Malle søkk borte...

I går bestemte jeg meg for å forandre litt på akvariet mitt.
Kjøpte akvariet brukt, og det hadde ikke helt det utsendet som jeg ville ha.. Ville ha masse planter og finfin sand.
Jeg gikk til innkjøp av sand fra biltema og en god del planter på dyrebutikken (ettersom det ikke fulgte med noen planter på kjøpet da jeg kjøpte akvariumet).
Jeg tok ut fiskene som jeg har, for å ominnrede hjemmet deres. Siden jeg kun har tre fisker enda (som var med på kjøpet), skulle man tro dette var en enkel sak. Jeg har to viltre krabater, som jeg aldrig husker navnet på, som det tok sin tid å fange. Jeg hadde de oppi en stoooor bolle som jeg hadde fylt med akvarievann.
Så var det duket for å fange min kjære malle, det ble ikke like enkelt. Malle var borte. Etter at jeg hadde brukt et kvarter på å bare se i akvariet, fra alle vinkler, begynte jeg så å plukke ut røtter og steiner for å se om han da dukket opp. Jeg rensket hele akvariet, bortsett fra grusen som lå på bunn, malle va søkk borte..
Jeg sto lenge å klødde meg i hodet og forsto pent lite. Hvordan kan en så stor fisk forsvinne på den måten?
Begynte så å fylle opp med sand, planter, røtter og steiner, det ble kjempefint!
Når jeg var ferdig puttet jeg "knoll og tott" tilbake og beundret deres nye hjem mens jeg samtidig funderte på det store malle-mysteriet.

I mårest var malle tilbake, og utførte sine daglige morgenrutiner (leking inne i en stor stein med hull i).

Hvor har malle vært??
Kanskje den gjemte seg i en rot eller hule som ble tatt ut? Vet botiaer gjemmer seg godt når man begynner å fjerne dekorasjon, og at de blir tatt ut av vannet er ikke god nok grunn til at de flytter seg...
Har en ancistrus som lå inni en rot i alle fall i tre timer, da jeg omrokkerte mellom noen kar. Mulig det var på den siden som lå opp, slik at hun hadde noen ml med vann.. Hun lever hun, og det ser ikke ut til at noen ting biter på henne
Ble engang fortalt at noen maller klarer seg på land i timesvis.
Høres ganske utrolig ut men har hørt flere historier som din Modern.
Min tante fikk med en ganske dyr l-malle sammen med noen planter engang.
Hun hadde vist tatt seg god tid hjem fra butikken siden det bare var planter.
Reagerte ikke før hun var hjemme og det kom rare lyder i fra posen
støtter malle-over-vann-teorien.

maller er seiglivede skapninger og tåler det meste.

hadde en ancistrus som gikk i en 200l, men så måtte alt ut pågrunn av noe som jeg ikke husker, stappet tusen millioner fisk i en 22l.
i 3 dager sto 200leren med en cm, uten filtrering, og oppvarming.

omsider merket jeg det, og da plukket jeg den ut.
så et par timer etterpå hadde termostaten i varmekolba sprukket, så vannet holdt 40 grader, alle døde bortsett fra malla.
når de andre omsider var kastet i søpla, fant jeg malla svømmende under bunnfiltreringen et par dager senere.

en anne gang hadde den satt seg på pumpa, jeg tok ut pumpa, og den lå der i tre timer.

de har 9 liv sånn som katten
Helt utrolig!
Morsomme skapninger..
Tilfeldig bekjentskap
© Maren K. Berre
Reklame for plussmedlemskap