvis noen kunne vokse opp her også .
Men har fremdeles et problem med hvilket kar jeg skal ha de oppi ,ihverfall når det er så mange egg . Men finner vel en løsning på det og ,er jo sjeleglad forat de kom igang
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap