Stimfisken diskus.
Etter snart 4 års drift med diskuser er ihvertfall ikke jeg i tvil lengre.
Diskusen er helt klart en stimfisk og trives best når de er fra 5-10 stk og oppover.
Selv om fisker danner parr så trives de helt klart best med andre diskusfisker rundt seg.
Sier ikke at man ikke kan ha et parr gående alene hele livet, men mener at dretter man ikke diskuser så bør man helt klart ikke ha færre enn 5-6 stk i et karr.
Her ser dere et tydelig bilde av hvordan flokken ofte står i karret.
Stimen er litt tettere enn det den pleier være, pga begynte ph senk i karret igår, og da blir de litt påvirket.
Bilde 1: diskus stimen i 660 l min.
Bilde 2: Det ene parret mitt, hannen 19 cm og hunnen 17,5-18 cm.
Bilde 3: Noe jeg håper er en hunne. Perfekt og fin i fargen. Akurat 2 år gammel. 17,5 cm.
Har 2-3 diskuser som jeg ikke er 100% sikker på kjønnene.
Driver nå og senker ph for å prøve åfå lek/parr dannelse, så jeg blir 100% sikker på kønene til alle fiskene.
Kjedelig å kaste bort mange mnd på å drette med 2 hunner.
Diskusen er helt klart en stimfisk og trives best når de er fra 5-10 stk og oppover.
Selv om fisker danner parr så trives de helt klart best med andre diskusfisker rundt seg.
Sier ikke at man ikke kan ha et parr gående alene hele livet, men mener at dretter man ikke diskuser så bør man helt klart ikke ha færre enn 5-6 stk i et karr.
Her ser dere et tydelig bilde av hvordan flokken ofte står i karret.
Stimen er litt tettere enn det den pleier være, pga begynte ph senk i karret igår, og da blir de litt påvirket.
Bilde 1: diskus stimen i 660 l min.
Bilde 2: Det ene parret mitt, hannen 19 cm og hunnen 17,5-18 cm.
Bilde 3: Noe jeg håper er en hunne. Perfekt og fin i fargen. Akurat 2 år gammel. 17,5 cm.
Har 2-3 diskuser som jeg ikke er 100% sikker på kjønnene.
Driver nå og senker ph for å prøve åfå lek/parr dannelse, så jeg blir 100% sikker på kønene til alle fiskene.
Kjedelig å kaste bort mange mnd på å drette med 2 hunner.
Postet 01.11.08 kl 12:15
Endret: 01.11.08 kl 12:18
Postet 01.11.08 kl 12:16
ElinHJeg har ikke tid eller plass til å ha discus selv, men må innrømme at jeg koser meg med bildene dine, Ken. Nydelige discus :-D
Takk takk.
Ja diskuser tar tid, ihvertfall fram til man har voksene fisker.
Mye foring og vannbytter fram til diskusen passerer 12-14 cm, og så store blir de ikke vis man ikke bytter vann.
Og enig, man trenger god plass for å legge forholda til rette for en diskus.
Som sagt mener jeg diskusen er en stimfisk og ikke bør gå færre en 5-6 stk fisk.
Regner man da 50 l pr. fisk ja da må man ihvertfall ha et 300 l karr, noe jeg personlig synes er forlite for full til 5-6 stk voksene diskuser.
Bare prøv å sette 5-6 stk tallerkner på høykant i akvariumet, da ser man mye plass en fullvoksen diskus tar.
Postet 01.11.08 kl 12:24
Det er akkurat det... de er nydelige fisk, men skulle jeg hatt discus skulle de fått den beste behandling, både med tanke på vannkvalitet, plass og fór. Og nå har jeg ikke plass til et så stort kar, og de vannbytterutinene jeg ville ha hatt har jeg egentlig ikke tid til.
Men - kanskje en dag Uansett nyter jeg alle bilder du legger ut.
Men - kanskje en dag Uansett nyter jeg alle bilder du legger ut.
Postet 01.11.08 kl 12:28
Endelig en som har skjønt det. Discus er stimfisk, en pryd for øyet, par dannelser er mulig. Så man kan selge litt yngel for å forsvare investeringen. Alternaivt har man verdens kuuleste "widescreen" TV i stua om man kun ønsker det som ett møbel.
Jeg leser at mange tror og mener at det er mye arbeid med Discus. Som med alt annet, planlegg litt hvordan du skal håndtere rutinene. Så er alt såre enkelt.
Jeg legger ved ett bilde - både for å vise at de er en stimfisk. Det du ser er ca 4000 liter med Discus, går vel 400-500 stk der. Jeg bruker 30 min daglig på det::
Man kan også lese mer på www.discusit.no
Enjoy!
Jeg leser at mange tror og mener at det er mye arbeid med Discus. Som med alt annet, planlegg litt hvordan du skal håndtere rutinene. Så er alt såre enkelt.
Jeg legger ved ett bilde - både for å vise at de er en stimfisk. Det du ser er ca 4000 liter med Discus, går vel 400-500 stk der. Jeg bruker 30 min daglig på det::
Man kan også lese mer på www.discusit.no
Enjoy!
Postet 01.11.08 kl 12:32
Postet 01.11.08 kl 21:04
Jeg må bare si meg enig, jeg. Discus er definitiv en stimfisk. Jeg opplevde veldig sterkt ved to anledninger. Da jeg startet med discus, kjøpte jeg 4 stk. De var temmelig nervøse og skvetne, og det var frustrerende. Etter tips fra erfarne discuseiere, kjøpte jeg to fisker til. Det øyeblikket de var satt ut i karet med de andre, forandret de andre fiskene personlighet tvert. "Svupp" sa det nesten, og plutselig stimet 6 discuser sammen, og var langt mindre skvetne enn de hadde vært før. Personlighetsforandringen var imponerende!
Pga. at jeg var førstegangs discuseier (og pga. at en feriehjelp ikke passet discusene mine skikkelig), så mistet jeg til slutt 3 fisker, og jeg var tilbake til 3 stk. i karet mitt. Fiskene var heldigvis ikke skvetne lenger - de kjenner meg jo godt nå, og vet at jeg betyr mat, og stort sett bare er snill med dem. Men så ville jeg jo discusene godt, og kjøpte to nye. "Svupp" igjen, og plutselig hadde jeg stimfisk igjen! Nok en lynrask personlighetsforandring. Etter å ha sett dette så utrolig tydelig to ganger, finnes det ikke lenger tvil i min sjel: discus hører til i stimer på minst 5-6 individer!
Pga. at jeg var førstegangs discuseier (og pga. at en feriehjelp ikke passet discusene mine skikkelig), så mistet jeg til slutt 3 fisker, og jeg var tilbake til 3 stk. i karet mitt. Fiskene var heldigvis ikke skvetne lenger - de kjenner meg jo godt nå, og vet at jeg betyr mat, og stort sett bare er snill med dem. Men så ville jeg jo discusene godt, og kjøpte to nye. "Svupp" igjen, og plutselig hadde jeg stimfisk igjen! Nok en lynrask personlighetsforandring. Etter å ha sett dette så utrolig tydelig to ganger, finnes det ikke lenger tvil i min sjel: discus hører til i stimer på minst 5-6 individer!
Postet 01.11.08 kl 22:02
Roland DreinøSkjønner hva du mener Geir, men dette er vel kjedeligt!!! Fisk, og discus må vel ses i sit naturlige miljø, vann. Så et beplantet akvarie med discus, coryèr og annet. Kanskje lidt familieforøgelse, det er vel dett som er interessant? Mvh. Roland Dreinø
Hei Roland Dreinø. Jeg registerer at du syns det er kjedelig? Du i likhet med alle andre står fritt til og ha planter, coryer , aquascaping,sand , røtter og alt annet mulig i akvariene for å fremheve estikk og naturens totale skjønnhet.
For meg er det helt uinterresant. Jeg er opptatt av fiskens fargeprakt, sunnhet og optimal vekst. Av den årsak har jeg ett så sterilt miljø som mulig. Da dette er mitt behov og ønsker. Kan du forstå det?
Mvh
Geir
Postet 02.11.08 kl 19:04
Ja, Geir.
Forstår dette:
Men for meg er adfærden det mest interessante! Begyndte selv med pigeon, rødtyrkis og desse, men nu syntes jeg adfærden er mere interessant.
Har for, det siste år. holdt 6 Blueface heckel, og 7 blå Manacapuru. Men jeg sagde da ikke noe nedsettende om desse fargerike discus, eller B.B kar. Alle må da ha deres mening, og deres måte å holde akvarie på!
Mvh. Roland Dreinø
Forstår dette:
Men for meg er adfærden det mest interessante! Begyndte selv med pigeon, rødtyrkis og desse, men nu syntes jeg adfærden er mere interessant.
Har for, det siste år. holdt 6 Blueface heckel, og 7 blå Manacapuru. Men jeg sagde da ikke noe nedsettende om desse fargerike discus, eller B.B kar. Alle må da ha deres mening, og deres måte å holde akvarie på!
Mvh. Roland Dreinø
Postet 02.11.08 kl 20:57
Roland DreinøJa, Geir. Forstår dette: Men for meg er adfærden det mest interessante! Begyndte selv med pigeon, rødtyrkis og desse, men nu syntes jeg adfærden er mere interessant. Har for, det siste år. holdt 6 Blueface heckel, og 7 blå Manacapuru. Men jeg sagde da ikke noe nedsettende om desse fargerike discus, eller B.B kar. Alle må da ha deres mening, og deres måte å holde akvarie på! Mvh. Roland Dreinø
Aha da forstår jeg hva du mener. Du er opptatt av Viltfangede eksemplarer og deres habitat om jeg har forstått deg riktig. Vel det både forstår og respekter jeg. Det er ett flott skue - og du har valgt noen virkelig flotte eksemplarer.
Du skriver om adferd? Jeg har selv fisk i BB kar som du beskriver, samt har hatt Heckel i ett eget artskar med sand og røtter. Jeg syns adferden ikke er så voldsomt ulik, så du må nesten hjelpe meg til å forstå hva du legger vekt på der (dum jeg vetttu)
Du har også helt rett at hver å en person har rett /krav på. Til og ha sin mening om deres måte å holde akvarie på. Når har jeg noengang diskutert noe annet i denne tråden???
Postet 02.11.08 kl 21:08
Geir...
Nu er det jeg som ikke forstår?
Du "lyder", som om jeg har anklaget deg for noe? Hvis du føler det, så var, er, det ikke meningen.
Samtidig tror jeg, vi sporer lidt av i denne tråden.
Men, jeg vil gjerne komme og se dine discusser en dag. Så kan vi jo tage discussionen der fra.
Mvh. Roland Dreinø
Nu er det jeg som ikke forstår?
Du "lyder", som om jeg har anklaget deg for noe? Hvis du føler det, så var, er, det ikke meningen.
Samtidig tror jeg, vi sporer lidt av i denne tråden.
Men, jeg vil gjerne komme og se dine discusser en dag. Så kan vi jo tage discussionen der fra.
Mvh. Roland Dreinø
Postet 03.11.08 kl 20:36
Postet 03.11.08 kl 21:03
Postet 04.11.08 kl 07:18
Ikke at jeg har noe erfaring med discus, men hvis jeg skulle gjette ville jeg sagt at discus, som de fleste andre fisker, trives i kar hvor de har planter og grus og steiner osv osv, bedre enn de trives i et helt sterilt miljø?
Selv om de er oppdrettsvarianter regner jeg med de har alle naturlige instinkter i behold, og derfor er de skapt for å leve i et miljø som ikke er sterilt?
Akkurat som katter kan holdes inne hele livet og ha det bra, men når de får tilgang til å gå ut og kjenne gress under potene og vinden i fjeset så går trivselen umiddelbart opp noen hakk
Men som sagt, rett meg hvis jeg tar feil
Selv om de er oppdrettsvarianter regner jeg med de har alle naturlige instinkter i behold, og derfor er de skapt for å leve i et miljø som ikke er sterilt?
Akkurat som katter kan holdes inne hele livet og ha det bra, men når de får tilgang til å gå ut og kjenne gress under potene og vinden i fjeset så går trivselen umiddelbart opp noen hakk
Men som sagt, rett meg hvis jeg tar feil
Postet 04.11.08 kl 07:40