- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Corydoras adolfoi
Corydoras adolfoi
Hei!
Som sagt i en annen tråd skal jeg opprette mitt første akvarium
Har fått tips om at det er lurt å velge seg ut en region for så å velge en "hovedfisk" som man kan jobbe utfra med hensyn til andre arter.
Med dette sagt har jeg blitt så sjarmert av Corydoras Adolfoi!
Siden jeg ikke har kjøpt akvariet en gang ennå så tenkte jeg det kunne være genialt å kjøpe innredning og utstyr til akvariet slik at Adolfoiene får helt optimale forhold!
Så hva anbefaler dere av utstyr og andre fisk den går godt sammen med i et 248-liters selskapsakvarium?
Ser også at alle skriver at de trives best i grupper på minst 5-6 artsfrender. Betyr dette at da en gruppe på 10 trives enda bedre? Og så 15 enda bedre enn det igjen? Hvor mange syns dere jeg burde ha i 248-liters karet?
Mvh,
Tom-André
Som sagt i en annen tråd skal jeg opprette mitt første akvarium
Har fått tips om at det er lurt å velge seg ut en region for så å velge en "hovedfisk" som man kan jobbe utfra med hensyn til andre arter.
Med dette sagt har jeg blitt så sjarmert av Corydoras Adolfoi!
Siden jeg ikke har kjøpt akvariet en gang ennå så tenkte jeg det kunne være genialt å kjøpe innredning og utstyr til akvariet slik at Adolfoiene får helt optimale forhold!
Så hva anbefaler dere av utstyr og andre fisk den går godt sammen med i et 248-liters selskapsakvarium?
Ser også at alle skriver at de trives best i grupper på minst 5-6 artsfrender. Betyr dette at da en gruppe på 10 trives enda bedre? Og så 15 enda bedre enn det igjen? Hvor mange syns dere jeg burde ha i 248-liters karet?
Mvh,
Tom-André
Postet 04.11.08 kl 16:27
20-25 stk går meget bra
Anbefaler deg sand i karet. Gjerne Biltemasand eller Rådasand 0,4 - 0,8 mm.
Cory'ene roter jo i bunnen etter mat. Sand passer da disse godt.
Gjemmesteder som røtter og en del planter er lurt. Da kan de stikke seg vekk hvis de ønsker.
De kan bli konflikter hvis du f.eks. kjøper apistogramma eller andre dvergciklider. Disse blir litt hissige når/hvis de har yngel. Cory'ene kan da bli skadet.
Hvis du ikke har noe spesielt mål med å få yngel på adolfoiene, så kan det bli fint med en stor stim kardinaltetra eller annen tetra art i dette karet
Husk å kjøpe et skikkelig filter
Anbefaler deg sand i karet. Gjerne Biltemasand eller Rådasand 0,4 - 0,8 mm.
Cory'ene roter jo i bunnen etter mat. Sand passer da disse godt.
Gjemmesteder som røtter og en del planter er lurt. Da kan de stikke seg vekk hvis de ønsker.
De kan bli konflikter hvis du f.eks. kjøper apistogramma eller andre dvergciklider. Disse blir litt hissige når/hvis de har yngel. Cory'ene kan da bli skadet.
Hvis du ikke har noe spesielt mål med å få yngel på adolfoiene, så kan det bli fint med en stor stim kardinaltetra eller annen tetra art i dette karet
Husk å kjøpe et skikkelig filter
Postet 04.11.08 kl 16:51
Endret: 04.11.08 kl 16:54
Postet 04.11.08 kl 21:22
Hvis du ikke har så mange andre fisker "på bunnen" så går det fint
Privat så kan du få dem for rundt kr 75,- pr/stk.
Du kan kanskje få egg fra disse i et slikt kar, men egg og yngel blir gjerne spist.
Les gjerne Mona sin artikkel om [I]Corydoras adolfoi.
Privat så kan du få dem for rundt kr 75,- pr/stk.
Du kan kanskje få egg fra disse i et slikt kar, men egg og yngel blir gjerne spist.
Les gjerne Mona sin artikkel om [I]Corydoras adolfoi.
Postet 04.11.08 kl 21:39
Endret: 04.11.08 kl 21:40
Postet 04.11.08 kl 22:02
Postet 04.11.08 kl 22:05
Å sende PM her er det samme som å sende vedkommende en e-post. Altså må du gå til profilen til vedkommende og klikke på "send e-post".
Forøvrig er c. adolfoi et utmerket valg
At det må tas etappevis er jo bare en fordel når det gjelder å befiske et nytt kar. Det skal jo ideelt sett gjøres i flere etapper for å ikke gi filteret sjokk og for mye avfall å håndtere
Forøvrig er c. adolfoi et utmerket valg
At det må tas etappevis er jo bare en fordel når det gjelder å befiske et nytt kar. Det skal jo ideelt sett gjøres i flere etapper for å ikke gi filteret sjokk og for mye avfall å håndtere
Postet 04.11.08 kl 22:06
Jeg har kjøpt 10 adolfoi. Kjøpte dem som voksne, så det var jo en viss startkostnad må jeg innrømme... men: disse har jo lagt egg mange ganger, så det har etterhvert blitt rundt 40 ungfisk som er blitt "store nok" tenker jeg. Disse befolker nå bunnen i 260-literen vår. Et praktfullt syn!
For at de skal leke bør de ha et egnet akvarium da - og fortrinnsvis gå aleine der
For at de skal leke bør de ha et egnet akvarium da - og fortrinnsvis gå aleine der
Postet 04.11.08 kl 22:15
Postet 06.11.08 kl 23:25
Postet 06.11.08 kl 23:43
Det var da j***ig dyrt da. Jeg har betalt 115 kr/stk av de voksne viltfangede adolfoiene mine, men voksen oppdrettsfisken fikk jeg for 225 kr for 3 stk. Jeg har drevet å solgt ut endel ungfisk i det siste og de tar jeg ikke mer enn 50 kr for. Jeg vil jo svært gjerne at folk skal kjøpe en gruppe på minst 5 stk og det er jo litt mer risikabelt å flytte ungfisk.
Postet 07.11.08 kl 06:44
Postet 07.11.08 kl 08:21