Riccia eller bare tull?

Kom fornøyd hjem fra butikken i dag med en pose gaffelmose. Hadde planer om å binde den til en sten og se den vokse seg stor og myk. Jeg la den i overflaten for å holde den fuktig til jeg skulle binde den fast senere, men i stedet for å ligge å duppe i overflaten, splittet den seg opp i millioner av små blader og fløt ut over hele vannflaten. Det er helt umulig å binde den fast, for alt bare løsner og flyter opp igjen.. Kan samle det det til en klump, men fiskene bare roter det utover igjen.. Det skal vel ikke være sånn? HAar aldri hatt denne mosen før, men har sett masse bilder, så ble ganske skuffa..
det kan være riccia. jeg hadde fine faste mosedotter, prøvde å feste den til en sten, men etter en stund gikk den i oppløsning og det var "hakka salat" i steden for akvarium med mosedott i. så jeg antar, uten å ha sett bilde, at dotten din egner seg best som flyteplante og ikke binni fast...
riccia blir sånn jeg hadde også en stor fin dott men den er nå i 1 000 000 av biter og masse går i pumpa
Her er bilde Jeg vet det er riccia, men har hørt det finnes flere varianter, og antar at dette ikke er den langstilkede varianten som kan bindes ned. Men jeg trodde uansett at den hang sammen slik som javamosen. Dette ble jo bare tull og bortkastet penger. Dotten så så fin ut i butikken.. :/
Riccia er sånn. Den henger veldig, veldig løst sammen, og består i virkeligheten av tusenvis av små biter. Håndterer man den uforsiktig, eller om den ikke får ligge i fred i et rolig hjørne av akvariet, så løsner den fra hverandre og man får det du fikk i dag...

Hvis man ikke har et lyst og rolig hjørne uten særlig sirkulasjon, er den ikke noe særlig å ha som flyteplante heller. Den løsner fra hverandre om den blir sust rundt av strømmen.

Her er et bilde av en stor kladd med Riccia som jeg forsiktig og med begge hender godt under mosen, løftet ut av et akvarium. Jeg la den veldig forsiktig ned i en bøtte. Hadde jeg tatt tak i den med en hånd og løftet, hadde den gått i tusen biter. Men som du ser henger den fint sammen om den blir håndtert riktig.

Jeg har ikke sterk sirkulasjon i noen av mine kar, og hos meg danner ricciaen flotte puter i overflaten.

Å binde den under vann er et evig mas, for den vokser jo hele tiden, og vil da løsne i et kjør. Den må stadig tas opp og bindes fast på nytt. Men det er det ikke mange som vet.


[External Image]
Om du lar den få ro til å vokse litt som flyteplante i et rolig akvarium så danner den store puter etterhvert. Kjøpte min på dyrebutikk jeg også og fikk omtrent samme sjokket som du. Etter noen uker som flyteplante så ble den slik som på bildet (øverst til høyre). Det var da ikke noen problemer å binde den fast selv om den, som Mona sier, vil løsne etterhvert som den vokser og derfor må bindes fast igjen.
Er fullt klar over at den må bindes på nytt innimellom fordi den løsner fra underlaget. Leste i plantebasen før jeg kjøpte. Jeg har så godt som ingen strøm i overflaten av mine kar, siden jeg har regnbuer som vil ha stille vann. Vil den vokse sammen igjen om den får ligge i fred?

På bildet er den lille biten jeg faktisk fikk bundet fast, men tror bare jeg binder opp igjen, siden det stadig flyter opp noen blad..
Tante Astrid
Om du lar den få ro til å vokse litt som flyteplante i et rolig akvarium så danner den store puter etterhvert. Kjøpte min på dyrebutikk jeg også og fikk omtrent samme sjokket som du. Etter noen uker som flyteplante så ble den slik som på bildet (øverst til høyre). Det var da ikke noen problemer å binde den fast selv om den, som Mona sier, vil løsne etterhvert som den vokser og derfor må bindes fast igjen.


Å, nå ble jeg letta. Får håpe min slår seg sammen igjen også da Bruker du co2 i karet ditt? Det var så mye bobler i mosen.
Den vil sannsynligvis vokse sammen igjen ja. Jeg har hatt spredte rester og "strå" av riccia liggende i overflaten hist og pist, og etterhvert har det dannet seg nye puter av det.
Bare la din ligge sånn du viste på første bildet, litt spredt. Da ender du nok opp med flere puter istedet
Muligens du tok cubaen i bunnen for å være riccia nå? Mener den ligger nogenlunde samlet på bildet. Men skal ta å skille den i to-tre klumper da Hvor lang tid tar det før man får en merkbar vekst?
Jeg mente dette bildet (det første du postet i tråden)
Her ligger den spredt utover i biter, såvidt jeg kan se.
Får den vokse i fred, henger den sammen i en sammenhengende stor pute.

Men de bitene som flyter litt spredd rundt her nå i overflaten, har alle potensiale til å vokse seg til store puter.
Jeg aner ikke noe om veksthastigheten til denne mosen, for selv glemmer jeg dem i lange tider og merker dem ikke før de blir for store og må fjernes Jeg gjødsler svært lite, så veksthastigheten hos mine er sikkert ikke reprensentativ.

[External Image]
mona o
Jeg mente dette bildet :-) Her ligger den spredt utover i biter, såvidt jeg kan se. Får den vokse i fred, henger den sammen i en sammenhengende stor pute. Men de bitene som flyter litt spredd rundt her nå i overflaten, har alle potensiale til å vokse seg til store puter. [img]http://akvaforum.no/images/forum/20261_081105212420_1.jpg[/img]


Åja, så greit. Da er det vel bare å vente da
Jeg bruker forresten ikke co2. Boblene dukker alltid opp etter vannbytter

Min erfaring er at den vokser best i litt næringsrikt vann. Da jeg fjernet fiskene i karet så begynte den å skrante så antagelig ble det for lite næringsoverskudd da. Økte derfor mengden gjødsel og nå ser den ut til å komme seg. Det går nå bare snegler i dette karet.
Om du har mye lys og Co2 så må du være forsiktig med Riccia. Småbiter ender opp overalt i karet og vokser som ugress. I begynnelsen er dette flott, men jeg har gått lei av å hele tide plukke ut rester fra HC, UG ol.
Syns dette er ugress nesten...
Ett lite tips angående Cubaen og hårgresset du har i karet er å dele de opp i mye mindre biter når du planter de.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap