Hvordan håndtere butikktvister o.l. (side 2)

mmmm, skjønner. "been there - done that". Bare få pumpen tilbake du og bytt butikk. (Den butikken der, ja jeg trenger ikke å ha 200 i IQ for å skjønne hvilken butikk dette er snakk om.) Det er så mange andre bra butikker i området. Jeg må nesten le litt, jeg ser betjeningen i butikken for meg, som sagt, been there - done that.
huff, nå tror jeg at jeg har blitt grundig lurt... fikk beskjed om å komme på butikken i slutten av denne uken, men NEIDA.. de skal prøve å ha den til slutten av neste uke... altså 6-7 uker siden jeg sa ifra om at pumpen var ødelagt.. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre? er det på tide med forbrukerkontor nå?? eller er dette noe jeg burde ta opp med advokaten min?? jeg er helt tom for ideer å det begynner å bli veldig vanskelig å forholde seg blid å hyggelig på telefonen å ved oppmøte i butikken, når det virker som om de driter en huden full rett å slett (det er i alle fall følelsen jeg sitter igjenn med).. Jeg har nå brukt 2600kr på nye "reserve" pumper å fisk for flere tusen kroner er døde, jeg tror faktisk at dette er spikern i kista for akvariehobbyen for min del.. ikke gøy med fisker som dør å heller ikke noe særlig å føle seg snytt å bedratt av dyrebutikken en handler stort sett alt på.. (eller i dette tilfelle handlET, tviler på at jeg kommer til å handle noe særlig der i fremtiden..) kunne faktisk godt tenkt meg å nevnt navn sånn at andre kunne få sett hvordan enkelte "seriøse" dyrebutikker kan behandle kunder...
Det jeg ville gjort er å bet de ta de aktuelle delene fra en ny modell som de allerede har i butikken slik at du får fikset det nå eller gitt deg en ny pumpe. De burde jo ikke være noe problem for de å åpne en ny pumpe de har og ta ut delen fra den, når så butikken får delen setter de den inn i den de tok den fra i utgangspunktet. Dette burde være en meget god løsning for alle parter. Du får den delen du trenger og butikken taper ikke noe på det.
Kjellvis, kan du sende meg en mail via min profil?

Tone-Lise
Noen butikker et tydelig vis værre en andre.

jobber på den lokale zooen her, og vist du har kjøpt den her, og har hadd kvitering, har du komment til å fått den bytta på flekken!

butikken kan returnere en vare med feil på, som ikke er mulig og fikse selv(ved kjøp av ny rotor, pakining osv) dette skal dem egentlig gjøre uansett vare!

vi fikk selv her for en stund siden 8 nye akvarier fleste av dem var over 180L, da dem kom inn på butikk var 3 av dem knust
( et var pulverisert, så nesten ut som om det hadde eksplodert, 2 av dem var bakglasset knust)

da tok sjefen og ringte fraktefirma og dem som hadde sendt dem, alt var ordnet i løpet av 8 minutter, og da var 3 nye akvarier gjort klar til sending til oss i gjenn

så det er ikke noe problem for butikken og få det fikset, tror heller det ligger på om dem gidder å ta det lille bryderiet på seg forr å få d fikset
først så skulle de reparere den, da jeg kom etter 2 uker så hadde de ingen deler.. dette skulle bestilles å kom om nye 2 uker, å dette kom heller ikke.. Da ble jeg lovet ny pumpe, men det hadde de ikke på lager å måtte bestilles.. (har jeg hørt den før??) men det kommer tydeligvis ikke noe pumpe eller deler, siste berskjed jeg fikk var at de måtte vente på et akvarie som skulle herde, før de fikk deler eller varer.?..??... så jeg kunne prøve igjenn i slutten av neste uke, da har det jo bare tatt 6-7 uker.. å joda har selvfølgelig kvittering å alt, pumpen var tross alt bare 2mnd gammel.. hadde faktisk skrivd ut en sånn forbruker-klage skjema men pratet med eier når jeg sist ringte å han var veldig hyggelig å grei å lovet meg "en ny pumpe for sånn skulle det jo ikke være..".. angrer jo litt på at jeg ikke leverte den men lot meg prate trill rundt nok en gang, det er i alle fall følelsen jeg sitter igjenn med.. å det hjelper ikke at når jeg legger igjenn telfon nummer for at de kan ringe meg så gjøe de ALDRIG det heller.. jeg ba om å få pratem med den samme sjefen på telefon idag men han var ute så jeg la igjenn nummer så skulle han ringe meg, men jeg har ikke hørt noe ennå selvfølgelig... vet ikke om det er jeg som er veldig "utidig"\utålmodig men er faktisk veldig lei nå.. fisker dauer, vann-kvaliteten er rævva å det er stress med bytting av pumper å frem å tilbak så nå er det fult utbrudd med hvitprikk å hull i hode syken.. dette er ikke kult i det hele tatt, har ikke hatt maken til utbrudd noen gang..
syns dette har tatt sykt lang tid, dem kunde nå i det minste ha gitt deg en annen pumpe når du var der første gang, dem hadde vel noe som kunne hjulpet deg? omså 2 mindre pumper? syns dem opptrår litt uprofesjonelt, i allefall i fra jeg selv er vant med

Denne tråden er vel ment for generelle råd/ tips ang tvister, ikke enkeltsaker.
Minner om dette
Sorry Moderator ble litt revet med her
ok, trodde en kunne spørre om tips å råd ang hva man f.eks kunne gjøre hvis man stod fast i en butikktvist o.l men tok vist feil igjen. skal gi meg jeg, ser ikke helt problemet men det greit..

Dette er skal være en tråd som diskuterer temaet på generelt grunnlag, og ikke spesielle saker.

- skriver trådstarter.
Trodde ikke det kunne misforståes egentlig
ok, det er vel meg som er dum da... tråden heter hvordan håntere butikktvister o.l da trodde jeg det var greit å spørre her om man var så uheldig å sitte fast i en butikktvist f.eks.., kan fortsatt ikke helt se problemet så lenge ingen navn er nevnt.. men meg om det.. men hvor kan en spørre om enkeltsaker da? å få noen tips å råd på hvordan man skal håndere butikktvister i enkelt saker? er litt rådvill på hva en skal gjøre å hvordan man skal opptre for å få "rettferdighet".. dette er jo skole-eksempel på en butikktvist å jeg har ikke lagt ut navn eller lokasjon på butikken, men joda det er jo en enkeltsak.. men jeg er fortsatt ute etter noen tips å råd på hva man kan gjøre for å opprettholde sine rettigheter som forbruker.. så det hadde vært fint om du sa noe om hvor en skal poste når det da gjelder enkeltsaker\spesiellesaker

Dette er et litt vanskelig tema siden det ofte (alltid?) blir ensidig info fra en part. Man bør kontakte forbrukerombudet hvis man trenger hjelp ang lover og rettigheter man har som forbruker.
joda er fullstendig klar over at dette er et vanskelig tema, derfor er det kjekt å kunne spørre om tips å råd en plass.... det er vel fritt for at eventulle butikkarbeidere\sjefer\eiere å kommentere her på forumet, jeg hadde opfattet dette som ett "fritt" forum.. ok forbrukerrådet er stedet å henvende seg til hvis man trenger hjelp til å håndtere butikktvister o.l.. det er jo helt tydelig at jeg er helt på jordet når jeg holder på her, men det er ikke noe sted på forumet for sånt da eller?? kun forbrukerådet? eller er det andre poster på forumet som er mere egnet når en trenger noen tips å råd ang butikktvister o.l? hadde virkelig ønsket at jeg slapp unna forbrukerrådet å advokat for noe så dumt som en akvariepumpe, men det er jo tydeligvis veien å gå for å få "rettferdighet".. hadde håpet noen kunne hjelpe med noen tips å råd slik at jeg slapp dette men skjønner jo at forbrukerrådet er veien å gå å IKKE her på forumet under "hvordan håndtere butikktvister o.l".. takk for hjelpen alle som har svart!!
off topic eller diverse tråden kansje? er vel bedre egnet, og kommer kansje til å få flere svar dær også vil jeg tro

er klar over at du er frustrert, men regler er regler her

kan jo starte en egen tråd under Diverse - "Her kan du skrive om akvariumting som ikke hører inn under de andre foraene."
står det så fint under skriv hele historien dær, gjærne oppdelt i "bolker", er litt letter og lese da
Når det gelder overskriften står det;
Hvordan håndtere butikktvister o.l.

En tvist er en sak der det er minst to parter, ikke kan enes.

Spørsmålet da er hvordan kan da partene komme frem til en løsning.

Dette er da ikke en plass der den ene parten ensidig kan fremlegge det den finner som urimelig eller rimelig for å løse en tvistesak.

Det er vel heller ikke ment som en plass der mekling mellom to parter skal foregå.

En slik tråd som dette er vel tenk skulle hindre alle disse negative trådene med ensidig kritikk av butikker, både kjeder, enkeltbutikker og personer som det til stadighet dukker opp her på forumet.

Nå tror jeg at denne tråden her viser selv der det oppfordres til generelle diskusjoner om kjøpsloven og tvister, blir det for vanskelig og diskusjonen blir fra det generelle til det spesielle.

En løsning på dette problemet ville være å endre reglene i retningslinjer slik at omtale som omhandler forhandlere ikke er ønskelig. Da ville alle disse trådene kunne slettes av våre dyktige og entusiastiske moderatorer.

Takk for hjelp til forklaring, Nils!
Et par-tre tips:

1. Ta ALLTID vare på alle kvitteringer du får for kjøp av div. akvarieutstyr! Legg dem samlet i en egen mappe eller konvolutt, helst nær akvariet. Kvittering må ofte fremlegges OM noe galt skulle skje med gjenstanden under garanti-perioden eller reklamasjonsrett-tiden. Ved nettkjøp tar du vare på fakturaen du får med i pakken.

2. Forsøk ALDRI å skru eller åpne på noe elektrisk utstyr selv. I det øyeblikk det gjøres, mister du all reklamasjonsrett. Kunden skal aldri forsøke å reparere tekniske ting selv. Ring butikken, forklar saken og avtal hvem du skal snakke med når du kommer til butikken, og når det beste tidspunktet er! (F.eks. i sjefens arbeidstid, unngå kvelder der det kan være kun ekstrahjelper er på jobb)

3. Sett deg inn i kjøpsloven før du går for å klage eller kreve ny gjenstand!
Det lønner seg alltid å vite hvilke rettigheter man har! Se på [URL=http://www.lovdata.no ]www.lovdata.no
[/URL]
mona o
Et par-tre tips: 1. Ta ALLTID vare på alle kvitteringer du får for kjøp av div. akvarieutstyr! Legg dem samlet i en egen mappe eller konvolutt, helst nær akvariet. Kvittering må ofte fremlegges OM noe galt skulle skje med gjenstanden under garanti-perioden eller reklamasjonsrett-tiden. Ved nettkjøp tar du vare på fakturaen du får med i pakken. 2. Forsøk ALDRI å skru eller åpne på noe elektrisk utstyr selv. I det øyeblikk det gjøres, mister du all reklamasjonsrett. Kunden skal aldri forsøke å reparere tekniske ting selv. Ring butikken, forklar saken og avtal hvem du skal snakke med når du kommer til butikken, og når det beste tidspunktet er! (F.eks. i sjefens arbeidstid, unngå kvelder der det kan være kun ekstrahjelper er på jobb) 3. Sett deg inn i kjøpsloven før du går for å klage eller kreve ny gjenstand! Det lønner seg alltid å vite hvilke rettigheter man har! Se på [URL=http://www.lovdata.no ]www.lovdata.no [/URL]



A. Om en er vanlig privatperson som kjøper en gjenstand til privat bruk av en dyrebutikk er det forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet, IKKE kjøpsloven!!!!

B. Garantitid vs lovens reklamasjonstid
Det er en utbredt misforståelse at det butikkene omtaler som garantitiden er det samme som lovens reklamasjonstid. Det stemmer ikke. Garantitiden er vanligvis en periode hvor selger er ekstra behjelpelig i forhold til å rette feil ol på visse vilkår, eksempelvis at en ikke har demontert tingen selv. Dette er en avtalebasert rettighet. Den lovbestemte reklamasjonsretten har en uansett. Kan forsøke å forklare forbrukerlovens § 27 her:

Innen rimelig tid
Hvis du mener produktet du har kjøpt har en mangel må du fortelle dette til selger "innen rimelig tid" etter at du burde oppdaget mangelen. Du burde oppdage feilen når du har indikasjoner på den, eksempelvis om fisken har symptomer. Hva som er rimelig tid varierer noe. Mulig det er lagt til grunn en ca 14 dagers periode (husker ikke 100%). Men det beste er selvsagt å reklamere så snart du kan for å være på den sikre siden.

Innen to eller fem år i tilegg
I tilegg til så snart du kan MÅ du ha reklamert innen enten to år eller fem år etter du overtok varen, avhengig av hvor lenge en normalt kan forvente at produktet vil vare. Eksempelvis: Om varen har en forventet levetid på 3-4 år så kan en reklamere etter 5 års regelen (fordi varen har en forventet levetid ut over 2 år som er den alternative regelen). En får imidlertid ikke noe ut av å reklamere etter 4,9 år på noe som er ment å vare i 3 år fordi en da har fått det en kunne forvente. Om varen er ment å vare i 2 år kan en bare reklamere innen 2 års fristen.

Konsekvens av at en har brutt vilkårene i garantien
Hvis du har en mangelfull vare har du altså ikke mistet reklamasjonsretten om du skulle ha demontert gjenstanden. Det er imidlertid IKKE lurt å demontere ting da det er mye lettere for selger å påstå at dette er noe du har forårsaket selv. Han kan selvfølgelig ikke vinne frem med dette om du har demontert tastaturet når det er i hovedkortet feilen ligger. Problemet er at det er vanskeligere for deg å bevise at dette er en feil selger og ikke du selv har ansvar for. Selgers garanti gjør det med andre ord lettere for deg å få det du har krav på fordi du på nærmere vilkår slipper å bevise at dette ikke er din feil. Dette er mye bedre for deg som kunde. Men at du ikke lenger har garantien fra selger kan ikke medføre at du ikke har rettigheter etter loven. Det er ikke adgang til å inngå avtaler som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av forbrukerkjøpsloven.

Altså: Garantitid og reklamasjonstid er 2 veldig forskjellige ting som i prinsippet IKKE har noe som helst med hverandre å gjøre.
Altså: Fordrukerkjøpsloven er loven en bruker om en kjøper noe fra en næringsdrivende som privatkunde til privat bruk

Kjøpsloven gjelder næringskjøp, kjøp mellom to forbrukere (eks i rubrikk her på Akvaforum) OG hvor en næringsdrivende kjøper av forbruker.

I tilegg finnes Angrerettlova som gjelder forbrukerkjøp hvor selger er næringsdrivende uten fast utsalgsted. Tror dette gjelder nettkjøp men er litt usikker på om den gjelder hvor nettstedet en kjøper av også er en butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Kirsti
Reklame for plussmedlemskap