Fisk som sluker etter luft
Hei!
Jeg har et akvarium med 3 slørhaler og noen andre fisk. Akvariet mitt er ganske stort, og jeg har hatt det er god stund. problemet er at slørhalene mine ligger i overflaten hele tiden og "sluker" luft. De står på en måte rett opp ned i vannet, med ansiktet over vannoverflaten og "sluker" luften. De ser ganske febrilske ut også, men de har gjort dette en stund, så tror ikke de er syke. Virker som om fiskene er friske ellers. Men er dette normalt? Jeg har veldig god filtrering i akvariet, også har jeg en sånn fluval pumpe som lager masse oksygen i vannet, så tviler på at dette er problemet, noen som vet hva det kan være?
Takk for svar!
Jeg har et akvarium med 3 slørhaler og noen andre fisk. Akvariet mitt er ganske stort, og jeg har hatt det er god stund. problemet er at slørhalene mine ligger i overflaten hele tiden og "sluker" luft. De står på en måte rett opp ned i vannet, med ansiktet over vannoverflaten og "sluker" luften. De ser ganske febrilske ut også, men de har gjort dette en stund, så tror ikke de er syke. Virker som om fiskene er friske ellers. Men er dette normalt? Jeg har veldig god filtrering i akvariet, også har jeg en sånn fluval pumpe som lager masse oksygen i vannet, så tviler på at dette er problemet, noen som vet hva det kan være?
Takk for svar!
Postet 04.11.08 kl 14:40
Postet 04.11.08 kl 14:46
Postet 04.11.08 kl 14:50
-Hvor stort er "ganske stort"? Mål gjerne karet i cm lengde, dybde og høyde.
-Hvor ofte bytter du vann?
-Forer du slik at det bllir liggende uspist mat i karet?
-Hvordan er dine rutiner i forhold til filteret?
Noen tror de må vaske/rense filteret ved hvert vannbytte, men det er feil. Filteret skal kun skylles i akvarievann (som er tappet over i bøtte), og bare når det er nesten tett.
-Har du vanntester i hus? Det er en fordel å ha dråpetester (gode merker er JBL eller Tetra) på Ammoniakk, nitritt og pH. Har du fiskeslag som er kresen på gH, så bør du også ha test for dette. KH-test sammen med PH kan regne ut hvor mye co2 som er i vannet, så det er ingen dum ide å handle en kh-test også.
-Hvor ofte bytter du vann?
-Forer du slik at det bllir liggende uspist mat i karet?
-Hvordan er dine rutiner i forhold til filteret?
Noen tror de må vaske/rense filteret ved hvert vannbytte, men det er feil. Filteret skal kun skylles i akvarievann (som er tappet over i bøtte), og bare når det er nesten tett.
-Har du vanntester i hus? Det er en fordel å ha dråpetester (gode merker er JBL eller Tetra) på Ammoniakk, nitritt og pH. Har du fiskeslag som er kresen på gH, så bør du også ha test for dette. KH-test sammen med PH kan regne ut hvor mye co2 som er i vannet, så det er ingen dum ide å handle en kh-test også.
Postet 04.11.08 kl 14:57
Inaktiv bruker

Måten det fores på kan bli et problem for gullfisk. Det er ikke naturlig for gullfisk å ta flytefor f.eks. Les mer om det her. Evt. kan det være en proteinhinne som gullfiskene koser seg med
Postet 04.11.08 kl 17:17
Aggi-Hvor stort er "ganske stort"? ;) Mål gjerne karet i cm lengde, dybde og høyde. -Hvor ofte bytter du vann? -Forer du slik at det bllir liggende uspist mat i karet? -Hvordan er dine rutiner i forhold til filteret? Noen tror de må vaske/rense filteret ved hvert vannbytte, men det er feil. Filteret skal kun skylles i akvarievann (som er tappet over i bøtte), og bare når det er nesten tett. -Har du vanntester i hus? Det er en fordel å ha dråpetester (gode merker er JBL eller Tetra) på Ammoniakk, nitritt og pH. Har du fiskeslag som er kresen på gH, så bør du også ha test for dette. KH-test sammen med PH kan regne ut hvor mye co2 som er i vannet, så det er ingen dum ide å handle en kh-test også.
Akvariet er på 170 L ca, eller kanskje nærmere 180 L.
-Jeg bytter vann en gang i uka, bare litt da.
-Jeg forer 2 ganger om dagen, og jeg forer veldig lite av gangen. I tillegg har jeg noen bunnfisk som spiser det som flyter til bunn.
-Jeg skyller filteret i akvarievann, ca annehver uke, er dette for mye?
-Jeg har vanntester ja, det er tetra dråpetester, tester vannet veldig ofte, og vannverdiene ser alltid bra ut.
Postet 04.11.08 kl 21:42
Postet 04.11.08 kl 21:44
Postet 04.11.08 kl 21:57
Postet 04.11.08 kl 22:04
Malvinkahvor mye vann bytter du ca ved vannbytte? (du sier du bare bytter litt) hvorfor skyller du filteret en gang annenhver uke? blir det fort tett eller er det andre grunner? oppfører fiskene seg annerledes rett etter vannbytte eller sluker de fortsatt etter luft?
Jeg bytter ca 20% av vannet. Jeg vasker egentlig filteret annehver uke fordi jeg ser at da er det mye avfallsstoffer i svampene, så da tar jeg ut dem å renser dem. De oppfører seg ikke annerledes rett etter vannbytte, de eneste gangene de ikke sluker etter luft er når de får mat for da er de mest opptatt av å spise :P
Jeg tester ph, kh, gh, no2 og no3. Det er vel de jeg trenger?
Postet 04.11.08 kl 22:38
Postet 04.11.08 kl 22:59
Slørhaler?
Har selv hatt slørhaler, prøv å gi dem lit mat ved å ta et flak, hvis det er det du bruker og led det mot munnåpningen dems, har ihvertfall virka hos meg.
Postet 04.11.08 kl 23:09
Vel, så mye som du vasker svampene, så er det mulig du har ammoniakk.
Svampene skal ikke vaskes så ofte. Bare når du ser at pumpa nesten tett. Og da må du ikke vaske bort alt, kun kryste den lett i byttevannet. Grunnen er at de bakteriene som gjør at vannet blir mindre giftig blir vasket bort dersom du skyller filteret for grundig. Dette skjer også dersom du skyller filteret i feil temperatur, f.eks under rennende vann fra springen.
Nitritt begynner å komme etter ca to uker, etter at et kar er startet, eller etter at bakteriekulturen er blitt vasket bort. Før nitritten kommer, så er det ammoniakk som vil plage fiskene.
Dersom du synes at det er for mye møkk i filteret, eller at det blir tett i løpet av noen få uker, så er enten filteret for lite, eller så mater du for mye.
Du kan godt bytte mer enn 20%. Når alt er i orden, så bytter man en tredjedel, men dersom fiskene viser tegn til dårlig vannkvalitet, må man enten bytte oftere, eller mer vann. Opp til 50% vann om gangen. Pass på at det nye vannet har riktig temperatur, altså ca 20 grader.
Svampene skal ikke vaskes så ofte. Bare når du ser at pumpa nesten tett. Og da må du ikke vaske bort alt, kun kryste den lett i byttevannet. Grunnen er at de bakteriene som gjør at vannet blir mindre giftig blir vasket bort dersom du skyller filteret for grundig. Dette skjer også dersom du skyller filteret i feil temperatur, f.eks under rennende vann fra springen.
Nitritt begynner å komme etter ca to uker, etter at et kar er startet, eller etter at bakteriekulturen er blitt vasket bort. Før nitritten kommer, så er det ammoniakk som vil plage fiskene.
Dersom du synes at det er for mye møkk i filteret, eller at det blir tett i løpet av noen få uker, så er enten filteret for lite, eller så mater du for mye.
Du kan godt bytte mer enn 20%. Når alt er i orden, så bytter man en tredjedel, men dersom fiskene viser tegn til dårlig vannkvalitet, må man enten bytte oftere, eller mer vann. Opp til 50% vann om gangen. Pass på at det nye vannet har riktig temperatur, altså ca 20 grader.
Postet 04.11.08 kl 23:12
Ikke sikkert at dette er relevant, men røyker du ? Du sier at du har luft pumpe. Når jeg har besøk så slår jeg av luft pumpa mi for det pleier å bli ganske røykfult da. Har merket at når det er røykfult i rommet her så ligger ofte fiskene og gaper etter luft. Regner med at dette er pga luftpumpa mi suger inn tobakksrøyk. Vist du røyker så er kansje dette løsningen.
Postet 04.11.08 kl 23:12
LoomisDet er jo ikke sikkert at det er noe galt med vannet. Du skriver at du har andre fisker i karet også. Hva slags fisk? Og de oppfører seg normalt? Er det kun et innvendig Fluval-filter du har? Fluval 4+?
Jeg har praktbotia, og de oppfører seg helt normalt. er kun slørhalene om er oppi toppen. Jeg har fluval + 4 ja, det kan jo ta opp til 215 L. Var ganske dyrt også, så hvis du sier det er for lite blir jeg litt trist :P
Aggi: Jeg vet egentlig ikke om det er mye møkk, altså jeg ser bare at svampene er helt brune, også er det jo det at akvariet står på soverommet, og hvis det går lengre tid en det før jeg vasker så begynner filteret og bråke noe kollosalt, og da får jeg ikke sove :P
Jeg røyker kun på kjøkkenet, og det er veldig langt unna der akvariet står, også er døra til kjøkkenet alltid lukket, så jeg troor ikke røyken går opp.
Jeg gikk inn på en link som noen hadde gitt meg her, og da stod det at grunnen til at fiskene mine oppførte seg sånn kunne være fordi jeg gir dem før som flyter, noen andre som tror at dette kan være riktig? Kanskje jeg skal begynne å gi dem for som synker istedenfor? De holder ikke bare på sånn når jeg mater, men hele tiden.
Tusen takk for alle svar
Postet 05.11.08 kl 08:20
NugattiAggi: Jeg vet egentlig ikke om det er mye møkk, altså jeg ser bare at svampene er helt brune, også er det jo det at akvariet står på soverommet, og hvis det går lengre tid en det før jeg vasker så begynner filteret og bråke noe kollosalt, og da får jeg ikke sove :P
Det skal mye til for at en fluval 4+ blir tett, og filteret skal være brunt, selv etter rensing. Ellers vil det ikke finnes riktige bakterier i filteret
Jeg leste linken til Torhild nå, og det kan jo godt hende at det er noe i det. Du kan jo sjekke om det virker med å bytte fòr. Men jeg ville absolutt forsøkt å bytte mer vann, eller oftere.
Dersom filteret bråker, så sjekk om det kanskje ligger litt høyt i vannet, eller om det har samlet seg luft i pumpehuset. For å få ut lufta, så skruer du av strømtilførselen, løfter pumpa av sugekoppfestet, og snur filteret slik at utblåset peker oppover mens det er nedi vannet. Dunk lett på pumpehodet, så vil boblene komme ut. Heng filteret tilbake uten å løfte det over vann.
Lykke til!
Postet 05.11.08 kl 08:46
Postet 05.11.08 kl 09:16
Når Fluvalpumpene mine begynner å gi lyd fra seg så er det ikke alltid det er gjennomstrømmingen i svampene som er problemet. De aller fleste ulydene dukker opp når det er blitt møkkete i rotorbrønnen. Det går an å ta ut propellen og rense med en liten børste eller Q-tips nedi der og også selve rotoren. Da pleier det å ordne seg uten at jeg behøver røre svampene. På et innvendig filter behøver man vanligvis ikke å kryste svampene mer enn en gang i måneden.
Dessverre så oppgir gjerne fabrikanten større effekt på filtrene enn det som faktisk er tilfelle. Det gjelder forresten uansett hvilke filter og merker det er snakk om. Her kan du lese en produktomtale om Fluvals innvendige filtre. Om du ikke allerede har modifisert det så anbefaler jeg det på det sterkeste. Det gjør at du får et mye bedre filter. Her kan du lese om hvordan det gjøres. Husk bare at du ikke må skifte ut alt innholdet på en gang. Da ender det opp med katastrofe er jeg redd. Ta å brett de originale svampene og dytt de øverst i kammeret, så kan du plassere en kloss med grov blåsvamp nederst. Etter 4-5 uker kan du så skifte ut de originale svampene med en enda en kloss blåsvamp.
Når det gjelder det egentlige spørsmålet ditt så har jeg vært innom et par tråder der gullfisk har slukt luft og derfor ikke kommer seg ned i vannet igjen, men det behøver ikke være det hos deg. Nitritt, lite oksygen eller en fristende proteinhinne er alle mulige årsaker. For å eliminere to av de så kan det være greit å kjøre utløpet fra pumpen slik at den pisker litt i overflaten. Dette bryter ned en eventuell proteinhinne og tilfører godt med oksygen til vannet. Du vil da raskt se om dette endrer oppførselen til fiskene.
Får håpe du finner ut av det
Dessverre så oppgir gjerne fabrikanten større effekt på filtrene enn det som faktisk er tilfelle. Det gjelder forresten uansett hvilke filter og merker det er snakk om. Her kan du lese en produktomtale om Fluvals innvendige filtre. Om du ikke allerede har modifisert det så anbefaler jeg det på det sterkeste. Det gjør at du får et mye bedre filter. Her kan du lese om hvordan det gjøres. Husk bare at du ikke må skifte ut alt innholdet på en gang. Da ender det opp med katastrofe er jeg redd. Ta å brett de originale svampene og dytt de øverst i kammeret, så kan du plassere en kloss med grov blåsvamp nederst. Etter 4-5 uker kan du så skifte ut de originale svampene med en enda en kloss blåsvamp.
Når det gjelder det egentlige spørsmålet ditt så har jeg vært innom et par tråder der gullfisk har slukt luft og derfor ikke kommer seg ned i vannet igjen, men det behøver ikke være det hos deg. Nitritt, lite oksygen eller en fristende proteinhinne er alle mulige årsaker. For å eliminere to av de så kan det være greit å kjøre utløpet fra pumpen slik at den pisker litt i overflaten. Dette bryter ned en eventuell proteinhinne og tilfører godt med oksygen til vannet. Du vil da raskt se om dette endrer oppførselen til fiskene.
Får håpe du finner ut av det
Postet 05.11.08 kl 18:50
Men jeg leste nemlig veldig nøye på internett før jeg kjøpte dette filteret, fordi de på dyrebutikken anbefalte meg og kjøpe et utvendig filter til 1500, men jeg trodde de bare prøvde å lure meg :P Uansett, jeg leste nøye, og det står overalt at 4+ skal ta opp til 215 L. Tenkte det holdt med den kapasiteten siden mitt bare er på 180.
Men siden jeg ikke har hatt problemer på nitritt, er ikke det da et tegn på at filteret gjør jobben sin?
(Plis si ja, har virkelig ikke penger til enda et filter! :P )
Prøvde forresten å gi for som sank til bunnen, og det funka, nå er de bare i overflaten av og til, så må vel bare bli vant til det andre foret
Takk for alle svarene deres, det er flott at dere hjelper oss som er litt nyere i denne hobbien
Men siden jeg ikke har hatt problemer på nitritt, er ikke det da et tegn på at filteret gjør jobben sin?
(Plis si ja, har virkelig ikke penger til enda et filter! :P )
Prøvde forresten å gi for som sank til bunnen, og det funka, nå er de bare i overflaten av og til, så må vel bare bli vant til det andre foret
Takk for alle svarene deres, det er flott at dere hjelper oss som er litt nyere i denne hobbien
Postet 05.11.08 kl 21:41
Så lenge du ikke overbefisker karet så kan det hende at du greier deg med det du har. Vær uansett ekstra nøye med å måle nitritt etter at du skyller filtermaterialet og om du øker bestanden. Det er i slike tilfeller det er godt å ha et større filter siden de gir litt mer slingringsmonn å gå på. Anbefaler deg å lese i linkene jeg la inn (grønn skrift). Der finner du oppskrift på hvordan du kan øke filterets kapasitet uten å kjøpe annet enn ekstra svamp
En god tommelfinger-regel ved kjøp av filter er å velge et som, ifølge produsenten, er beregnet for et dobbelt så stort kar. Med 180 liter så burde du altså idèelt sett hatt et filter beregnet på 360 liter. Jeg har et filter beregnet på 300 liter til min 180 liter og et beregnet på 200 til min 125 liter. Dette er egentlig litt på kanten av hva de takler etter min mening, og med den belastningen jeg har. Som nevnt så kan det hende det holder med det du har om du ikke overbefisker karet. Nevner bare dette i tilfelle du må kjøpe nytt filter en annen gang
En god tommelfinger-regel ved kjøp av filter er å velge et som, ifølge produsenten, er beregnet for et dobbelt så stort kar. Med 180 liter så burde du altså idèelt sett hatt et filter beregnet på 360 liter. Jeg har et filter beregnet på 300 liter til min 180 liter og et beregnet på 200 til min 125 liter. Dette er egentlig litt på kanten av hva de takler etter min mening, og med den belastningen jeg har. Som nevnt så kan det hende det holder med det du har om du ikke overbefisker karet. Nevner bare dette i tilfelle du må kjøpe nytt filter en annen gang
Postet 05.11.08 kl 23:13