Nok lys??

Har et Juwel Vision 450 kar med 2x54w(t5) i front og 2x36w(t8) bak.

Dette karet er ca 60 cm dypt, og jeg lurer på om dette er nok lys.

Har problemer med at plantene mine gror voldsomt i høyde, men blir
veldig tynne i bunn. Bruker co2 og Mastergrow flytende næring.

Holder det med at jeg bytter ut t8 rørene med t5?

Har reflektorer på alle rør. Vurderer å kjøpe inn metalhalogenlamper, men
er jo relativt dyre i innkjøp.(TIPS OM HVOR MAN KAN KJØPE?)

Skifte til T5 rør vil gi deg bortimot 0.5W/liter og det er brukbart.

Det at plantene gror i høyden kan ha noe med fargetemperaturen på lyset å gjøre. Lysrør som er egnet for planter har gjerne en fargetemperataur mellom ca 4000-6000 Kelvin.

Du bør sjekke hvilken Kelvin lysrørene dine har. Blåttlys gir tettavstand mellom bladfestene og planten blir lav og kompakt. Rødtlys gir lang avstand mellom bladene og planten blir høy og "glissen.

Det som ofte anbefales er at man bruker dagslysrør (6000 Kelvin, RA over 90%) i fronten av akvariet. Dette lyset skal får plantene til å vokser utover i steden for oppover.
Bakerst i karet vil man gjerne ha høye planter og da er de typiske rødfarga plantelysa godt egnet (Grolux, D&D natur osv).

Du kan finne mer nyttig info om dette her.
Geir Rolfsnes
Det som ofte anbefales er at man bruker dagslysrør (6000 Kelvin, RA over 90%) i fronten av akvariet. Dette lyset skal får plantene til å vokser utover i steden for oppover. Bakerst i karet vil man gjerne ha høye planter og da er de typiske rødfarga plantelysa godt egnet (Grolux, D&D natur osv).

Flott tips, jeg ser at jeg må bytte om to av rørene mine hjemme
Jeg har lest at lys under 6500 kelvin gir algevekst, mens over er bra for ønskede planter.

Har sett akvarielys opptil 20000 K, men det er litt ekstremt. Rundt 6500 til 7000 K holder vanligvis til vanlig bruk.

Er hvertfall det jeg har lest
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap