Skal starte med malawi, fiske sammensetning

Hei. lurer på om denne sammensetningen går i mitt 200l akvarium (100x40x50 lxbxh)

melanochormis auratus 1+4

melanochormis cyaneorhabdos 1+4

labidochormis calereus 1+2

å takker for svar på forhånd
Mvh. Colibri
Jeg vil anbefale deg å ikke ha Mel. auratus i karet, av flere grunner:

Den blir regnet som en veldig aggressiv ciklide, og da er et kar på 200 liter alt for lite. Ser det står min. 150 liter her i basen, men i andre fora står det gjerne min. 300 liter.
I tillegg så er den aggressiv mot andre ciklider med langsgående striper, og det har jo Mel. cyaneorhabdos.
Personlig synes jeg at 200 liter er for lite for Mel. cyaneorhabdos også.

Da vil jeg heller anbefale f.eks Pseudotropheus socolofi.

Eller "rustciklide":
Iodotropheus sprengerae.

Og golden, som du allerede har på lista
Den fiskesammensetningen burde gå bra sammen. Du kan nok også ha noen golden og aulonocara sammen med de. Sørg uansett for masse huler i form av steiner.

Det saltet kommer jo an på hvilke verdier springvannet ditt har. Personlig tilsetter jeg ingenting, jeg har "farrisvann", ph på vel 8. Jeg har noen kalksteiner og smeltestein for å holde KH og GH stabil.
jeg har jo veldig surt vann syns jeg... ph på 6 og gh på 0
Malawi
syns du skal holde deg kun til mbunas å ikke blande aulonocara inni i det.
Colibri

Jeg bruker kalksand som gir en høy og stabil Ph verdien rundt 8.
Colibri

25 liter vann og 12 gram alabastergips gir deg 10 i GH. En matskje pr 100 liter øker Ph'en din dit den bør være. 25 liters plastdunk for du kjøpt hos feks europris.

Jeg har nesten de samme verdiene i kranvannet her hos meg som du har. Ph under 7 og Gh på 2.
Bytter 100 liter i uka og blander da inn 40 gram alabastergips og en god matskje med natron.

Aulonocara kan gå med de roligste mbunaene, men de bør da gå i et kar som er på 375l +.
Aulonocara sies å være en rolig å lite revirhevdende fisk, men dette stemmer ikke alltid.
Jeg har en 450 liter med delfiner, white lips, crabro, to små frontosa og en gruppe med aulonocara iwanda.
I karet mitt er det soleklart hvem som er sjef, og det er den fisken som angivelig skal være blant de roligste, nemlig aulonocaraen.

Man leser at mange malawi kun hevder revir under lektiden, og ikke ellers. Når man da har en viril hanne og flere huer, så er det stort sett lek hele tia
Dette må man legge vekt på med tanke på oppsettet. Svært viktig at det er nok huler og gjemmesteder slik at alle hannene får mulighet til å finne seg et territorie.

Mbuna like masse steinformasjoner og huler de kan svømme igjennom. Aulonocaraen er mere glad i et litt mere åpent oppsett der den kan får svømme mere fritt.

For å øke PH kan du bruke bikarbonat (natron). Det øker KH, som igjen øker PH og holder PH stabil. F.eks KH 10 gir stabil PH 8 (sånn sirka).

Jeg bruker bare Instant cichlid salt som du linket til. Det passer til kranvannet mitt, og det gromser ikke til vannet. Bruker ca 4 ts til 100 liter kranvann, så det er ganske drøyt også, synes jeg.

Afra, Sprengerae og Golden tror jeg godt kan fungere fint i karet ditt.
Fin fargekombinasjon også
Shiramor
.... Jeg bruker bare Instant cichlid salt som du linket til. Det passer til kranvannet mitt, og det gromser ikke til vannet. Bruker ca 4 ts til 100 liter kranvann, så det er ganske drøyt også, synes jeg....-)

Bruk en type bunnsubstrat som bufferer Ph. De er litt dyrere i innkjøp men du sparer igjen på mindre tilsetningsstoff (Kh+, salt...). Det beste er at de holder Ph verdien stabilt. Det er ikke bra for fiskene hvis Ph-verdien går opp og ned som en jojo fra dag til dag.
Men det er nettopp derfor jeg bruker pulveret; For å få rette vannverdier med det samme jeg tar ukens vannskifte. Tilfører det når jeg tapper i kranvannet, og da er KH, PH og GH-verdiene i karet de samme som da jeg tappet ut akvarievannet noen minutter tidligere.

For all del: Jeg mener ikke det er feil med bunnsubstrat e.l., men sånn gjør jeg det. Brukte gips for GH i førsten og var veldig misfornøyd med det, derfor gikk jeg over til Instant cichlid salt.
Kan hende jeg bruker kalksand neste gang jeg setter opp et kar
Auratus
jeg har et malawi kar på 312L,hadde melanochromis auratus(1 hann,3 hunn)sammen med div andre malawi,auratusene var meget hissige på alle andre malawi,så jeg har flyttet dem til et eget kar,dagen etter begynte mine rød zebra å leke å nå går 3 av dem å tygger,så min erfaring er:ikke ha auratus sammen med andre malawi,ha dem i artskar,da får man oxo auratusene lettere i lek.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap