Er dette corydoras egg??

Skulle i dag rense opp i et av karrene mine. Tok også ut planter for å ta vekk det som jeg syntes var stygt eller flisete. Til min store undring fant jeg noe på plantene jeg aldri tidligere har sett. Det første som slo meg var at det var cory egg, men ligner iallefall ikke di eggene jeg får på aeneus og panda. Disse "eggene" så ut som dem var smeltet på plantene, akkurat som når et stearin lys dryppes på noe. Di er blanke, og ikke lett å ta bilde av, men legger likevel med dem. Disse "blemmene" knuses som om det var egg når en klemmer på dem

Så litt info om karret

60Liter, fin grus, av fisk inneholder det kun 4 schwartzi, 4 paleatus og 2 trilineatus. Vet ikke kjønnene på disse. Er også plaget av en del pestsnegler. Er redd det er noe annet enn corydoras egg, og lurer på om noen kunne gi meg et snarlig svar på om dette er cory egg, pestsnegle egg eller noe annet
Tror det der er pestsnegle-egg, muligens egg fra slik lav topplue snegle eller hva det heter. Har alt for mange slike i noen av mine egne kar

Coryegg ser hvert fall like ut uansett hvem som har lagt de - bortsett fra størrelsen på eggene Altså samme form og fasong
Hvis de er så blanke som det ser ut til på bildet, er det ikke coryegg. Coryegg er ganske hvite med en gang de legges, og gulner etterhvert hvis de er befruktet.
Her har du 4 søte coryegg:
[External Image]
Hvis du titter nøye etter på det du har i karet ditt, har de flere hvite prikker inni? Hvis den har det, så er det pestsnegleegg du har.
Takk for raske svar fra dere. Nei om alle corry egg er like i fasong er dette ikke egg fra coryer. Det har jeg plukket 300 av siste 2-3 dagene så det vet jeg hvordan ser ut. Tenkte kanskje at ikke alle typer egg fra corydoras var like. Vil dere anbefale meg å kaste/bytte ut plantene, eller er dette til å renses? Er egentlig veldig mye av det på plantene. Har planter som jeg kan sette inn/bytte ut

Leif
Er det denne toppluesneglen så bør du hvertfall skvise hver eneste lille "klump" du ser.

Jeg har så utrolig mange i et par av karene mine, og de minker jo ikke en gang, selv om jeg klemmer og skviser alle jeg ser flere ganger hver uke. Om du skal gå så drastisk til verks som å kaste plantene kommer vel an på hvor sterkt du ønsker disse ut. Uansett er det sikkert noen som har gjemt seg andre steder i karet :p
Toppluesneglen sitter i tette kolonier i bunnen av filtertønnen også, det ser jeg hver gang jeg renser et slikt.
mona o
Toppluesneglen sitter i tette kolonier i bunnen av filtertønnen også, det ser jeg hver gang jeg renser et slikt.



Hei Mona

ja jeg la merke til det og har derfor renset hele sulramitten. Har flyttet coryene midlertidig til karr med 8 albino ancistruser av mindre str. Ettersom bunnsubstrat, kolbe, filter, planter ja hele karret er overfylt med disse j.... skyller jeg ut alt sammen og starter karret på nytt med vann fra di andre karrene og bytter ut plantene. Tusen takk for alle svar, og er glad det ble en avklaring på hva dette er.

Mvh Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Pedersen
Reklame for plussmedlemskap