Koi i 300 liter?

Inaktiv bruker
Jeg har et 300 liters akvarium. Her går det 1 oscar og to ca. 23 cm lange Clarias batrachus + noen gurami og scalare.
Kan jeg ha Koi oppi her?

I så fall, hvordan kan jeg få Koien til å trives best mulig? Er akvariet for lite? Har ikke hatt Koi før så tar gjerne imot tips fra a til å
Nei, koi trenger minst 1000 liter, pga de blir digre.
Inaktiv bruker
Jeg leste på akvaforum at de trengte minst 750 liter om jeg ikke husker feil. Men har sett det er folk her som har de i mye mindre kar som 180 liter osv..
Finnes det ikke forskjellige typer Koi? En som ikke blir fullt så diger?

Kanskje gullfisk er et bedre alternativ? Må liksom ha en fisk som Clarias mallene mine ikke spiser.
Gullfisk er et bedre alternativ, ja. Tror ikke det finnes koi som blir mindre enn XL.
Inaktiv bruker
Jeg skrev dette innleget på ei gruppe på nettby. Der fikk jeg beskjed om at jeg verken kunna ha Koi eller Gullfisk i akvarium fordi de var kaldtvannsfisker. Men Koien kunne ha fra 10 - 26 grader. Ut i fra det de står her på akvaforum da. Men koi blir for stort...

Gullfisk 10 - 22 grader. Når jeg ser hva andre har sammen med Gullfisk så skjønner jeg ikke det. Og når jeg ser på temperatur så stemmer det ihvertfall ikke. Jeg får ganske mange forskjellige svar...
Alle koi blir nok digre, ja. De som har koi i mindre kar, har ikke utvokste individer.
Inaktiv bruker
Ut i fra det jeg har forstått så kan en Koi gå i 300 literen, men siden den blir stor er det ikke snillt for fisken. Her er ikke temperatur noe problem...

Men for en Gullfisk er str. fin, men vannet blir for varmt så den ikke trives?
vannet mitt er på 22 grader, det er også max for fisken.
Gullfisker trives helt fint i høyere temperaturer. Jeg har dem i en dam som holder rundt 25-30 om sommeren, og 16-21 om vinteren.

Og den siste uken har de vært i et kar inne pga de ble behandlet for hvitprikk, dvs tempen var 32-35 i flere dager, uten at det plaget dem i det hele tatt. Siden varmekuren ble ferdig har tempen i karet ligget rundt 26-27, og som sagt plager det dem ikke.

I Asia holdes gullfisker i dammer som til tider ligger langt over 30 grader i korte perioder, så at gullfisker MÅ holdes i kjølig vann er bare en myte.
Inaktiv bruker
Takk, den trengte jeg å høre nå!

Jeg ble ganske godt grilla da jeg prøvde å si det til dem i akvariegruppa på nettby.

jeg sa det sto "Forskjellige oppdretsvarianter av Gullfisk geier seg fin opp til 25 grader står det på akvaforum"

Da fikk jeg bare:
- "Greier seg fint er ikke det samme som å ha det bra"
-"Syns ikke verken koi eller gullfisk har noen ting i varme tropekar og gjøre"
-"Det handler om hva fiskene krever for å ha det optimalt. Ærlig og brutalt"
- "Det er mye man kan ha lyst på,men som det ikke alltid er lurt og skaffe seg!"
-"nei du kan verken ha koi eller gullfisk. det er kaldvannfisk som skal ha helt annet temperatur enn vanlig tropefisk"

"osv osv... Den tonen der.. Uff.. Skulle nesten tro at dem kalte meg fiske mishandler og helde den greia der.

Ser den at clarias mallene mine og oscaren kan finne på å spise dem, men sett bort i fra dem så ser jeg ingen grunn til å ikke kunne ha dem i 300 literen.
Har ikke noen tips her, men tenkte å si at du ikke er dyremishandler når du spør, og du vil få forskjellig svar av de fleste du spør.

Men når du ser folk ha koi og gullfisk i for små kar med feil fiskesammensetning, ikke bruk dem som eksempel på hva du kan ha! Se heller på de som har fisken under optimale forhold som forbilde=)
Inaktiv bruker
Okay, takk for svar.
Får vel prøve å kivitte med med den oscaren om jeg skal ha flere fisk ihvertall. Satse på andre ciklider som skal ha samme temp osv
(Litt hyggeligere tone innpå her )
Mvjnz
Gullfisker trives helt fint i høyere temperaturer. Jeg har dem i en dam som holder rundt 25-30 om sommeren, og 16-21 om vinteren. Og den siste uken har de vært i et kar inne pga de ble behandlet for hvitprikk, dvs tempen var 32-35 i flere dager, uten at det plaget dem i det hele tatt. Siden varmekuren ble ferdig har tempen i karet ligget rundt 26-27, og som sagt plager det dem ikke. I Asia holdes gullfisker i dammer som til tider ligger langt over 30 grader i korte perioder, så at gullfisker MÅ holdes i kjølig vann er bare en myte.

Da må vi skille litt her.
Det er forskjell på Koi og Gullfisk. Gullfisk er ganske fleksibel med tanke på temperatur.
Koi tåler ikke temperatur over 30 grader lenge. En varmekur vil drepe Koien, men gullfisken vil tåle det fint.

Koi blir dessuten for stor til 300 liter, så det går ikke.
Gullfisk kan gå greit, men ikke for mange, og de bør få være den dominerende arten i karet. Helst den eneste arten.
Det er riktig at disse ikke bør kombineres med andre tropefisk.
Ja, jeg sa allerede at koi går ikke. Men deretter ble det spurt om gullfisk og makstemperatur, og det var det jeg svarte på.

Men er enig i at gullfisker helst bør være de eneste fiskene i karet, eller muligens holdes sammen med noen bunnlevende fisker, men de trenger veldig god filtrering for de griser mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap