Hjelp en fersking å starte et plantekar?

Jeg er HELT fersk generelt i akvamiljøet. Men har nå et 100L kar jeg tenkte å bruke til kun planter. Karet har stått lenge med fisk, men vannet ble aldri helt bra selv om alle målinger var helt ok. Tok vantester både i form av dråpetest og strips for å dobbeltskjekke og de va alle ok. Men vannet virket grumsete på en måte. Og fiskene mistet litt av sine farger. Eneste coryene så ut til å ha det ok, samme med L-mallen. Og så var det plantene der da, de grodde over av brune trådaktige alger, og mosen så skikkelig "skitten" ut på en måte. Dette skulle jo være et tegn på at vannet er for hardt, men ifølge testene er det jo ikke det. Så jeg skjønner meg ikke på det karet der. Har også prøvd å først skifte ca 20% av vannet, så 40%, så 80% men også til liten nytte. Har ellers behandlet det karet på lik linje som med de andre, og de er helt fine i plantene osv. Har tatt aquasafe oppi samt flytende plantenæring sån for sikker hets skyld, Men det hjalp lite. Tok en ekstra pumpe (Sera ip68, 1147 ) i tilleg til en fluval +2 for å se om noe av uklarheten i vannet forsvant, men nei. Hva i all verden kan vere galt?? Det er dette karet jeg nå altså skal prøve å få til å bli et plantekar.
Bunsubsratet er finkornet lys sand. Og jar to tre små røtter oppi. samt pumpe og varmekolbe da.
Så mitt spørsmål til dere er hva gjør jeg nå. Har hørt noe om å ha co2 aparat osv men det har ikke jeg. Hvordan fungerer det foresten og hva er det (hehe er som sakt helt grønn). Men jeg har pumpe som også blåser luft, samt en sirkulasjonspumpe om det skulle trengs. Er det noe jeg bør ha i karet, bør jeg tømme dette å starte det fra scratsj. Mange spørsmål, så fint om du/dere kan fortelle hvordan dere gjorde det evt hvordan jeg skal gå frem med mitt. Og som nevnt så er jeg HELT grønn og dårlig på alt dette aqaspråket. Er vel rett å si at jeg må ha det inn med t-skje hehe. Håper noen kan gi meg tips og råd.
(har søkt etter dette temaet, men fant lite som jeg forsto meg på, så derfor spør jeg med mine egene ord)
Glemte å si at lysarmaturet har et lysrør som er T8 20W. Har vel kanskje noe å si, jeg vet ikke?
du må nok belage deg på å invisteere i mere lys hvis du vil ha frodige planter.
ca 0.5 watt per liter vann gir meget god plantevekst.
algene dine kan komme av flere ting. overgjødsling eller overforing. eller kanskje direkte sollys.
co2 er en fin ting til plantene i karet. men da også trenger du mere lys. og når man tilfører co2 så senker du ph i karet. så start med små tilføringer om du har fisker der
Med såpass lite lys så har du to muligheter til å få planter til å trives. Enten skaffe mer lys eller holde deg til planter som tåler lite lys. I sistnevnte tilfelle så er det mulig å legge inn søk etter slike planter i Plantebasen under Kunnskap her øverst på siden. Anbefaler ikke tilsetning av co2 når lysmengden er såpass liten siden plantene ikke får nyttiggjort seg det uten tilstrekkelig belysning.

Her og her kan du lese litt om hvorfor algene dukker opp og hva du eventuelt kan gjøre for å holde de under kontroll. Det vanligste årsaken til algevekst ser ut til å være for lang belysningstid (mer enn 12 timer i døgnet), mye dagslys (spesielt sollys) og ubalanse i karet, enten karet er under innkjøring, det er mye overskuddsnæring eller det dreier seg om svingende vannverdier.

Når vannet virker skittent mener du at det da at vannet er farget eller er det partikler i vannet? Det første kan skyldes avfarging fra røtter (te-farget), svevealger (grønnlig) eller infusorier (melkeaktig). Om det er mye partikler i vannet så kan det skyldes for lite filterkapasitet og/eller at det ikke er finfiltrering (filtervatt). Om filteret er stort nok (et filter som produsenten mener kan takle minst 200 liter) så kan det være at det ikke har filtermasse som tar de minste partiklene. Om det ikke er mulig å utruste filteret med slikt så kan løsningen være å sette inn et ekstra filter som tar seg av disse.
vero9ca
Glemte å si at lysarmaturet har et lysrør som er T8 20W. Har vel kanskje noe å si, jeg vet ikke?


Det har alt å si for planteveksten. Dersom du vil satse på et plante-kar, så er det første du må gjøre å investere i mere lys. Hvor stort er selve akvariet?

Jeg ville tømt hele karet, og latt filterne stå og gå i en bøtte skittent vann så lenge for å beholde bakteriene. Men hele karet ville jeg altså tømt, og vasket sanden grundig, og skylt karet. Skrubb alle vegger med filtervatt for å fjerne alger.

Så starter du oppsettet på nytt. Siden du vil ha plantekar, er det første du må tenke på å gi plantene det de trenger for å trives, vokse og bli frodige. Næring og lys, og riktige mengder av begge deler er alfa-omega for å få til planter.
Når akvariet er tømt og står der helt tomt, legger du et lag med nærings-substrat på glassbunnen. Det finnes mange typer å velge mellom, her er for eksempel en type. Og her er en annen.
Når næringssubstratet er lagt ned, legger du et tykt lag med den nyvaskede sanden oppå. Det må ikke være for tynt lag, ellers lekker det næringsstoffer fra bunnsubstratet opp i vannmassene og da blir det krøll.

Når disse to er på plass, kan du fylle karet en tredjedel med romtemperert vann og sette i gang plantingen. Det lønner seg å ha få arter av planter, men heller flere av hver art. Unntaket er planter som blir ganske store og brer veldig om seg, som f.eks. sverdplanter. En veldig pen stilkplante som blir ordentlig lekker om man får den til er Ludwigia repens. Den finnes i en grønn variant og i en rød. Den røde er flott! Og hva med noen Hydrocotyle verticillata på bunnen? Lavtvoksende og krypende bortover blir den veldig flott. Du kan kanskje satse på Echinodorus tenellus om du heller vil ha den gressaktige typen plante?

Men husk at for å lykkes og få et plantekar i god vekst og uten algeproblemer, så må man pøse på med så mye planter at algene ikke har en sjans. Plantene vokser og tar all næringen fra dem. Men for å få til dette trengs det lys! Godt lys og nok lys, ellers svekkes plantene og balansen forskyves igjen, plantene sakker akterut og algene får overtaket. Jeg tror nok ikke det ene 20 w røret du har pr i dag er nok til å få til et plante-kar.


Det er nok best å ikke gi flytende næring i starten, når man har brukt næringssubstrat under den vanlige sanden. Det pleier å gi plantene en god nok start, mens de slår rot og etablerer seg på det nye stedet. Etter et par uker, når du ser at nye skudd begynner å dukke opp, kan du gjødsle forsiktig med flytende plantenæring dersom du har valgt planter som tar opp næring på det viset. Sverdplanter f.eks. gjør det ikke, de trekker næringen opp fra bunnlaget gjennom røttene.

Dette fikk deg kanskje til å tenke litt, men det lønner seg å tenke gjennom planen så ikke alt faller i vasken
Jeg er enig i alt som står over men vil si (Mona ser jeg sier det motsatte) at det kan være greit å gå litt bredt ut i plantevalget. Sats hardt på hurtigvoksende planter til å begynne og prøv ut flere arter da min erfaring er at ikke alle nødvendigvis slår til, i hvertfall ikke umidellbart. Disse er også veldig billige da de vil "doble" seg hurtig og du har plutselig to i steden for en plante.

Jeg bruker ikke Co2 og fikk etterhvert dette overgrodde resultatet. Lys, varierte planter og forsiktig økning av flytende gjødsel ble løsningen for meg. Jeg gikk også tomt for nitrat som resulterte i en algebombe, så du vil kanskje vurdere å kjøpe flytende gjødsel med tilsatt nitrat.
Mitt svar, dvs få arter istedenfor mange plantearter, bygger på det enkle prinsippet at mange forskjellige planter kan gi et rotete, ofte kaotisk inntrykk, mens færre arter (men mange av hver) gir inntrykk av harmoni og orden. Det blir ganske enkelt penere. Og det er vel det de fleste av oss ønsker når vi skal starte et plante-kar?

Enig i at få planter blir mye mer ryddig. Er et ganske grunnleggende prinsipp innen design - less is more og KISS (keep it simple stupid).
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap