Hvor stor sirkulasjonspumpe?

Må invistere i en liten sirkulasjonspumpe etter at da driten av fisken blir liggende igjen på sanda. Og da er spm. hvor stor pumpe vil dere her inne anbefale på et 343 liters akvarie? tenkte og satse på en ca 600 L/Timen pumpe?

Takker for alle svar
Hvor sterk sirkulasjonspumpe kan du ha avhengig også på hva slags fisk du skal ha. F.eks. skalare og diskus liker ikke sterk strøm men afrikanske ciklider liker det. Ellers i et kar på 343 liter kan du i det minste ha 1000 L/T og opptil 2000 L/T.
er mest Oreochromis mossambicus som kommer oppi. tror jeg skal prøve meg med en 600 L/Timen for og stille meg litt sånn i mellom med tanke på når det kommer flere fisker i karet. Noen som mener det er domt valg da eller?
Mortenn200
er mest Oreochromis mossambicus som kommer oppi. tror jeg skal prøve meg med en 600 L/Timen for og stille meg litt sånn i mellom med tanke på når det kommer flere fisker i karet. Noen som mener det er domt valg da eller?


Fisken som du har tenkt å ha opp i er en veldig stor ciklide som trenger et kar på minst 700 liter. Ciklide flest er kjent for å være store spisere og dermed masse avføring. Skal du ha dem opp i det karet ditt må du få tak i det største filter som finnes og vannbytte hver tredje dag for å kunne holde vannkvalitet bra.
Har kjennskap til flere kar med denne fisken oppi og med samme filter som jeg har (Fluval 405), disse karene blir renset 1 gang i uka med 20-30% vannutskifte og holder helt fine vannvedier, men dette vil da sefølgelig vise seg etterhvert. karet det er snakk om er fortsatt under innkjøring så er for tiden bare en fisk (pleco) i det. Har nå bestilt en Eheim kompakt 600 sirkulasjonspumpe, så får se hvordan det blir
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap