Slik lagde jeg skillevegg til min 70 liter.

Da jeg har fått lek på flere malawi huer samtidig har jeg bestemt meg for å fore opp yngel på to av disse. Hadde en 70 liter til rådighet, men ønsket å dele karet i to på en måte.

Etter litt tenking ble løsningen slik :

En pleksiglassplate ble kuttet slik at den passet perfekt midt oppi karet, og deretter skjært slik at den fikk form som en ramme.

[External Image]

Så sydde jeg fast myggnetting på ramma med fiskesene av typen "fireline".
Da nettingen var påsydd smørte jeg akvariesilikon rundt hele ramma slik at nettingen ble limt fast i ramma rundt hele veien.
På denne måten slipper jeg å miste yngel som kunne sette seg fast i små glipper mellom netting og ramme.

[External Image]

Et plastrør skal gå mellom pumpa og nettingen slik at vannet spyles rett inn i kammeret som ikke har pumpe. Slik for jeg vannet til å sirkulere gjennom begge kamrene.
Alternativt kan man ha to pumper.

[External Image]

Kolben bør plasseres ved siden av pumpa slik at temperert vann fordeles i hele karet via pumpa.

Håper noen av dere ble inspirert til å lage en billig å enkel løsning
flott måte å dele akvariet på. Kommer til å bruke denne metoden selv tenker jeg. Men, hva bruker du for å dele/kutte plexiglasset?

Brukte selv stikksag i går, og den smeltet nærmest sin vei igjennom istedet for å kutte. (Nå skal det også legges vekt på at det bladet jeg brukte er ett blad beregnet for tre som er nokså sløvt.)
Jeg skjærte først så jupt jeg kunne med en sylskarp kniv og brakk deretter platen for hånd.
Inni rammen brukte jeg stikksag med blad beregnet for metall og det gikk helt fint.
Er det noen som vet om det går an å bruke metallnetting?
Bruker selv det som heter "sprutrist" som er beregnet til å legge oppå stekepanner for å hindre fettsprut. Vel å merke bruker jeg den ikke i akvarier, men som lufting i bokser med levendefôr til invertebrater.

Denne nettingen er lett å skjære/klippe i og limes på plass med limpistol (evnt Silikon hvis den kan brukes i akvarier).
metal vil jo begynne å ruste etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap